Основи здоров'я розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Щоденне піклування про своє здоров'я

Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися — самоорганізовуватися до навчальної діяльності, взаємодіяти зі всіма учасниками навчально-виховного процесу; предметна — розширити уявлення про щоденне піклування свого здоров’я, здоровий спосіб життя, його складові частини; здоров’язбережувальна: розвивати бажання свідомо дотримуватись здорового способу життя; виховувати старанність у виконанні основних правил збереження здоров’я, допомогти усвідомити, що здоров’я — це багатство не лише людини, але й суспільства в цілому.

Тип уроку: подорож у Країну Здоров’я.

Обладнання: казковий герой Карлсон, ілюстрації, малюнки, плакат «Життя не в тому, щоб жити, а в тім. Щоб бути здоровим» Марціал, І ст. н.е., таблиця «Основні складові здорового способу життя».

Хід уроку

І. Етап орієнтації.

Ось урок сигнал нам дав —

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Наш урок розпочинаймо.

Учитель: Діти, подивіться мені в очі! Погляньмо один на одного, посміхнімося, подумки побажаємо добра, успіхів. Сподіваємося, що ми зуміємо створити на уроці ситуацію успіху. Щоб наша праця була успішною, слід дотримуватися певних правил. Давайте пригадаємо їх:

1. Правило підведеної руки.

2. Дружня співпраця.

3. Уважно слухати вчителя і учнів.

4. Активно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вчитель: Діти, з чого ми починаємо кожний свій день? (з вітання).

- Як можна привітатися?

- Що означає вітання «Здрастуйте?» (Бажання здоров’я на довгі роки)

Зрозуміло, всім відомо,

Що приємно буть здоровим,

Тільки треба знання,

Як здоровим стати.

- Говорять, що здоров’я — найцінніший скарб людини. Про те, як стати здоровим, як піклуватися щодня про своє здоров’я, як зберегти цей скарб, ви дізнаєтесь на цьому уроці.

ІІІ. Повідомлення нових знань.

- З нами в подорож у країну Здоров’я вирушає Карлсон. З якої він казки? Він теж хоче бути здоровим і вміти піклуватися про своє здоров’я, але не знає, як. Візьмемо його із собою в подорож?

1. Опитування (технологія «Мікрофон»)

- Щоб вирушити у подорож, спочатку з’ясуємо, що є ознаками здоров’я?

- Що ви робите, щоб бути здоровими?

- Які ознаки здоров’я є у вас? Після висловлювань дітей учитель узагальнює і робить висновки.

- Як ще можна назвати здорову людину? (щасливою).

2. Робота над віршами.

Перша зупинка — «Нехворійко».

- Уважно прослухайте вірші. Що найважливіше для людини?

Учні декламують вірші.

Хочу я усім сказати,

Що здоров’я краще мати,

Аніж хворому ходити

Й світ чарівний не любити!

Нам долать нові вершини,

Ми — майбутнє України!

Щоб творити і дерзати,

То здоров’я треба мати!

Як зростемо ми здорові,

Як богатирі казкові,

Буде нація здорова

І держава пречудова!

3. Бесіда.

— Що найголовніше для людини?

- Чому держава зацікавлена, щоб діти були здоровими?

- Так, держава постійно піклується про здоров’я дітей, адже вони — майбутнє України. — А як вона піклується? (Відповіді дітей) навіть в конституції України — основному законі держави, у статті 49 зазначено, що кожен громадянин України має право на охорону здоров’ята медичну допомогу.

ІV. Фізкультхвилинка.

Друга зупинка — «Спортивна».
- Настав час зайнятися спортом!

Раз — підняти руки вгору,

Два — нагнутися додолу,

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги.

Три-чотири — прямо стати,

Будем знову починати.

V. Робота з загадками.

Третя зупинка — «Дружна».

- Продовжуємо подорож Країною Здоров’я. На цій станції живуть дружні помічники здоров’я. Послухайте.

- Коли людина дихає свіжим повітрям, їсть свіжі продукти, багато рухається, береже зір, не перевтомлюється, намагається не застуджуватись, одягається по погоді, то кажуть, що ця людина веде здоровий спосіб життя.

- Що ж таке здоровий спосіб життя?

Здоровий спосіб життя — повсякденна турбота про збереження та зміцнення здоров’я.

(Таблиця. Основні складові здорового способу життя)

1. Рухова активність, загартовування, заняття спортом.

2. Раціональне харчування.

3. Дотримування режиму дня.

4. Охайність і особиста гігієна.

5. Запобігання захворюванням і травматизму.

6. Прогулянка на свіжому повітрі.

7. Гарний настрій.

8. Організація робочого місця в класі і вдома.

Обговорення ілюстрацій малюнків, на яких зображені діти, що піклуються про своє здоров’я.

- Що означає щоденно піклуватись про своє здоров’я?

- У це поняття входить ціла низка корисних звичок. Хочете дізнатись, які ще є дружні помічники здоров’я? Відгадайте.

Для здоров’я вона — плюс,

Намотай собі на вус.

Кожен день по розпорядку

Маємо робить …

(зарядку)

Хто щоранку робить зарядку?

Я здоровий — красота.

Бо здоров’я — запорука —

Звісне діло — …

(чистота)

Які правила гігієни ви знаєте?

Щоб здоров’я міцне мати,

Необхідно - …

(активно відпочивати)

Як ви це розумієте?

Здоровим бути щодня допоможе…

(режим дня)

- Хто знає, що таке режим дня?

- Розкажіть, як ви його дотримуєтесь?

Щоб рости і жити, треба …

(їсти й пити)

- Яка їжа корисна для здоров’я?

- Які правила харчування ви знаєте?

Висновок: Щоденне дотримання цих правил в певній послідовності називається щоденним піклуванням про своє здоров’я і здоровим способом життя.

Довідкове бюро (підготовлені учні)

На приймання їжі людина приблизно витрачає 6 років життя.

VI. Робота з підручником.

Четверта зупинка — «Дбайлива».

- Розглянемо малюнки та порівняймо їх.

(Робота в підручнику на с. 21-22)

Вправи для пальців рук та гімнастика для очей с. 24-26.

VIІ. Узагальнення знань.

Інтерактивна технологія «Сперечання».

- Звісно, на одному уроці неможливо поговорити про все. Ми ще неодноразово завітаємо до Країни Здоров’я.

- Наш гість хоче перевірити себе, чи правильно він зрозумів, що саме корисно для здоров’я.

✵ Перебувати на свіжому повітрі (Так)

✵ Звичка брати все до рота, куштувати на смак (Ні)

✵ Довго сидіти біля телевізора чи комп’ютера (Ні)

✵ Миття рук перед уживанням їжі (Так)

✵ Дворазове чищення зубів (Так)

✵ Паління цигарок (Ні)

✵ Загартовування (Так)

✵ Правильне, регулярне харчування (Так)

✵ Ввечері вчасно лягати спати (Так)

✵ Не одягатися по погоді (Ні)

- Молодці! Карлсон усе зрозумів і всього навчився. А зараз йому необхідно поспішати розповісти про все своїм товаришам.

VIII. Підсумок уроку.

- Що є найціннішим багатством людини?

- Що таке здоровий спосіб життя?

- Як ви щоденно піклуєтесь про своє здоров’я?