Основи здоров'я розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Безпека на дорогах. Дорожні знаки та дорожня розмітка для пішоходів

Мета. Ознайомити учнів з типами доріг, з дорожніми знаками для пішоходів; дати уявлення про дорожню розмітку; практично вчити користуватися дорожніми знаками і розміткою в місті, в селі, за межами населенного пункту; вчити унікати небезпеки на дорозі; виховувати дисциплінованість пішохода.

Обладнання. Мультимедіа, картки для роботи у парах, дорожні знаки, слайди відповідно до теми, плакат із зображенням перехрестям доріг.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Урок здоров’я починаємо

Бадьорого настрою щиро всім бажаємо!

Повторимо правила на уроці:
Учні на уроці не викрикують, а … (піднімають руки).
Учні на уроці не відволікаються, а … (уважно слухають).
Учні на уроці не тільки слухають, а відповідають і …(запам’ятовують).

ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності.

1. Робота над загадками

Тягнеться нитка,

А в клубок не змотаєш. (Дорога)

Image

Яка тварина втекла із зоопарку,

щоб цілий день лежати

на пepexpecтi дороги? (Зебра)

Image

Як переходиш вулицю,

То завжди зупинись,

І перш за все з увагою

На мене подивись.

Я шлях вкажу надійний,

Де небезпек нема,

Трикольорові очі

Я маю недарма... (Світлофор)

Image

Не літає, не дзижчить,

Жук по вулиці біжить.

І горять в очах жука

Два блискучих вогники. (Автомобіль)

Image

2. Дидактична гра «Кола Ейлера»

Мета: гра спеціально спрямована на розвиток логічного мислення, уваги, сприйняття логічних зв’язків між предметами, поняттями та явищами, які інтенсивно формуються в учнів початкових класів.

Image

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Якщо бути необачним або безпечним на дорогах, можна потрапити в дорожньо-транспортну пригоду. Щоб цього ніколи не сталось, слід знати правила і дотримуватися їх.

- Сьогодні ви поглибите знання про правила пішохідного руху з метою запобігання небезпеки на дорозі.

ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступна бесіда.
Учитель.
Життя людини, її здоров’я - це головне. У кожної людини воно одне. Втратити здоров’я або життя дуже просто і легко, а от повернути його назад іноді буває неможливо. У школі ви - учні, а на дорозі - пішоходи. Щоб не сталося біди, необхідно виконувати Правила дорожнього руху. За статистикою, щогодини на дорогах світу гине 9 дітей. У тридцятьох випадках зі ста їхня загибель пов'язана з їх власною неправильною поведінкою на дорозі, а не з помилкою водія.

- Які з них ви вивчили у 1 класі? (Кожна вулиця має проїжджу частину для руху транспорту. Це - дорога. Пішоходи ходять узбіччями або тротуарами. Світлофор - найкращий друг пішоходів. Переходити дорогу треба на переході.)

2. Прочитати текст підручника. Розказати, які дороги є у населеному пункті.

Інформаційне повідомлення (ознайомити з учасниками дорожнього руху)

- Давайте пригадаємо всіх учасників дорожнього руху.

- Якщо люди йдуть пішки, то вони … (пішоходи).

Image

- Якщо люди їдуть у транспорті, то вони … (пасажири).

Image

- Якщо люди сидять за кермом, то вони … (водії).

Image

Для всіх учасників руху, щоб вони були у безпеці, створені правила.

3. Музична фізкультхвилинка «Весела зарядка».

4. Прочитати повідомлення про заміські дороги у підручнику.

- Продовжити речення:

«Пішоходи рухаються по …» (узбіччі або тротуару).

«Машини їдуть по …» (проїжджій частині).

5. Виконати завдання в зошиті

- Давайте пригадаємо правила для пішоходів.

6. Робота з підручником (пригадати правила для пішоходів)

А) Робота з підручником

На дошці плакат, на якому зображено перехрестя доріг. Вчитель задає питання з підручника, учні відповідають на запитання, знаходять цю частину дороги на малюнку та позначають стрілочками.

ImageImageImageImage

- Як називається частина дороги, призначена для пішоходів? (Узбіччя).

- Як називається частина дороги, призначена для руху транспорту? (Проїжджа частина).

- Як називається місце, де пішоходи переходять дорогу? (Пішохідний перехід).

Б) Робота з підручником. Ознайомлення з новими знаками дорожнього руху.

Ознайомитися з новими знаками, зображеними в підручнику: «Пішохідна доріжка», «Пішохідна зона», «Житлова зона».

Image

Знак "Пішохідний перехід" інформує про наближення до нерегульованого пішохідного переходу, позначеного відповідними дорожніми знаками або дорожньою розміткою.

Image

Знак "Рух пішоходів заборонено" забороняє рух пішоходів. Дія знаку поширюється лише на той бік дороги, на якому він встановлений.

Image

Знак "Зупинку заборонено" забороняє зупинку і стоянку транспортних засобів, крім таксі, що здійснює посадку або висадку пасажирів (розвантаження чи завантаження вантажу).

Image

Знак "Перегін худоби" встановлюється перед ділянкою дороги, на якій можлива поява худоби.

Image

Знак "Лікарня" інформує учасників дорожнього руху про розташування лікарні.

Image

Знак "Пункт першої медичної допомоги" інформує учасників дорожнього руху про розташування пункту першої медичної допомоги.

Image

Знак "Надземний пішохідний перехід" використовується для позначення надземних пішохідних переходів.

Image

Знак "Підземний пішохідний перехід" використовується для позначення підземних пішохідних переходів.

Image

Знак "Пішохідний перехід" застосовується для позначення місць, призначених для організованого переходу пішоходів через проїзну частину. Знак встановлюється праворуч від дороги на ближній межі переходу.

Image

Знак "Доріжка для пішоходів" дозволяє рух лише пішоходів.

Image

Знак "Пішохідна зона" інформує про особливості і умови дорожнього руху, передбачені цими Правилами. Дія знака поширюється на всю позначену ним територію.

Image

Знак "Житлова зона" інформує про в’їзд на територію, де діють особливі умови дорожнього руху, передбачені цими Правилами.

Image

Знак "Головна дорога" надає право першочергового проїзду нерегульованих перехресть.

В) Робота з підручником (ознайомити з дорожньою розміткою)

Прочитати текст в підручнику. Знайти на малюнку осьову лінію, «острівець безпеки», зебру. Потренуватися, а потім продемонструвати правильний перехід дороги.

7. Практична робота в парах. Гра «Скільки разів зустрічається знак?»

Учні працюють в парах, повторюють назву та призначення кожного знаку, підраховують кількість.

Картка №1

Image

Скільки разів зустрічається кожен знак?

Image

Картка №2

Image


Скільки разів зустрічається кожен знак?

Image


Висновок: знаки створені для того, щоб усі учасники дорожнього руху були у безпеці.

8. Гімнастика для очей «Стріляємо очима»

    Image

- Дивимося вгору-вниз з максимальною амплітудою.

- Малюємо коло за годинниковою стрілкою і назад.

- Малюємо очима діагоналі.

- Малюємо поглядом квадрат.

- Погляд йде по дузі — опуклою і увігнутою.

- Обводимо поглядом ромб.

- Малюємо очима бантики.

- Малюємо букву S — спочатку в горизонтальному положенні, потім у вертикальному.

- Креслимо очима вертикальні дуги, спочатку за годинниковою стрілкою, потім — проти.

- Переводимо погляд з одного кута в інший по діагоналях квадрата.

- Зводимо зіниці до перенісся щосили, наблизивши палець до носа.

- Часто-часто моргаємо повіками — як метелик махає крильцями.

V. Закріплення та усвідомлення знань.

1. Гра «Підкажи словечко».

Світлофор три ока має.

Ось червоне — треба знати,

Йти не можна, слід … (чекати).

Не хвилюйся, роздивися — … (приготуйся).

А зелене — вирушай, та дивись, не … (поспішай).

Не біжи, спокійно йди,

Будь уважним, як завжди.

Знайте, друзі: дітворі

Можна тільки у дворі

Гратись, бігати, стрибати

Чи м’яча гуртом … (ганяти).

На дорозі знає ж кожний —

Гратися ніяк … (не можна)!

2. Робота в групах «Розшифруй ребус»

Мета: продовжувати вчити правила дорожнього руху. Вчити правильно орієнтуватися в різних дорожніх ситуаціях. Розвивати логічне мислення, пам’ять, посидючість.
Розгадування ребусів зроблять вивчення правил дорожнього руху більш цікавим.

Перед грою нагадую дітям, що кома перед чи після зображеного предмета на картці означає, що від слова треба відняти відповідну кількість літер на початку чи в кінці слова.

В деяких ребусах треба скласти слово за напрямком стрілочок, за зростанням чи зменшенням розміру кружечків, розставити літери по розміру, за відповідними цифрами.

Image Image Image

Image Image Image

VІ. Підсумок уроку.
- Чи сподобався вам урок?

- Хочу перевірити, чи запам’ятали ви правила, з якими ми познайомились на уроці.
Вірш-добавлянка.
Щоб на дорогах жертвою не стати,
Потрібно Правила ... (вивчати).
Тож знати треба сину й доні,
Що рух у нас ... (правосторонній).
Де по дорозі мчать машини,
То це ... (проїжджа) є ... (частина).
А де прогулюються пари,
Де люди йдуть — це ... (тротуари).
Дорогу не перебігайте,
А краще трішки ... (зачекайте).
Щоб не було нікому шкоди,
Завжди ідіть на ... (переходи).
І теж хвилинку зачекайте,
І не біжіть,... (не поспішайте),
Бо завжди той, хто поспішає,
Усіх смішить і... (звеселяє).
Й виконуй правила завжди,
Тоді не трапиться ... (біди).

- Доповни речення: «Щоб ніколи не потрапити в дорожньо-транспортну пригоду, я …».

VІІ. Рефлексія

Учитель. Ми продовжуємо створювати власне портфоліо, і сьогодні нам необхідно заповнити сторінку «Я - пішохід».

Image

- Молодці! Дякую за співпрацю!

Image