Інформатика розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

У світі інформації. Роль інформації в житті людини

Мета: формувати в учнів уявлення про інформацію; розглянути, як людина сприймає інформацію, що можна робити з інформацією; формувати вміння сприймати і використовувати інформацію. розширити інформаційну картину світу. Повторення правил поведінки при роботі з комп’ютером; повторити і узагальнити знання про органи чуттів людини Розвивати елементи логічного мислення, пізнавальні інтереси, пам'ять, увагу, кмітливість; формувати комунікативну компетентність учнів; виховувати цікавість до предмета.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.

Обладнання та наочність: інструкції з ТБ, комп’ютери, програма «Тетравекс». Підручник «Інформатика» Ломаковська (3 клас). Друковані зошити (3 клас). Картки для логічної розминки, роботи в парах

Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Діти, ви всі готові до уроку.

- А чи цікавий буде наш урок, це залежить від вас.

- Наскільки старанно, уважно ви будете працювати.

- Я вам бажаю успіхів, удачі.

Не за синіми морями, не за темними лісами , а зовсім поруч є озеро «Щастя» яке славиться своїми цілющими джерелами. А назви джерел такі: «Пам’ять», «Кмітливість», «Знання», «Мудрість», «Праця», та «Дружба».

Поповнюються озера водою річок, підземними водами, дощовою і талою водою. З часом озера замулюються, заростають і перетворюються на болота.

Одного разу люди помітили, що озеро обміліло, джерела замулилися.і вирішили мешканці міста почистити їх, щоб стати на захист рідної землі.

Тож своєю працею на уроці і ми допоможемо розчистити джерела.

І розпочнемо з джерела «Пам’яті». Пригадаємо, що вивчали на попередніх уроках.

II. Повторення вивченого матеріалу.

- Які бувають комп’ютери?

- Чим відрізняються стаціонарні комп’ютери від портативних?

- Що таке комп’ютерна мережа? (З’єднані між собою комп’ютери)

- Що таке Інтернет? (всесвітня мережа , яка складається з мільйонів комп’ютерів поєднаних між собою)

- З чим можна порівняти сайт?

- З чого складаються сайти? (веб-сторінок)

- Діти, хто поясне орфограми в словах :«комп’ютер» та «Інтернет»?

Ваші знання допомогли очистити ще одне джерельце і озеро почало наповнюватися чистою водою.

III. Розминка

- Очистимо джерельце «Кмітливість» вивчивши ще один вид загадок. Це — логогрифи (слово написане на дошці).

Логогрифи — це теж загадки, в яких до зашифрованого слова додається літера або вилучається літера, у результаті чого утворюються нові слова. Спробуйте розгадати декілька логогрифів.

На клумбі гapнi, запашні,

без к — лише гіллячки ми.

(Квіти — віти).

На неї птах сідає,

Вона його гойдає,

А Г на Д змінить,

Звірятком стане вмить

(Гілка - білка).

Люблять нас yci збирати

Після дощику в ліску,

А як букву г відняти,

Будем плавати в ставку.

(Гриби — риби)

IV. Повідомлення теми i мети уроку

- Розповідаючи вам про логогрифи, я дала інформацію про них. За допомогою цієї інформації ви i змогли її розгадати. Це i є тема сьогоднішнього уроку «У світі інформації» (тема записана на дошці). На цьому уроці ви дізнаєтесь, що таке інформація, звідки ми отримуємо інформацію; дізнаєтеся про властивості інформації, тобто про те, яка вона буває; виконаєте багато цікавих завдань i ознайомитесь з новою комп'ютерною програмою.

V. Вивчення нового матеріалу.

Отже, попереду в нас багато справ

І цікавих й важких завдань.

Найскладніше завдання - життя

Тож старайтесь вправно все вивчати,

Пам’ятайте, учня скарб — знання!

- Допоможемо очистити джерельце «Знань»

1. Розповідь вчителя з елементами бесіди.

- Інформацію ми починаємо одержувати з колиски. Отримуючи інформацію, ми вчимося розмовляти, грати, читати. Питання, відповіді, прохання, сміх i сльози — усе це інформація.

2. Проблемне питання

- Як ви думаєте, чи можливе спілкування людей вдома й у школі, на вулиці i на роботі без одержання та обміну інформацією? Чому?

Правильно, будь-яка спільна діяльність людей (робота, гра, навчання, спорт) не можлива без обміну інформацією.

- Про що може бути інформація, якою обмінюються люди?

Так, інформація, яку отримує людина, стосується якихось предметів чи нас самих i пов'язана з подіями, що відбуваються в оточуючому нас світі, навколо нас.

- Як ви думаєте, чи важлива для навчання в школі така інформація: "В портфелі треба носити підручники i зошити"? (Так).

Це одна з властивостей інформації. (Важливість).

Є й інші властивості інформації: потрібна i непотрібна, правильна i неправильна, повна i неповна, зрозуміла i незрозуміла.

Можна про будь-який предмет чи явище дати інформацію.

3. Гра «Надай інформацію про текст»

- На уроках української мови ми вивчали тему «Текст». Надайте якомога більше інформації про текст.

- А зараз я показую предмет, а ви повинні дати про нього як можна більше інформації (словами чи мімікою). (Олівець, зошит, книга).

4. Робота з підручником.

- Очистимо джерело «Мудрості» попрацювавши з підручником

- Ми з вами багато говорили про інформацію; а зараз відкрийте підручники на ст. 12 i самостійно знайдіть визначення інформації та шляхи отримання інформації, про які ще не було сказано.

• Що таке інформація? (Новини, повідомлення, відомості про оточуючий cвiт, про явища, що відбуваються в ньому).

• Про які ще шляхи отримання інформації йдеться у підручнику?

Правильно, інформацію ми отримуємо, коли читаємо книги, слухаємо радіо, дивимося телевізор.

- Як же ми з вами отримуємо інформацію? Які органи нам в цьому допомагають ви дізнаєтеся відгадавши загадки.

Загадки.

1. Маленькі озерця ,а весь світ бачить. (Очі)

2. Розділяє два озерця і два поля. (Ніс)

3. То мовчить, то говорить. Між зубів ходить, їжу смакує та зубам дарує. (Язик)

4. Є в людини і у звіра , захищає тіло…(Шкіра)

5. Вони тільки слухають, одне на одного не схожі. Але одне одного не бачать. (Вуха)

Очі, язик, шкіра, вуха, ніс — це органи чуттів людини. Саме за їх допомогою людина сприймає повідомлення та пізнає світ.

Очі — орган зору

Зір погіршується, якщо очі перевтомлюються: довгий час дивляться телевізор, читають, слідкують за письмом.

Не забувайте! Під час читання, письма зошит, книжка повинні бути від очей на відстані зігнутої в лікті руки. При цьому світло повинне падати з лівого боку.

Вуха — орган слуху

Будь-який гучний звук, може миттєво пошкодити слух.

Навіщо нам 2 вуха? Щоб визначити, з якого саме боку лунає звук.

Язик — орган смаку

На поверхні язика розміщено близько 10 тисяч смакових сосочків, розміщених у різних частинах язика. Вони розрізняють на смак : солодке, солоне, гірке, кисле.

Ніс — орган нюху

Коли ти їси, то одночасно відчуваєш запах і смак їжі. Отже, якщо під час нежиті ніс закладений, ти не можеш розрізняти запахи, і їжа здається несмачною.

Шкіра — орган дотику

Весь організм людини вкритий шкірою. Отже, будь-яка частина тіла чутлива до дотику. Найсильніше реагують на дотик губи, язик, кінчики пальців, підошви ніг.

Отже, отримати інформацію людині допомагають органи чуттів.

- А що ж можна робити з отриманою інформацією?

- Діти, ви дивитеся телевізор, слухаєте новини. А потім розповідаєте один одному про те що бачили, чули Тобто передаєте інформацію один одному. Отже інформацію можна передавати.

- В школі вам часто задають вивчити вірш, правило. Отже цю інформацію треба зберегти в пам’яті. Отже інформацію можна зберігати.

- Учитель задає вам якесь питання. Перш ніж на нього відповісти, необхідно подумати, тобто обробити.

- На уроці "Природознавство" ви будете вивчати "Органи чуття" і ви можете використати інформацію почуту на сьогоднішньому уроці.

Отже інформацію можна використовувати.

Інформація — це те, що ти можеш побачити, почути, отримати за допомогою органів чуття. Інформація — це відомості, знання, які ми отримуємо з навколишнього світу.

А все, що відбувається з інформацією, називається інформаційними процесами.

Фізкультхвилинка

- А чи можна отримати інформацію через комп'ютер?

Ми всі знаємо , що таке Інтернет. За його допомогою люди також можуть обмінюватись інформацією.

- Ви гарно працювали стали мудрішими і очистили джерельце «Мудрості».

- А тепер попрацюємо за комп’ютером, щоб очистити джерельце «Праця»

VІ. Робота з комп’ютером.

1. Повторення правил поводження за комп’ютером. Гра «Карусель»

(Учні по колу задають один одному правила поводження в комп’ютерному класі)

2. Ознойомлення учнів із змістом практичної роботи.

- Сьогодні ви працюватимете з програмою «Тетрравекс». Вам потрібно буде перетягувати квадратики з правого поля на ліве так, щоб кольори сусідніх трикутників були однаковими.

3. Виконання учнями практичної роботи

Релаксація

Закрийте очі. Уявіть себе біля озера Щастя. Водичка в озері прозора і по дну плавають рибки. Поводіть очима за ними: вліво, вправо, по колу. Стоп. Відкрийте повільно очі і подивіться у далину. Що ви там бачите?

Приємно відпочивати біля річки чи озера. Але не завжди там може бути прозора вода і чисті береги. Чистота водойм і берегів залежить від нас з вами.

Тож залишайтеся ж такими працьовитими та мудрими. щоб не обміліли наші джерела.

- Залишилося розчистити останнє джерельце «Дружби», тож попрацюємо у парах.

VІІ. Робота в парах. Робота в зошиті

VІIІ. Закріплення знань учнів.

Робота з сигнальними картками

- Урок наближається до кінця, я хочу перевірити, як ви засвоїли тему уроку. Перед вами на пapтi лежать сигнальні картки. Візьміть їх. Я буду називати інформацію. Якщо вона важлива для уроку інформатики, піднімайте зелену картку, якщо нi — червону.

• В лісі ростуть гриби.

• Від перестановки доданків сума не змінюється.

• Все, що відбувається з інформацією називається інформаційними процесами.

• Не торкайся руками монітора.

• У жирафа довга шия.

• Інформація — це новини , повідомлення.

ІХ. Підсумок уроку.

- Молодці діти! Ви впоралися з усіма завданнями і розчистили озеро «Щастя». І в ньому заіскрилася чиста, прозора вода.

- Що найбільше сподобалось?

- Чи були труднощі під час роботи?

- Де використаєте одержані знання?

- Про що хотіли б дізнатися більше?

Незакінчене речення

Продовжіть речення : «Інформація — це…

«Інформаційні процеси — це ….

Ось і пролунав дзвінок —

Закінчився наш урок;

За роботу по заслузі!

Щиро дякую вам, друзі!