Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

А дружити треба вміти

Мета:

- Продовжити знайомство з біографією і творчістю В.О. Сухомлинського; формувати навички виразного, свідомого, правильного читання в оптимальному темпі, орієнтуватися у структурі тексту.
- Розвивати уміння визначати головну думку творів, давати характеристику головним дійовим особам, аналізувати та оцінювати їх поведінку і вчинки, робити висновки щодо прочитаного; розвивати зв’язне мовлення, вміння висловити власну думку, цінувати думки товаришів.
- Виховувати доброту і чуйність, віру в свої сили, бажання робити добрі справи.

Хід уроку

  1. I. Організація класу

Щастя — це віра в добро і любов,

Щастя - це музика вільних дібров,

Щастя — це діти і рідний дім,

Щастя — це світ подарований всім!

Ми всі - одна сім’я,

Одна сім’я — це безліч «Я».

Гра «Створюємо настрій»

- Ми прийшли до школи (для чого?) … (вчитися),

- Треба бути (якими?) … (старанними),

- З нами (хто?) ... (нашi друзі),

- Вони (які?) … (доброзичливі, веселі),

- Нам (як?) … (приємно)

- Ми готові (до чого?) … (до роботи)

  1. II.Мовлиннєва розминка
  2. Скоромовка

Джмелик сумно так дзищав,

Друга він свого шукав.

Жу-жу-жу: «Хвилююсь я,

Дружба в нас на все життя!»

  1. Гра «незвичайна математика»

Дуб — уб + руб — б + жба

IІІ. Мотиваційний етап.

- Як ви розумієте слово дружба? Як навчитися дружити?

  1. 1.Гра «Квітка- семицвітка»

На дощці прикріплено слово ДРУЖБА.

Створіть квітку справжніх друзів. У кошику пелюстки зі словами : доброта, щирість, чуйність, любов, повага, правдивість, безкорисність, підтримка, співчуття.

- Яку рису характеру ти хотів би виховати у собі?

- Отже, я запрошую вас до роботи. Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

  1. Вправа «Очікування».
  • Цікаве спілкування.
  • Нові знання.
  • Гарний настрій.
  • Співпраця.
  • Гарні оцінки.
  • Прогнозувати розвиток подій у творі.
  • Визначати головну думку.
  • Характеризувати дійових осіб.
  • Працювати в парах та групах.
  • Турбуватися про ближніх.
  • Стати справжнім другом.

(Діти оголошують свої очікування від уроку, починаючи фразою: «Я очікую…».)
- Сподіваюсь, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати власні думки; будете злагоджено працювати, робити висновки, вчитися дружнім стосункам; будете активними, творчими, мислячими і старанними.

  1. IV. Повідомлення теми та завдань уроку.

- Яке щастя коли в людини є справжній друг! З ним можна поділитися радістю і смутком, він допоможе у скрутну годину, підтримає Вас, розрадить. Коли спілкуєшся з другом , то отримуєш велику радість і задоволення. У народі кажуть «Справжній друг — то найбільший скарб». А чи завжди ми про це пам’ятаємо? Чи ми справжні друзі?

- Тема нашого уроку: «А дружити треба вміти».

Отже, сьогодні ми будемо говорити, міркувати, читати твори про дружбу. Будемо йти дорогою добра за творами В. Сухомлинського.


  1. Усвідомлення і систематизація знань учнів.
  2. Робота з виставкою книг
  3. Метод Кубування

Завітав сьогодні в клас

На урок до нас.

Куб цікавий ,чарівний

І за змістом не простий

Він доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.

1) Хто зображений на портреті?

2) Хто такий В. Сухомлинський?

3) Що ви знаєте про життя письменника?

4) Що ви знаєте про творчість письменника?

5) Пригадайте назви творів письменника.

6) Чого навчають його твори?

Повідомлення експертів. (Розповідають підготовлені учні)

Учень 1. Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 р. в селі Василівка Онуфріївського району Кіровоградської області у незаможній селянській родині.

Учень 2. У сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей. Усі четверо, коли виросли, стали вчителями.

Учень 3. Працював викладачем української мови і літератури. У 1941 р. під час Другої світової війни добровольцем пішов на фронт. У січні 1942 р. Сухомлинський був важко поранений, довго лікувався і вже не зміг повернутися до військової служби.

Учень 4. У червні 1942 р. його призначили директором сільської середньої школи, де він працював до березня 1944 р.

Учень 5. 1948 р. Сухомлинський став директором Павлиської середньої школи і працював на цій посаді 23 роки (до кінця життя). У 1948 р. це була звичайна школа. Звичайну сільську школу він перетворив на справжню педагогічну лабораторію, де видобував скарби педагогічної мудрості.

Учень 6. Для наймолодших він написав понад 1500 казок, новел і легенд, і ми їх читаємо залюбки.

Учень 7. 2 вересня 1970 р. Василь Олександрович Сухомлинський помер. В. О. Сухомлинському належать слова, які є провідною думкою сьогоднішнього уроку: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди. Значно більше потрібно для того, щоб залишатись людиною тоді, коли тебе ніхто не бачить».

  1. Перегляд відео про В. Сухомлинського
    4. Обговорення прочитаних творів

— Який твір ви прочитали, готуючись до уроку? (Відповіді дітей.)

(Підготувати двох дітей, які розкажуть про прочитані твори)

  1. 5.Фізкультхвилинка
  2. 6.Опрацювання оповідання «Розділена радість»

1) Технологія «Мозковий штурм».

— Що може означати назва оповідання?

2) Читання вчителем оповідання

— Чого вчить оповідання?

3) Тестування.

  1. Хто є головним персонажем оповідання?

а) Матуся;

б) татусь;

в) Катруся.

  1. Що сталося з татком?

а) Захворів;

б) одужав;

в) поїхав відпочивати.

  1. З яким настроєм Катруся пішла до школи?

а) Весела;

б) сумна;

в) байдужа.

  1. Чому Катруся заплакала?

а) Їй стало соромно;

б) їй стало прикро;

в) їй стало боляче.

  1. Хто виявив увагу до дівчинки?

а) Однокласники Петрик і Гришка;

б) дівчата;

в) Костя.

  1. Чого вчить оповідання?

а) Товаришувати;

б) вміти співчувати;

в) вміти радіти за когось.

Відповіді: 1в; 2б; 3а; 4в; 5в; 6в.

  1. 7. Читання оповідання учнями «ланцюжком».
  2. Закріплення й осмислення знань
  3. Робота в групах. Скласти закон про дружбу

Закон про дружбу

  1. Завжди прислухатися один до одного.
  2. Не брехати один одному.
  3. Не кривдити та не обзивати один одного.
  4. Завжди підтримувати один одного.
  5. Не залишати один одного в біді.
  6. Завжди чинити по справедливості.
  7. Завжди поступатися один одному.
  8. Допомагати один одному.

  1. Робота з прислів’ями. Робота в парах

Не май сто рублів, а май сто друзів.

Друга шукай, а знайдеш -бережи.

Старий друг краще нових двох.

Справжній друг пізнається в біді.

Дерево міцне корінням, а людина друзями.

Міцну дружбу й вогонь не спалить.

Справжнього друга за гроші не купиш.

Не в службу, а в дружбу.

  1. Гра «Не хочу хвалитися, але я можу навчити свого друга…»

(кататися на роликах, велосипеді, гарно співати, швидко читати, розв’язувати приклади, задачі, малювати, стрибати на скакалці…)

VII. Підсумок уроку

- Чого вчать твори В. Сухомлинського?

  1. Рефлексія.

«Що я навчився, знаю, умію, ціную?»

-Чи справдились ваші очікування від уроку?

Я навчився…

Я знаю…

Я умію…

Я ціную…

  1. Оцінювання.

Люди постійно спілкуються один з одним. Вони не можуть жити по-іншому. Кожен добре знає, як страшно бути самотнім. Добре, коли є товариші, друзі, приятелі.

Ну а якщо ви вже посварилися з другом з вашої вини, то краще попросити пробачення дивлячись йому у вічі, а потім сказати якусь мирилку. Наприклад: "Мирись, мирись ніколи не сварись".

Тож, бережіть друзів, якщо вони є, шукайте, якщо їх у вас немає.

Цінуйте дружбу, намагайтеся бути достойними слова «друг» чи «подруга».

VIII. Домашнє завдання

- Наступний урок позакласного читання проведемо за темою «Світ дитинства у творах Всеволода Нестайка».