Інформатика розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Алгоритми і виконавці. Система команд виконавця

Мета:

- навчальна: ознайомити учнів з поняттям алгоритму та виконавця, сформувати вміння складати та виконувати алгоритми;

- розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, словниковий запас, пам'ять; формувати вміння робити висновки;

- виховна: виховувати інтерес до інформатики, повагу до думки інших людей, самостійність у роботі, наполегливість.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та наочність: дошка, комп'ютери, підручники, робочі зошити.

Програмне забезпечення: Scratch.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

- Доброго дня, діти!

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

- Тема сьогоднішнього уроку: «Алгоритми і виконавці. Система команд виконавця».

- Пригадайте послідовність виконання домашнього завдання, збирання до школи вранці. (Діти розповідають послідовність дій).

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

— Як можна назвати послідовність дій, яку виконували діти?

— Наведіть приклади алгоритмів (із власного досвіду).

— Чи зможе цей алгоритм виконати робот?

— Які команди треба змінити? Як?

IV. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ. УДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК

Алгоритм — це послідовність команд. Алгоритм складається для конкретного виконавця. Кожен виконавець має свою систему команд.

Пригадаємо деякі команди із системи команд комп’ютерного виконавця.

1. Робота з підручником.

Діти ланцюжком читають по одному реченню.

2. Фронтальне опитування.

— Що таке система команд?

— Коли може виникнути відмова виконавця від виконання команди?

— Наведіть приклади таких відмов.

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Один, два — усі піднялись,

Повернулись, похитались.

Три, чотири — руки вгору,

В сторони і вгору знову

П'ять, шість — опустили,

І швиденько всі присіли.

Сім, вісім — всі малята

Стрибають, як жабенята.

Дев'ять, десять, — рівно стали

І за парти посідали.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

1. Робота у робочому зошиті. Виконання завдань з теми Алгоритми і виконавці.

1. Пронумеруй малюнки. Завдання сприяє усвідомленню поняття «послідовність», яке важливе для розуміння поняття алгоритму. Учні повинні визначити послідовність картинок, які відображають розгортання сюжету відомої казки «Курочка Ряба». Відповідь: 2—1—3.

2. Знайди дорогу. Завдання націлене на актуалізацію поняття алгоритму, відомого учням з 2 класу, розвиток алгоритмічного мислення та просторової уяви. У ході виконання завдання учням потрібно: порівняти два способи подання команд алгоритму, за яким Червона Шапочка дійшла з дому до галявини; скласти алгоритм, за яким Червона Шапочка може потрапити з галявини до бабусі; подати цей алгоритм у графічному та символьному варіантах на кшталт наведених. Відповідь: 2 ↑; 1 ←; 2 ↑; 2 →; 1 ↑.

3. Досліди. Завдання спрямоване на розвиток дослідницьких навичок. Учитель повинен пояснити учням, що більшість дій на комп’ютері можна виконати декількома способами, і з підручника вони дізнаються тільки про основні. Тому важливо вміти самостійно знайти нові. Завдання також сприяє формуванню навичок виконання дій з об’єктом через його контекстне меню. Відповідь: буде запущено на виконання програму Scratch.

4. Відгадай слово. Завдання — на розвиток уваги, просторового мислення, уміння зосереджуватись. Відповідь: алгоритм.

5. Склади ребус за темою уроку. Учні вже вміють розгадувати ребуси, тобто знають правила кодування повідомлень у ребусах. Тому вони можуть спробувати складати ребуси самостійно. Бажано, щоб учитель нагадав учням правила кодування в ребусах.

2. Робота за комп'ютерами

1) Повторення правил безпеки роботи на комп’ютері. (розгляд малюнка)

2) Запуск програми Scratch.

3) Практична робота за комп'ютерами. Завдання: краб виконує наступну послідовність дій.

VII. ПІДСУМКИ УРОКУ

Гра «Так чи ні»

• Алгоритм — це послідовність команд.

• Виконавцем завжди виступає той, хто склав алгоритм.

• Виконавцем може бути комп’ютер.

• Один алгоритм можна виконати декілька разів.

• Виконавець може відмовитися виконувати команду.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ