Інформатика розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Істинні або хибні висловлювання. Логічне слідування

Мета: повторити поняття команди, виконавця та алгоритму; сформувати поняття про правильні (істині) та неправильні (хибні) висловлювання, вчити розрізняти висловлювання, наводити приклади; сформувати вміння перетворювати істині висловлювання в хибні та навпаки; pозвивати логічне мислення, формувати вміння аналізувати інформацію та робити висновки; підвищувати інформаційну культуру учнів; виховувати цілеспрямованість у досягненні поставленої мети.

Обладнання: ноутбуки, презентація, проектор, сигнальні картки, «Чарівний» кубик, плакат «Золота рибка», роздатковий матеріал (лусочки), медалі, роздруківки «Правила безпеки».

Міжпредметні зв’язки: природознавство, українська мова, математика.

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Доброго дня любі діти, доброго дня шановні гості. Привітаємося, дітки, із нашими гостями. Вони погостюють у нас на уроці, ви не проти?

- Заходить вчитель — треба встати (діти встають).

- Коли дозволить — тихо сядь (тихо сідають).

- Щоб урок минув не марно,

- сидіти треба рівно, гарно  (діти гарно сідають за парти).

- Спитати хочеш — не гукай  (свариться пальцем),

- А тільки руку піднімай  (піднімають руку).

- Не базікай на уроках, як папуга чи сорока.

- Отже, сьогодні стартуємо з вами у одну цікаву країну. Щоб потрапити до неї нам потрібно дотримуватись усіх правил на уроці, отримати пропуск, пригадати, пограти, виконати завдання, відпочити, подумати, сказати, розв’язати.

Очікування

- До вас завітала на урок одна казкова героїня. Хто це? З якої вона казки? Чим особлива ця героїня? По дорозі до нас, вона погубила свої лусочки. Я знайшла їх і принесла сьогодні у клас. А ви маєте якісь бажання? У нас є гарна можливість загадати їх Золотій рибці.

- У вас на партах лежать лусочки, напишіть на них, своє бажання? Ми ваші їх наклеїмо на ось цю золоту рибку, і я сподіваюсь, що вона виконає ваші побажання та виправдає ваші сподівання.

Діти пишуть на листочках і зачитують вголос. Клеїмо на рибку.

- Я також надіюсь, що у нас усе вийде, адже й маленька праця приносить великі плоди.

- Працюємо під девізом «Діло майстра величає»

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Гра «Фокусник»

Слайд 1

- Я зараз буду фокусником і зможу відгадати число, яке вийде у вас наприкінці математичних операцій.

- загадайте від 1 до 5. Загадали?

- Додайте до нього 1;

- Додайте 19;

- Додайте задумане число;

- Поділіть на 2;

- Відніміть задумане число;

- Ви усі отримали число 10.

- Якого змісту таке завдання? (Це завдання має логічний зміст)

- Ви вже зустрічалися з логічними задачами на уроках математики та інформатики, наприклад, працюючи з навчальними онлайн-програмами.

2. Гра «Чарівний кубик»

- У мене є ось такий чарівний кубик. За допомогою нього ми зможемо дізнатись, про що ми сьогодні будемо вивчати. Ви будете перекидати кубик. Скільки кружечків випаде на ньому, під таким номером отримаєте запитання, на яке потрібно буде відповісти. За кожну правильну відповідь я буду відкривати літери, які заховались на дошці.

- Всі ви, кажуть молодці, інформатики знавці, до вас кубик потрапляє, шлях в країну відкриває.

(Утворюємо слово ВИСЛОВЛЮВАННЯ)

1. Що таке команда? (короткий і чіткий наказ)

2. Хто такі виконавці (Ті, хто виконує команду)

3. Хто може бути виконавцями? Назвіть приклади. (Усі, хто може виконати команди)

4. Що таке алгоритм? (послідовність виконання команд)

5. Що таке система команд виконавця? (набір команд, які розуміє виконавець)

6. Яке існує середовище програмування для дітей? (Скретч)

7. Як називають об’єкти у Скретч? (Спрайт)

8. Як називаємо набір команд складений у програмі Скретч для виконавця? (Скрипт)

9. Що таке середовище виконавця? (середовище, у якому виконавець може виконати певні команди)

Що за слово у нас утворилась? Як ви гадаєте, що воно означає?

Слайд 2

Висловлювання — це речення, у якому щось стверджується, або заперечується. Висловлювання може бути тільки розповідним реченням.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Слайд 3

- Ми з вами розпочали подорож по країні Висловлювань. І сьогодні ми дізнаємося на уроці, які бувають висловлювання, навчимося їх розрізняти, перетворювати, наводити приклади, пригадаємо правила, пограємо гру, зробимо висновки.

Слайд 4

1. Ознайомлення з новим матеріалом.

- Прочитаємо уважно речення. Які з них є висловлюваннями, а які ні?

✵ Дніпро — найбільша річка України. (Так, бо розповідне)

✵ Яка сьогодні погода? (Ні, бо запитальне)

✵ Зачини вікно. (Ні, бо спонукальне.)

Слайд 5

- Поміркуйте, які з поданих речень є висловлюваннями.

- Поміркуйте, чи в усіх висловлюваннях описана правда? (Ні)

Слайд 6.

- Отже, діти, висловлювання можуть бути істинними, тобто правильними, або ж хибними, тобто невірними. То які з цих висловлювань є істинними? (2, 5)

- Які висловлювання є хибними? (4, 6)

- Розгляньмо ще висловлювання.

Слайд 7

✵ Харків - це столиця України.

✵ Чи істинне це висловлювання? (хибне)

✵ Як нам утворити з нього істинне використовуючи часточку — не?

✵ Харків — це не столиця України.

✵ Риби живуть на деревах.  Риби не живуть на деревах.

- Що ми можемо сказати про висловлювання? (Що якщо висловлення істинне, то його заперечення — хибне, і навпаки, якщо висловлення хибне, то його заперечення - істинне.)

Розглянемо ще одне висловлювання.

Слайд 8

✵ Оксанка любить малювати.

✵ Оксанка не любить малювати.

- Чи можемо ми визначити, яке це висловлювання? (ні, бо ми не знаємо чи це одна і та ж дівчинка)

- Отже, не завжди можна визначити яке саме висловлювання є істинним, а яке хибним. Проте, одне з них є вірних, а інше — ні.

2. Фізкультхвилинка.

Відео. Слайд 9

Слухати ми перестали

I тепер вci дружно встали.

Будем ми відпочивати,

Нумо вправу починати:

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.

- Розв’яжіть задачу.

Слайд 10

Сашко виголосив істинне висловлювання. Наталка його повторила і воно виявилося хибним. Чи може таке бути? (Може, якщо Сашко сказав, що він хлопчик)

- Наведіть свої приклади таких висловлювань.

- Який висновок тут можна зробити, чи всі висловлювання можуть бути істинними за усіх умов? (що одне і теж саме висловлювання може бути істинним за одних умов, і хибним за інших умов).

Гра «Сигнал. Так чи ні.»

Якщо речення є висловлюванням, ми піднімаємо зелену картку, якщо ні — червону.

✵ Яблука ростуть на деревах. (НЕ)

✵ Навесні обпадає листя. (ВОСЕНИ)

✵ Шафу можна купити в магазині «Посуд». (НІ)

✵ Шафу можна купити в магазині «Меблі». (ТАК)

✵ Лампочку, ручку, зошит, підручник слід носити в портфелі. (НІ)

✵ Соловейко вміє співати. (ТАК)

✵ Тарас Шевченко — співак. (НІ)

✵ Тарас Шевченко — поет. (ТАК)

V. Інструктаж. Робота за комп’ютером.

Працюємо за комп’ютером. Для цього спочатку пригадаємо правила поведінки в комп’ютерному класі.

1. Вірш «Правила поведінки в комп’ютерному класі»

На екрані відображаються відповідні малюнки.

Руки чисті та сухі

Всім підготувати,

Щоб з комп’ютером могли,

Безпечно працювати.

Їсти на робочім місті

Дуже неохайно!

В класі виховані діти

Не їдять звичайно.

Як дістанете книжки,

Правило згадайте:

На клавіатуру їх

Ви не викладайте

2. Інструктаж з техніки безпеки життєдіяльності.

Доповніть висловлювання, щоб воно було істинним.

- Якщо сидіти за комп’ютером не правильно, це… (викличе втому і знизить працездатність).

- Якщо відстань від очей до комп’ютера буде більшою чи меншою 50 см, то… (очі втомлюються, і можна зіпсувати зір).

- Якщо торкатися пальчиками монітора, то… (екрані залишаться брудні сліди від пальців).

- Якщо торкатися дротів і задньої панелі, то… (може вдарити струмом, або можуть зникнути контакти).

Ввімкнем з дозволу комп’ютер.

Обережно, діти!

Тут електричний струм проходить,

Це треба розуміти!

3. Робота за комп’ютером

- Сьогодні ми продовжимо програмувати у програмі скетч. Тому запустимо на виконання програму. Нашим спрайтом сьогодні буде рибка. І ми надамо команди їй плавати у акваріумі. Для цього відповідно змінимо білу сцену на сцену «акваріум». І для спрайта задамо відповідні команди. (роздати інструкції).

- Працюємо так, що моє висловлювання «Учні третього класу — молодці» - було істинним.

4. Релаксація.

Працюючи за комп’ютером, не можна забувати про відпочинок для очей, адже вони теж втомлюються.

Слайд 11

5. Хвилинка-цікавинка.

Слайд 12

✵ Чи знаєте ви, що риба корисна для людини?

Особливо для мозку, речовини, що містяться у рибі сприяють встановленню зв’язків між клітинами мозку. Це допомагає уникати депресивних станів і полегшує процес пізнання нового.

✵ Для кісткової системи людини риба потрібна як джерело вітаміну D, який сприяє розвитку і зміцненню кісткових тканин.

Тим часом, відчуваючи потребу у речовинах, які ми можемо отримати вживаючи рибу в їжу, організм не в змозі виробляти їх самостійно.

VІ. Підсумок уроку.

ТЕЛЕФОНІЯ

- Ось і підійшли ми до завершення.

- Що цікавого ви сьогодні дізналися на уроці, що найбільше сподобалося, що запам’яталося ви зможете розповісти мамі чи батькові зателефонувавши їм.

- То скажіть мені на останок прослухавши один вірш, висловлення у ньому істинні чи хибні?

Я бачив річку у вогні,

Собаку в штанях на коні.

На хаті — капелюх, не дах,

І мишку, що несла кота.

Я бачив лиса і качок,

Що в лісі ліплять пиріжок,

А ще — ведмедик лапті міряв…

Я легко так в усе повірив!

То правду ти скажи мені,

Усе це істина чи ні?

- Ви дітки справжні молодці! Чи здійснились, хоча б частково, ваші бажання? Тоді я хочу вам вручити рибок, які символізуватимуть ваші знання, вашу активність на уроці.