Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

В. Сухомлинський «Як Павлик списав у Ніни задачу», «Найкраща лінійка»

Мета: продовжити вивчення оповідань В.О. Сухомлинського; формувати навички виразного, свідомого, правильного читання. Розвивати уміння визначати головну думку творів, давати характеристику головним дійовим особам, аналізувати та оцінювати їх поведінку і вчинки, робити висновки щодо прочитаного; розвивати зв’язне мовлення, вміння висловити власну думку, цінувати думки товаришів. Виховувати доброту і чуйність, віру в свої сили, бажання робити добрі справи.

Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, оповідання В. Сухомлинського «Як Павлик списав у Ніну задачу» та «Найкраща лінійка»

Хід уроку

І. Організація класу (психоемоційне налаштування учнів).

Учитель.

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він зимовий і цікавий,

Тож гостей зібрав чимало.

Повернімося обличчям до гостей

І лагідно промовим:

«Добрий день!»

Шановні, четвертокласники, сьогодні на уроці, як завжди ми працюватимемо разом, і я розраховую на вашу підтримку і допомогу.

Доброго дня! — для всіх побажання.

От і настала пора для читання.

- Діти, подивіться, будь ласка, мені в очі. Погляньте один на одного, посміхніться.

- А зараз я пропоную Вам прочитати девіз нашого уроку (на дошці або на слайді) і подумати, що ви очікуватимете від уроку сьогодні?

ІІ. Мотиваційний етап.

Девіз нашого уроку такий:

Працюй наполегливо, швидко, старанно,

Щоб жодна хвилинка не втратилась марно!

- Отже, я запрошую вас до роботи. Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Вправа «Очікування».

(Діти оголошують свої очікування від уроку, починаючи фразою: «Я очікую…».)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Дихально-зорова вправа.

- Прочитайте слова на одному диханні. Знайдіть в них інші, які заховалися.

Посуд (суд) весело (село)

Сервіз (віз) другий (друг)

Чудово (чудо) просторий (сто)

Пряма (яма) план (лан)

2. Гра «Закінчіть речення»

Учитель починає речення, а школярі його закінчують. Передбачається, що може бути декілька варіантів відповідей.

Коли я закінчу школу, то…

Мені хочеться знайти те місце, де...

Гарно жити на світі, коли...

Справжній товариш той, хто...

Я люблю читати оповідання, в якому...

3. Гра «Згадайте твір».

- Пригадайте, в яких творах із читанки зустрічались ці персонажі й предмети.

1) Полиці, Господар, Могутній богатир, Вогненна книга. («Спляча книга»)

2) Учитель, Віталик, Петрик, вогнегривий кінь. («Кінь утік»)

3) Учителька Катерина Іванівна, учні, голубе небо, Валя. («Я хочу сказати своє слово»)

4) Старий майстер, Хлопчик, відбиток ніжки, старий Чоловік, слід. («Який слід повинна залишити людина на землі?»)

5) Юрко, домашнє завдання, батько, гвинтик. («Гвинтик»)

- Хто автор цих творів?

- Пригадайте, що ви знаєте про Василя Сухомлинського. Чим особлива його творчість?

IV. Формування нових знань і умінь

1. Повідомлення теми та мети уроку.

— Сьогодні ми ознайомимось з новими творами В. Сухомлинського, в яких він розповідає про випадки зі шкільного життя, коли у начебто звичайних ситуаціях розкриваються не відомі досі риси характеру дітей.

2. Вступне слово вчителя.

Василь Олександрович Сухомлинський — великий педагог і письменник.

Він написав більше 400 наукових праць, 44 книги.

Перша прозова книжка з’явилася через 8 років після смерті автора.

В. О. Сухомлинський — ветеран Великої Вітчизняної війни.

Його нагороди за бойові і трудові заслуги: 8 медалей, 2 ордени Леніна, медаль А.С. Макаренка, звання Героя Соціалістичної Праці.

Сироватка М.Т., однокласниця В.О. Сухомлинського, у своїх спогадах пише:

"Жаркої осені 1930 року я прийшла до 5 класу Василівської школи, де навчалось 11 хлопчиків і одна дівчинка — я. Василько вирізнявся з-поміж інших: енергійний, життєрадісний, середнього зросту, з тонкими красивими рисами обличчя.

Нам, омельчанам, було важко: до школи ходити далеко, вивчити уроки не встигали. Тому деякі предмети доучували на перерві. Побачивши це, Василько дав нам таку пораду: "Так вам можна всі усні завдання вивчити по дорозі додому і до школи". Ми скористалися цією порадою. І вже тоді було зрозуміло, що це — майбутній педагог".

Під час Великої Вітчизняної війни В. О. Сухомлинський воював на Калінінському фронті, брав участь у розгромі німецько-фашистських військ під Москвою. Під м. Ржев був поранений. Його комісували і направили працювати у Росію.

В 24 роки він був директором школи та викладав російську мову, літературу, історію у містечку Ува. Там і зустрів свою долю.

В 1944 році він повертається в Україну. Завідує районним відділом освіти в м. Онуфріївка Кіровоградської області. А потім працює вчителем у Павлиській школі.

"Школа радості" - так називали батьки 15 дівчаток і 16 хлопчиків шестирічного віку клас, який відкрив восени 1951 року В. О. Сухомлинський. З цими дітьми довелося пропрацювати 10 років.

Після цього Василя Олександровича було призначено директором середньої школи, де він і пропрацював решту життя.

3. Метод «Розумний куб»

- Ви прослухали трішки про автора В. Сухомлинського. Як ви вже знаєте, він працював з такими ж дітьми, як і ви, виховував, навчав, проводив уроки, перевіряв домашні завдання. Обов’язково запитував учнів, чи важко було їм виконувати завдання чи ні. Завжди бачив, якщо хтось у когось списав, а не зробив сам. Попрацюємо з «Розумним кубом» і дізнаємося відповіді на запитання цього куба.

- Як часто ти списуєш домашнє завдання в однокласників?

- «Справжній товариш, той хто…»

- Розкажи про добрі вчинки свого однокласника.

- Назви хороші якості свого товариша.

- Якою мати бути людина?

- Чи вибачаєш ти помилки іншим?

V. Усвідомлення і систематизація знань учнів.

1. Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «Як Павлик списав у Зіни задачу».

1) Прогнозування змісту оповідання за заголовком.

- Прочитайте назву оповідання. Чи можете ви передбачити, про кого воно буде?

- Чому могла трапитися така ситуація, що Павлик списав задачу?

2) Первинне читання оповідання вчителем.

- Де відбулися описані події?

- Так чому Павлик списав задачу у Зіни? Чи справдились ваші передбачення?

3) Повторне самостійне читання учнями (мовчки).

4) Словникова робота.

- Чи всі слова зрозумілі? Якщо так, то попрацюємо з синонімами

- Підберіть синоніми до слова «стурбований» (схвильований, збентежений).

- Дібрати спільнокореневі слова до слів помилка, почервонів.

5) Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання.

- Чому Павлик прийшов до школи стурбований? Чому не розв’язав домашньої задачі?

- З яким проханням хлопчик звернувся до Зіни?

- Прочитайте, як відреагувала дівчинка на нього?

- Що Павлик помітив у її зошиті? Чи сказав він Зіні про помилку?

- Поміркуйте, чому він так вчинив?

- Які оцінки отримали діти за домашнє завдання?

- Прочитайте, як вони відреагували на них?

- Які риси характеру Павлика виявились у його вчинку?

- Поміркуйте, як далі можуть скластися стосунки Зіни та Павлика.

6) Складання характеристики головного героя.

- Давайте тепер спробуємо скласти характеристику Павлика. Яким він був? Що про нього можна сказати? Якими словами описати?

Павлик — нечесний, ледачий, байдужий, підступний…

7) Читання оповідання в особах.

8) Визначення головної думки тексту

- До чого закликає письменник в цьому оповіданні?

2. Фізкультхвилинка.

Ця хвилинка так потрібна нам,

І легенька, і весела, мов пустунка.

Щоб радіти і навчатись знов.

Ти звучи для всіх дітей, фізкультхвилинко.

Щира пісенька у нас

Про веселий дружний клас,

І звучить вона так виразно і дзвінко.

Щоб бадьорість була в нас,

Посміхаймось у цей час.

Посміхнись і ти до нас, фізкультхвилинко.

3. Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «Найкраща лінійка».

- Сьогодні на уроці ми повинні опрацювати ще одне оповідання В.О. Сухомлинського. Тож, працюємо далі.

1) Підготовка до самостійного читання (прочитати стовпчики слів)

Письмові    праці

найкращі    лінійка

ручної     роботи

кострубата     оцінки

гладенька

- Що спільного у словах кожної колонки? (Прикметники, іменники)

- Утворіть словосполучення, з’єднавши слова 1 і 2 колонок.

- Що означає слово «кострубата»? (з нерівною поверхнею)

2) Читання твору учнями засобом «Естафета».

3) Оцінка вчинків головних героїв (вправа «Добре — погано»)

Я вважаю… (висловлення учнями протилежних думок щодо оцінки поведінки одного з героїв).

VI. Узагальнення отриманих знань.

1. Розвиток зв’язного мовлення.

- Продовжить оповідання ще кількома реченнями (Як могли б хлопці допомогти один одному покращити свої оцінки з того предмета, який у них не виходив).

2. Складання СЕНКАНУ до слова «друг» (варіант)

1. ДРУГ.

2. НАДІЙНИЙ, СПРАВЖНІЙ.

3. ПІДТРИМАЄ, ДОПОМОЖЕ, НЕ ЗРАДИТЬ.

4. ДРУГ ПІЗНАЄТЬСЯ В БІДІ.

5. ТОВАРИШ

3. Тест «Що з двох правильне?»

I варіант

1. Цей твір є:

а) казкою; б) оповіданням.

2. Павлик і Зіна були:

а) однокласниками; б) сусідами.

3. Найкращі успіхи в школі мав:

а) Павлик; б) 3іна.

4. Помилка в зошиті була:

а) у Павлика; б) у Зіни.

5. Найкраща оцінка виявилася:

а) у Павлика; б) у Зіни.

6. Чому Павлик почервонів?

а) йому стало соромно:

б) його вітали однокласники з п'ятіркою.

II варіант.

1. Цей твір є...

а) казкою; б) оповіданням.

2. Микола й Роман були...

а) однокласниками; б) сусідами.

3. За письмові роботи найкращі оцінки у...

а) Романа; б) Миколи.

4. Після уроку мови діти пішли...

а) у майстерню; б) додому.

5. Найкраща лінійка вийшла у...

а) Миколи; б) Романа.

6. Для чого Роман взяв свою лінійку до класу?

а) Йому було шкода залишати її в майстерні.

б) Хотів показати, що і він може зробити щось найкраще.

Відповіді.

Варіант 1

1.б; 2.а; 3.б; 4.б; 5.а; 6.а.

Варіант 2

1.б; 2.а; 3.б; 4.а; 5.б; 6.б.

VII. Підсумок уроку.

- Урок добігає кінця. Чи справдилися ваші очікування?

- Які висновки для себе ви зробили з прочитаних творів? Чи стануть вони вам у нагоді в майбутньому житті?

- Які поради ви могли б дати головним героям оповідань В.О. Сухомлинського, щоб в їхньому житті не було подібних ситуацій?

- Хочу сказати, що мої очікування теж виправдалися. Я вдячна вам за продуктивну працю. Ми багато встигли зробити на уроці завдяки вашій старанності.

Технологія «Мікрофон»

- Мені сподобалось…

- Я навчився…

- Я хочу бути...

VІІІ. Оцінювання.

- Я пропоную вам оцінити себе. Візьміть личка, які лежать у вас на партах, та намалюйте посмішку залежно від того, як ви працювали на уроці.

(Якщо личко з посмішкою — працював ефективно, творчо, активно;

Якщо личко серйозне — старався;

Якщо личко зле — працював нижче своїх можливостей).

ІХ. Домашнє завдання.

1 рівень - прочитати, дати відповіді на запитання;

2 рівень - прочитати та переказати оповідання;

3 рівень - скласти поради «Що це означає — дружити?»

Література:

1. Антонець М. Книга В. О. Сухомлинського "Як виховати справжню людину" в контексті діалогу щодо духовно-моральних цінностей / М. Антонець // Рідна школа. - 2009. - № 8-9. - С. 11-13.

2. Бех І. Життя як цінність у культурно-виховній інтерпретації В.О.Сухомлинського [Текст] / І. Бех // Рідна школа. - 2007. - № 1. - С. 7-8

3. Мартинюк О. "Красиві слова і красиве діло" [Текст]: урок літературного читання за творами Василя Сухомлинського, 3 клас / Олена Мартинюк // Початкова школа. - 2017. - № 9. - С. 45-47.

4. Сухомлинський В. Казки / В. Сухомлинський // Рідна школа. - 2008. - № 9. - С. 22-33

Додаток 1

Портрет В. Сухомлинського