Інформатика розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Команди і виконавці. Алгоритми

Мета:

Навчальна: усвідомлене розуміння понять «команда», «виконавець команд», «система команд виконавця», «алгоритм»; формування вмінь складати алгоритми із навколишнього життя та виконувати їх.

Виховна: виховувати самостійність у роботі, культуру навчальної праці при роботі з комп’ютером.

Розвивальна: виховувати інтерес до інформатики, розвивати уміння міркувати, висловлювати свої думки в певному порядку, спостережливість, алгоритмічне мислення, формувати вміння робити висновки.

Тип уроку: комбінований.

Засоби навчання: дошка, комп’ютери, картки з командами алгоритмів та для практичної роботи.

Програмне забезпечення: комп’ютерне середовище Scratch.

Форми організації діяльності учнів: індивідуальна, групова, парна, фронтальна.

Види діяльності учнів: самостійна робота, робота з підручником.

Методи навчання: практичні, наочні, вербальні.

Хід уроку

І. Організація класу

Клас готовий працювати?

Міркувати? Вчасно руки піднімати?

А ще кожен має знати,

Щоб комп’ютери вмикати

І дорослому й дитині,

Пам’ятати щохвилини, що безпека перш за все,

Бо здоров’я - головне!

Вправа «Про безпеку пам’ятаю»

Всі учні об'єднуються у дві команди. Члени однієї команди називають приклад правильної поведінки в комп'ютерному кабінеті чи приклад порушеної техніки безпеки, а члени другої команди відповідають картками «зелена» — якщо вони згодні з наведеним прикладом та «червона» — якщо не згодні. Потім друга команда готує свій приклад, а перша відповідає картками. Кожна команда наводить до 3-5 прикладів. Учитель керує процесом, допомагає за потребою та відзначає учнів, які навели найбільш вдалі приклади.

ІІ. Актуалізація опорних знань

«Брейнстормінг». Метод пошуку рішення шляхом колективного висловлювання ідей.

Відповіді не обговорюються і не критикуються, а лише обираються найбільш цікаві та відповідні.

ü За метою висловлювання які речення бувають? (Розповідні, питальні, спонукальні).

ü Які речення називають спонукальними? (Речення, які спонукають до дії, містять прохання чи наказ).

ü Як інакше можна назвати наказ? (Команда).

ü На яких уроках, гуртках чи заняттях ви зустрічаєтесь з наказами, командами? Наведіть приклади. (Наприклад, на уроці мистецтва вчитель сказав «Візьміть олівці», а на заняттях з хору «Заспівайте пісню»)

ü Що таке команда? (Команда — це речення, що спонукає до дії.)

ü Команди може виконувати лише людина? (Ні, команди виконує: людина, тварина, рослина, комп’ютер, супутники, складна побутова техніка та ін.).

ü Хто такий виконавець? (Виконавець — той, хто виконує команди.)

Практичне завдання. Графічний диктант.

Кожна дитина отримує картку, яка містить надрукований алгоритм дій та поле в клітинку для виконання наступного завдання. Бажано підбирати декілька аналогічних завдань з різними рівнями складності так, щоб більш повільні діти встигали з іншими за часом, а більш швидкі могли виконати декілька завдань за той самий час.

✵ 1 к. вправо

✵ 3 к. вниз

✵ 2 к. вправо

✵ 2 к. вниз

✵ 1 к. вліво

✵ 2 к. вниз

✵ 3 к. вправо

✵ 3 к. вниз

✵ 1 к. вліво

✵ 1 к. вгору

✵ 1 к. вліво

✵ 2 к. вниз

✵ 1 к. вправо

✵ 2 к. вниз

✵ 2 к. вправо

✵ 1 к. вниз

✵ 6 к. вліво

✵ 1 к. вгору

✵ 1 к. вліво

✵ 1 к. вгору

✵ 1 к. вправо

✵ 12 к. вгору

Вчитель:

- Молодці, ви впорались із завданням!

- Як, на вашу думку, можна назвати людей (а саме кожного з учнів), які виконували це завдання? (Відповіді учнів: виконавці)

Вчитель:

- Розгадавши наступні ребуси та розглянувши слова ми детальніше дізнаємося про сьогоднішню тему нашого уроку.

    

Відповідь: «команда»    Відповідь: «алгоритм»   Відповідь: «виконавець»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми і мети уроку

Застосування мотиваційного прийому «яскрава пляма»

Повідомлення історичного факту, що інтригує.

Вчитель:

- Чи знаєте ви звідкіля бере свій початок термін «алгоритм»? (Відповіді дітей). Я розповім вам про вченого-математика Аль-Хорезмі. Народився та жив цей вчений у Хорезмі, де працював при дворі халіфів у Багдаді, очолював академію — «Будинок мудрості». Від прізвища Аль-Хорезмі походить сучасний термін «алгоритм» ,тобто чітке правило розв’язування задач певного типу.

- На сьогоднішньому уроці ми складатимемо команди для комп’ютерного виконавця, вивчаючи в такий спосіб можливості комп’ютера. Тема нашого уроку «Команди і виконавці. Алгоритми».

ІV. Сприймання, осмислення та усвідомлення нових знань

Вчитель:

- Пригадаємо сутність поняття «алгоритм». У природі та світі все розвивається за певними законами, в заданій послідовності, в житті людини також. Щоденно людям доводиться виконувати дії, завдання, які нагадують алгоритм. Багато з них для нас стали настільки звичними, що ми навіть не замислюємось. Алгоритми оточують нас усюди.

Робота в парах

Завдання 1. За допомогою малюнків діти складають алгоритм «Як виростити рослину з насіння» (у кожної пари дітей є наступний набір карток)

Учні побудували алгоритм та показують, що в них вийшло.

Учитель плутає всі малюнки так, щоб зіпсувати алгоритм і запитує:

- В якому порядку треба розмістити малюнки,щоб знову отримати алгоритми? (Відповіді учнів)

Учитель наштовхує дітей до висновку, що алгоритм — це чіткий порядок дій для виконання, і якщо змінювати послідовність дій, то утвориться безлад.

Вчитель:

- У більшості випадків ми не знаходимо рішення якоїсь проблемної ситуації чи задачі, через те, що не можемо правильно вибудувати послідовність своїх дій. Щоб домогтися бажаної мети, потрібно заздалегідь продумувати і планувати свої дії. Як це зробити? (Відповіді учнів)

- Потрібно скласти детальний план дій,це і буде алгоритмом.

Якщо виконавець виконає алгоритм, то обов’язково отримає якийсь продукт або результат. Отже, алгоритм має бути результативним.

Алгоритм — це послідовність точних,зрозумілих команд виконавцю, для вирішення якогось завдання (підручник с. 89).

Завдання 2. Розгляньте малюнок і допрацюйте блок-схему з алгоритмом «Перехід вулиці без світлофора» (в кожної пари дітей є це завдання,які заздалегідь підготував учитель, на робочому столі стаціонарного комп’ютера,за якими вони працюють і мають змогу дописати свою відповідь у блок-схему).

Вчитель перевіряє виконані завдання та запитує:

- Чи можна переставити місцями дії? До чого це може призвести? (Відповіді учнів)

Кожна дія алгоритму спричиняється окремою вказівкою, вказівки алгоритму називають командами.

Команда — це речення, яке спонукає до дії (підручник ст. 88).

В житті алгоритми оточують людей всюди. Це і алгоритм приготування їжі, і алгоритм збирання учня до школи та інші. Будь-який алгоритм складається з розрахунком на певного виконавця, якому належить виконувати ці дії. Як ви думаєте,хто може бути виконавцем алгоритмів? (Відповіді учнів)

Виконавцями можуть бути: люди, роботи, супутники, складна побутова техніка, комп’ютери.

Виконавець — це щось або хтось, здатний виконати дії, описані алгоритмом (підручник ст. 88).

V. Фізкультхвилинка

Встаньте ,діти, посміхніться

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться

Веретеном покрутіться

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

VІ. Узагальнення, систематизація знань умінь та навичок

1. Наведення прикладів алгоритмів з повсякденного життя та різних виконавців.

ü Визнач за малюнком виконавців (підручник ст. 88).

ü Наведи приклади життєвих ситуацій, у яких ти виконуєш алгоритми (підручник ст. 89).

ü Чи можна назвати виконавцем Рудого кота в Scratch? Що входить в систему його команд?

2. Складання учнями простих алгоритмів з повсякденного життя, наприклад:

ü Складіть алгоритм «Як пришити ґудзик».

ü Складіть алгоритм «Приготування бутерброду».

ü Складіть алгоритм «Як правильно мити руки».

ü Складіть алгоритм «Виконання домашнього завдання».

ü Складіть алгоритм підготовки робочого місця для роботи за комп’ютером .

ü Складіть алгоритм ввімкнення та вимкнення комп’ютера.

3. Робота в парах. Практична робота.

Завдання: за поданим алгоритмом намалювати в комп’ютерному середовищі Scratch геометричну фігуру «Трикутник».

VІІ. Релаксація. Гімнастика для очей.

1. Вправа «Кіт Вася»

В руках у вчителя іграшкова мишка, якою він повільно рухає вправо, вліво, робить колові рухи, діти рухають тільки очима, голова залишається нерухомою.

Очей своїх з мишки

Кіт Вася не зводить.

Направо,наліво очицями водить (рухи очима,голова нерухома)

А мишка кружляє, а мишка гуляє (колові рухи очима)

Про хитрого Васю нічого не знає.

2. Вправа «Кольори»»

Вчитель видає картку із завдання кожному учневі. Потрібно, щоб дитина називала колір букв, а не текст, який читає.

Червоний. Зелений. Синій. Жовтий. Фіолетовий. Коричневий. Синій, Блакитний

Червоний. Чорний. Зелений. Блакитний. Жовтий. Коричневий. Чорний. Зелений. Синій.

Фіолетовий. Блакитний. Жовтий. Чорний. Червоний. Помаранчевий.

VІІІ. Підсумок уроку

- Користуючись наступними хмарами слів, нагадайте, що ми називаємо командою і виконавцем?

- Що називаємо алгоритмом? Середовищем програмування?

(Хмари слів можна створювати вчителеві разом з учнями у програмі WordArt.com)

Гра «МІКРОФОН»

ü На уроці я сподівався…

ü Під час уроку я навчився…

ü На уроці найкраще в мене виходило…

ü Найбільше мені сподобалося…

ü Я мав труднощі з…

ü На наступному уроці я б хотів дізнатися…

ІХ. Домашнє завдання

Творче завдання. Наведи приклади літературних творів, у яких герої надають чи виконують певні команди.