Основи здоров'я розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Безпека велосипедиста

Мета: ознайомити учнів із різновидами велосипедів та їх призначенням; дати уявлення учням про екіпіровку велосипедиста; навчити обстежувати велосипед перед їздою, виконувати правила безпечної їзди на велосипеді; сприяти засвоєнню учнями правил дорожнього руху для велосипедистів; виховувати в учнів пильність, уважність, дисциплінованість, культуру поведінки під час катання на велосипеді; виховувати бажання дотримуватися законів дороги.

Хід уроку

На уроці працює три групи: «Крути педалі», «Тисни на гальма», «Тримай кермо».

І. Повідомлення теми і мети уроку

- Ви ще діти, і не маєте права сідати за кермо машини. Тому для вас створені маленькі машини, а також велосипеди. Цей транспорт здатний розганятися, повертати і зупинятися, як справжній автомобіль. Тому, сідаючи за кермо велосипеда, ви з пішохода перетворюєтесь на водія і повинні дотримуватися правил для велосипедистів.

II. Вивчення нового матеріалу

- У кожної групи було завдання подумати над тим, що б ви хотіли дізнатися про велосипед.

1. Інтерактивна гра «Мікрофон».

- Щоб ви хотіли дізнатися про велосипед?

- «Я хочу знати...». Що таке велосипед?

- Коли і де з'явився перший велосипед?

- Які бувають велосипеди?

- З яких деталей складається велосипед?

- Де можна кататися на велосипеді?

- Чи існують правила їзди на велосипеді?

- Чиє дорожні знаки для велосипедистів?

- В якому одязі потрібно кататися на велосипеді?

2. Розповідь учителя

- У вас виникло дуже багато запитань. Я дам вам відповіді на них. Але ви мені будете допомагати.

3. Робота в групах

- Кожна група одержала завдання підготувати розповідь про історію виникнення велосипеда.

Група 1. Перші велосипеди з'явилися в Німеччині у 1818 році -їх називали «костотрясами». їх винахідником був Карл Дрейз. Його машина була дерев'яна. Вона мала два рівних заввишки колеса і сідло між ними, але ланцюгової передачі ще не було, і пересувалися на ній, відштовхуючись ногами від землі. Мабуть тому і назвали нову машину велосипедом - адже в перекладі велосипед означає швидка нога. Пересуватися на ньому було незручно.

Група 2. Потім в Шотландії у 1830 році винайшли велосипеди, які називали «павук» - з-за безлічі тонких блискучих спиць на колесі, які дуже нагадували павутину. Швидко біг по дорозі швидкий павук. Один раз натиснеш на педаль - проїдеш цілих п'ять метрів. Усе б добре, та ось біда: потрапить під колесо камінь - цей незграбний велосипед з ходу перевертається, а велосипедист вискакує з сідла і падає. Не машина, а норовистий кінь, який так і намагається скинути з себе наїзника.

Група 3. Згодом створили дитячий триколісний велосипед, мало схожий на сучасний. Він був удвічі більший за розмірами, з дерев'яними колесами, оскільки вартість металу була високою.

Сучасний тип велосипеда з'явився в Україні в дев'ятнадцятому столітті. Випуск велосипедів було розпочато у 1923 на Харківському велосипедному заводі. Тепер велосипед зручний, легкий і красивий. В Україні багато таких велосипедів виготовляють у Львові і Харкові та інших місцях.

- Сьогодні велосипеди є на будь-який смак. Які ви знаєте велосипеди? (жіночі, дитячі, спортивні, туристські, вантажні, циркові).

4. Складові велосипеда.

- Яка ж складова велосипеда? Відкрийте підручники с. 106, розгляньте складову велосипеда. (Учні самостійно розглядають велосипед і його складові).

- Із яких частин складається велосипед?

- Для чого потрібні ліхтарі?

- Чому велосипед повинен відповідати росту велосипедиста?

- Для чого потрібен дзвоник на велосипеді?

Прихід гостей. На урок запрошені гості, спортивна сім'я: _______________________________________________. Запитання гостям.

- Які є знаки для велосипедистів? (рух для велосипедистів заборонено, доріжка для велосипедистів, доріжка для пішоходів).

- Яким має бути одяг велосипедиста?

5. Правила для велосипедистів

- Які ж є правила для велосипедистів?

- І знову я звертаюся до вас. Кожна група приготувала невеличкі віршики про правила для велосипедистів.

Слоненятко мчить вперед,

Друг його - велосипед.

Та дідусь повчав: - Не слід

Виїжджати з-за воріт!

І додав не так суворо:

Погасай собі по двору.

Лиш уважним буть, юначе!

- Обіцяю буть обачним! (Кататися на велосипеді можна лише у дворі або ж у відповідних для цього місцях).

- Гей, розступись! - сигналить дзвоник.

- Ослику, ослику, що ж ти накоїв
Із велосипедом своїм і ногою?!

- Досі не можу повірити й сам,

Як я наїхав отак на паркан?

- Велосипед мене з горки поніс,

Але марно на гальма я тис.

- Отже, щоб їхати з дому, звичайно,

Спершу ти мав перевірити гальма! (Не виїжджати на вулицю не перевіривши технічний стан велосипеда).

По доріжці їде кіт!

Їжак з велосипеда - плиг! —

Боюсь я під'їзних доріг!

Авто снують - хоч вір не вір!

Немов по трасі, через двір!

«Тойота», «Вольво», «Мерседес»

Я аж зущулююсь увесь.

Тож закликаю всіх знайомих:

«Обачні будьте й біля дому!». (Будь уважним, під'їжджаючи до будинку).

- Злізай з велосипеда, кіт!

Ось тут мій друже, перехід,

І, отже ми підемо пішки,

- Атож, він вибився із сил.

Спасибі, дядьку крокодил. (Переходити вулицю треба пішки, тримаючи поруч велосипед).

- Ми вас зумієм перегнати ! -

Кричали зайцям цуценята. -

Тисніть чимдужче на педалі,

Та нам дістануться медалі.

- Отямтесь! Тут гасати годі,

Бо так багато пішоходів!

Давайте краще погасаєм

Отам, де зовсім їх немає. (Не слід влаштовувати перегони в місцях, відведених для пішоходів).

На велосипеді друг

Їздить колами навкруг!

- Постривай!- Гукаю строго.

Що, не бачиш? Це ж дорога.

Друг звернув умить на право.

Я йому гукаю - Браво! (Не можна дітям кататися на проїжджій частині дороги).

Ура! Я можу скрізь кататись -

Мені сьогодні чотирнадцять!

Тож одтепер я можу все:

Чимдуж кататись по шосе. (Кататися по дорозі на велосипеді можна з 14 років).

6. Розв'язування ситуативних задач

- Розгляньте малюнки. Яких помилок допустилися діти?

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів

Гра «Так чи ні»

- Гальма і кермо перед виїздом треба перевіряти?

- Водій велосипеда до 14 років має право рухатися по дорозі?

- Чи дозволяється їздити по пішохідному переходу?

- Чи можна їздити на велосипеді не тримаючи керма?

- Можна перевозити пасажирів?

IV. Підсумок уроку

- Повернемося до запитань, які ви ставили на початку уроку. Чи почули ви відповіді на поставлені запитання? Закінчіть речення.

· Я дізналася...) коли і де з'явився перший велосипед).

· Я можу...) назвати деталі з яких складається велосипед).

· Я навчився...) підбирати одяг для велосипедиста).

· Я запам'ятав...(дорожні знаки для велосипедистів).

- Я сподіваюсь, що урок пройшов не марно і ви будете користуватися знаннями, які здобули на уроці.