Основи здоров'я розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021
Безпека велосипедиста
Мета: ознайомити учнів із різновидами велосипедів та їх призначенням; дати уявлення учням про екіпіровку велосипедиста; навчити обстежувати велосипед перед їздою, виконувати правила безпечної їзди на велосипеді; сприяти засвоєнню учнями правил дорожнього руху для велосипедистів; виховувати в учнів пильність, уважність, дисциплінованість, культуру поведінки під час катання на велосипеді; виховувати бажання дотримуватися законів дороги.
Хід уроку
На уроці працює три групи: «Крути педалі», «Тисни на гальма», «Тримай кермо».
І. Повідомлення теми і мети уроку
- Ви ще діти, і не маєте права сідати за кермо машини. Тому для вас створені маленькі машини, а також велосипеди. Цей транспорт здатний розганятися, повертати і зупинятися, як справжній автомобіль. Тому, сідаючи за кермо велосипеда, ви з пішохода перетворюєтесь на водія і повинні дотримуватися правил для велосипедистів.
II. Вивчення нового матеріалу
- У кожної групи було завдання подумати над тим, що б ви хотіли дізнатися про велосипед.
1. Інтерактивна гра «Мікрофон».
- Щоб ви хотіли дізнатися про велосипед?
- «Я хочу знати...». Що таке велосипед?
- Коли і де з'явився перший велосипед?
- Які бувають велосипеди?
- З яких деталей складається велосипед?
- Де можна кататися на велосипеді?
- Чи існують правила їзди на велосипеді?
- Чиє дорожні знаки для велосипедистів?
- В якому одязі потрібно кататися на велосипеді?
2. Розповідь учителя
- У вас виникло дуже багато запитань. Я дам вам відповіді на них. Але ви мені будете допомагати.
3. Робота в групах
- Кожна група одержала завдання підготувати розповідь про історію виникнення велосипеда.
Група 1. Перші велосипеди з'явилися в Німеччині у 1818 році -їх називали «костотрясами». їх винахідником був Карл Дрейз. Його машина була дерев'яна. Вона мала два рівних заввишки колеса і сідло між ними, але ланцюгової передачі ще не було, і пересувалися на ній, відштовхуючись ногами від землі. Мабуть тому і назвали нову машину велосипедом - адже в перекладі велосипед означає швидка нога. Пересуватися на ньому було незручно.
Група 2. Потім в Шотландії у 1830 році винайшли велосипеди, які називали «павук» - з-за безлічі тонких блискучих спиць на колесі, які дуже нагадували павутину. Швидко біг по дорозі швидкий павук. Один раз натиснеш на педаль - проїдеш цілих п'ять метрів. Усе б добре, та ось біда: потрапить під колесо камінь - цей незграбний велосипед з ходу перевертається, а велосипедист вискакує з сідла і падає. Не машина, а норовистий кінь, який так і намагається скинути з себе наїзника.
Група 3. Згодом створили дитячий триколісний велосипед, мало схожий на сучасний. Він був удвічі більший за розмірами, з дерев'яними колесами, оскільки вартість металу була високою.
Сучасний тип велосипеда з'явився в Україні в дев'ятнадцятому столітті. Випуск велосипедів було розпочато у 1923 на Харківському велосипедному заводі. Тепер велосипед зручний, легкий і красивий. В Україні багато таких велосипедів виготовляють у Львові і Харкові та інших місцях.
- Сьогодні велосипеди є на будь-який смак. Які ви знаєте велосипеди? (жіночі, дитячі, спортивні, туристські, вантажні, циркові).
4. Складові велосипеда.
- Яка ж складова велосипеда? Відкрийте підручники с. 106, розгляньте складову велосипеда. (Учні самостійно розглядають велосипед і його складові).
- Із яких частин складається велосипед?
- Для чого потрібні ліхтарі?
- Чому велосипед повинен відповідати росту велосипедиста?
- Для чого потрібен дзвоник на велосипеді?
Прихід гостей. На урок запрошені гості, спортивна сім'я: _______________________________________________. Запитання гостям.
- Які є знаки для велосипедистів? (рух для велосипедистів заборонено, доріжка для велосипедистів, доріжка для пішоходів).
- Яким має бути одяг велосипедиста?
5. Правила для велосипедистів
- Які ж є правила для велосипедистів?
- І знову я звертаюся до вас. Кожна група приготувала невеличкі віршики про правила для велосипедистів.
Слоненятко мчить вперед,
Друг його - велосипед.
Та дідусь повчав: - Не слід
Виїжджати з-за воріт!
І додав не так суворо:
Погасай собі по двору.
Лиш уважним буть, юначе!
- Обіцяю буть обачним! (Кататися на велосипеді можна лише у дворі або ж у відповідних для цього місцях).
- Гей, розступись! - сигналить дзвоник.
- Ослику, ослику, що ж ти накоїв
Із велосипедом своїм і ногою?!
- Досі не можу повірити й сам,
Як я наїхав отак на паркан?
- Велосипед мене з горки поніс,
Але марно на гальма я тис.
- Отже, щоб їхати з дому, звичайно,
Спершу ти мав перевірити гальма! (Не виїжджати на вулицю не перевіривши технічний стан велосипеда).
По доріжці їде кіт!
Їжак з велосипеда - плиг! —
Боюсь я під'їзних доріг!
Авто снують - хоч вір не вір!
Немов по трасі, через двір!
«Тойота», «Вольво», «Мерседес»
Я аж зущулююсь увесь.
Тож закликаю всіх знайомих:
«Обачні будьте й біля дому!». (Будь уважним, під'їжджаючи до будинку).
- Злізай з велосипеда, кіт!
Ось тут мій друже, перехід,
І, отже ми підемо пішки,
- Атож, він вибився із сил.
Спасибі, дядьку крокодил. (Переходити вулицю треба пішки, тримаючи поруч велосипед).
- Ми вас зумієм перегнати ! -
Кричали зайцям цуценята. -
Тисніть чимдужче на педалі,
Та нам дістануться медалі.
- Отямтесь! Тут гасати годі,
Бо так багато пішоходів!
Давайте краще погасаєм
Отам, де зовсім їх немає. (Не слід влаштовувати перегони в місцях, відведених для пішоходів).
На велосипеді друг
Їздить колами навкруг!
- Постривай!- Гукаю строго.
Що, не бачиш? Це ж дорога.
Друг звернув умить на право.
Я йому гукаю - Браво! (Не можна дітям кататися на проїжджій частині дороги).
Ура! Я можу скрізь кататись -
Мені сьогодні чотирнадцять!
Тож одтепер я можу все:
Чимдуж кататись по шосе. (Кататися по дорозі на велосипеді можна з 14 років).
6. Розв'язування ситуативних задач
- Розгляньте малюнки. Яких помилок допустилися діти?
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів
Гра «Так чи ні»
- Гальма і кермо перед виїздом треба перевіряти?
- Водій велосипеда до 14 років має право рухатися по дорозі?
- Чи дозволяється їздити по пішохідному переходу?
- Чи можна їздити на велосипеді не тримаючи керма?
- Можна перевозити пасажирів?
IV. Підсумок уроку
- Повернемося до запитань, які ви ставили на початку уроку. Чи почули ви відповіді на поставлені запитання? Закінчіть речення.
· Я дізналася...) коли і де з'явився перший велосипед).
· Я можу...) назвати деталі з яких складається велосипед).
· Я навчився...) підбирати одяг для велосипедиста).
· Я запам'ятав...(дорожні знаки для велосипедистів).
- Я сподіваюсь, що урок пройшов не марно і ви будете користуватися знаннями, які здобули на уроці.