Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Василь Симоненко. «Виростеш ти, сину...»

Цілі уроку:

навчальна: поглиблювати вміння учнів виразно читати вірші, знаходити головну думку твору, вчити порівнювати зміст віршів схожих за тематикою.

виховна: спонукати учнів до усвідомлення необхідності жити в мирі та злагоді. Виховувати в учнів дбайливе ставлення до Батьківщини. Плекати в них почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, розуміння, причетності до всіх подій, що відбуваються в Україні.

розвиваюча: формувати переконаність у нетлінності духовних скарбів народу, глибоку повагу до батьків, до України.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.

Обладнання уроку: Картки з повідомленнями про символи України для виступів від груп, портрет Василя Симоненка, букви УРОК, картинки символів України,таблиця ЗХД, сигнальні картки для роботи в групах, сигнальні картки для роботи над виразним читанням вірша, нагороди за конкурс читання вірша, конструктор ЛЕГО.

Очікувані результати: Навчити виразно читати вірш, ознайомити з творчістю В.Симоненка, пробудити відчуття гордості за свою країну, її неповторність, поглибити патріотичні почуття, пробуджувати інтерес учнів до української поезії, в процесі роботи вчити робити висновки.

Хід уроку

I. Оргмомент. (Слайд 1)

1. Привітання

(Діти стоять у колі, одній дитині причепити квітку, вона буде помічником вчителя)

- Давайте привітаємось один до одного за допомогою вправи «Коло вибору» (Слайд 2)

2. Психологічне налаштування на урок. Інтерактивна вправа «Закінчи речення одним словом» (Слайд 3)

- Пропоную вам заручитися підтримкою своїх однокласників. Витягніть фотографію зі скриньки, назвіть ім`я учня чи учениці та закінчіть речення одним словом бажаю тобі …(успіху, перемоги, наснаги, творчості тощо)

3. Розподіл дітей на групи.

- Працювати на уроці ми будемо в групах, отож давайте об`єднаємося в групи відповідно. Діти, сідайте на свої місця. (На дітках причеплені бейджики з зображенням герба, прапора, калини, рушничка та ролями учнів у групі)

II. Мотивація навчальної діяльності.

Знайомство з девізом уроку. (Слайд 4)

- Помічник вчителя прочитай девіз нашого уроку (на дошці). Дитина читає девіз.

Пам’ятай! Життя твоє одне — проживи його гідно!

Батьківщина, як і мати, одна — не зраджуй їй!

Працюй для своєї країни, для свого народу!

- Давайте всі разом скажемо, якими ми будемо на уроці:

У — уважними

Р — розумними

О — організованими

К — кмітливими

III. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

1. Знайомство з планом уроку.

- Давайте познайомимося з планом уроку, тема якого «Василь Симоненко. Вірш Виростеш ти, сину…» Будь ласка, помічник допоможи мені. Дитина читає план уроку. (на дошці)

1) Символи України

2) Знайомство з поетом

3) Читайлик

4) Відпочинок

5) Повторяйчик

6) Підведення підсумка

- Упродовж уроку ми ознайомимося з коротенькою біографією українського поета Василя Симоненка, портрет якого до вашої уваги, з віршем «Виростеш ти, сину…», згадаємо символіку нашої держави, зробимо висновок, що для людини найдорожче.

2. Вправа «Очікування» Слайд 5 (на дошці)

- На дошці в нас є символічний чарівний віночок, на квіточках якого написані наші очікувані результати від уроку: це і гарний настрій, веселі ігри, нові знання та інше. Якщо ці очікування в кінці уроку справдяться , ви знімете відповідну квіточку з нашого віночка.

3. Повторення правил роботи в групах. (Слайд 6)

- Пригадаємо правила робота в групі. Головуючі візьміть зірочку, по черзі прочитайте своє правило та прикріпіть на плакаті . (Діти беруть зірочки, читають правило і прикріплюють на плакаті)

Пам`ятки про обов`язки ролей учнів.

- У фіолетовому конвертику візьміть і прочитайте свою пам`ятку про свої обов`язки в групі.

IV. Робота за темою уроку.

1. Повідомлення учнів. (Слайд 7)

-Учні кожної групи готували повідомлення до нашого уроку. Отож, давайте їх послухаємо. (Діти роблять повідомлення, демонструють наочність).

І група. Українські символи — це герб, прапор, пісня, верба, калина і чарівна народна мова, яка полонить кожне серце. В основу нашого герба покладено стародавній золотий тризуб на синьому тлі. З історичної літератури відомо, що тризуб є символом державності, блискавиці. Жовтий колір — колір небесних світил, сонячного проміння, без якого неможливе життя.

ІІ група. Національний прапор України має синій і жовтий кольори. Жовтий — це колір пшеничної ниви, хліба, зерна, золотого сонця, без якого не дозрів би хліб; синій — це колір чистого, мирного неба. Ці кольори на нашому прапорі, ніби пшениця в степах під блакитним склепінням неба, що символізує віковічне прагнення до миру, праці, краси та багатства рідної землі.

ІІІ група. Верба і калина — невіддільні атрибути українського народу. Верба символ краси, неперервності життя, вона дуже живуча. Здавна в Україні вербу вважають святим деревом. Калина — дерево українського народу. А оскільки ягоди калини червоні, то й стали вони символом крові та невмирущого роду.

ІV група. Стародавніми оберегами дому були рушники. Вони супроводжували людину від народження до смерті. На рушниках люди записували свою долю. Рушник пройшов крізь віки. Рушник і нині символізує чистоту почуттів, глибоку любов до своїх дітей, до народу.

Кожен символ несе в собі часточку душі українського народу, і тому без них не існувало б нашої України. Найціннішим з усіх символів є українська мова. Вона, перш за все, — невичерпне джерело мудрості, в якому зібрані кращі надбання українського народу. Ми повинні пишатися тим, що живемо на такій землі і називаємо рідною таку красиву мову.

2. Фізхвилинка «Україно, ми твоя надія» (відео)

3. Знайомство. Колективне виконання вправи «ЗХД» Заповнення вчителем таблиці на плакаті.

- Що ви знаєте про В. Симоненка? (укр. поет, написав вірш «Виростеш ти, сину…»)

- Що ви хочете дізнатись? (біографію, інші твори) А останню колоночку ми заповнимо трохи пізніше.

(Портрет В. Симоненка; розповідь учителя).

Портрет В. Симоненка

4. Розповідь учителя.

— Ось і український поет Василь Симоненко згадує батьківський наказ у своєму вірші «Лебеді материнства», уривок з якого ми будемо сьогодні вивчати. Василь Андрійович чесний, справжній, воістину найулюбленіший Поет свого покоління.

В. Симоненко увійшов в літературу як великий патріот свого народу. Він був борцем за правду і добро. Його твори хвилюють, змушують радіти і сумувати разом з ним, заставляють стати кращими, зрозуміти, хто ми на цій землі.

Симоненко Василь Андрійович народився 8 січня 1935 року в селі на Полтавщині. Як і більшість його ровесників, зазнав нестатків. Його сімя була бідною. Він бачив натруджені руки матері, чув уроки доброго діда, закінчив школу, а потім факультет журналістики Київського державного університету. Після закінчення працював газетярем у м. Черкаси. Його життя схоже на блискавку, яка яскраво спалахує і швидко згорає. А, можливо, це обірвана струна, яка звучить і після його смерті. Помер поет 14 грудня 1963 р. Помер поет, не стало сина українського народу. Та залишилися його вірші про любов до Батьківщини, любов до матері.

5. Самостійне читання тесту про В. Симоненка у підручнику на с. 62-63

- Що нового ви дізналися про В. Симоненка, поділіться набутими знаннями. (прожив коротке життя 28 років) Учитель заповнює таблицю «ЗХД»

6. Вікторина з ЛЕГО (на екрані)

1). В. Симоненко — це …… письменник.

Червоний — російський, синій — український, зелений — зарубіжний.

2). В. Симоненка називають …… української літератури.

Червоний — лицарем, синій — царем, зелений — принцем.

3). За що В. Симоненка називають лицарем української літератури?

Червоний — бо він писав басні, синій — бо він писав про тварин, зелений — бо він писав про любов до України, до її народу, за відданість Батьківщині.

4). Скільки років прожив В. Симоненко?

Червоний — 25, синій -28, зелений — 27

5). У якій книзі зібрані найкращі вірші В. Симоненка?

Червоний — Лебеді материнства, синій — Кобзар, зелений — Мої вірші

7. Читайлик. Словникова робота. (на дошці) Слайд 11

- У вірші Василя Симоненка «Виростеш ти, сину…», який ми зараз будемо читати зустрінуться слова, які вам можуть бути не зовсім зрозумілі, зверніть на них увагу.

- Будь ласка, помічник, прочитай ці слова.

Вирушити — отправиться

Приспані — задремавшие

Завше — всегда.

- Послухайте вірш. (Учитель читає вірш.)

- Діти, що не можна вибирати в житті? (Батьківщину) Любіть свою Батьківщину, свою рідну Україну. Доберіть синоніми до слова Батьківщина. (вітчизна, рідний край, рідна країна, рідна сторона). А чи знаєте ви що таке Батьківщина? А про це ми зараз дізнаємось по мобільному телефону. Візьміть будь ласка рожевий конверт з картками, наберіть відповідний номер і зателефонуйте. Кожній комбінації цифр відповідає якесь слово. Якщо ви їх наберете у правильному порядку, то дізнаєтесь відповідь.

1). Батьківщина — це домівка твоя і школа
2). Батьківщина — це труд і свято
3). Батьківщина — це мама і тато
4). Батьківщина — це рідна мова,
- Слово Батьківщина походить від слова батьки.

- Батьки завжди турбуються про вас, мріють, щоб їхні діти виросли гідними громадянами своєї країни. Батьки дають своїм дітям поради, бажають щастя, здоров’я, успіхів. А як зветься наша Батьківщина? (Україна)

8. Сенкан до слова Україна. (на екрані схема сенкану)

- Давайте складемо сенкан до слова Україна. (На партах лежать відповідні заготовки для складання сенкану). Учні зачитують по одному сенкану від групи.

9. Робота над виразним читанням вірша. (сигнальні картки)

10. Вправа «Закінчи речення»

- Я буду читати початок рядочка з віршика, а ви шукаєте цей рядок й закінчуєте.

11. Конкурс читання вірша.

- Прочитайте вірш в групі (кожний учень по 2 рядки) та визначте, хто буде приймати участь у конкурсі виразного читання вірша. (Нагородження учасників.)

12. Фізхвилинка (Слайд 12)

«Дзеркало» (Помічник стоїть у колі, дивиться у дзеркало, а діти повторюють відповідні рухи за ним)

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Вправа «Ромашка Блума» (Слайд 13)

- Витягніть по пелюстці, колективно обговоріть питання до вірша, а потім дайте відповідь на нього.

img10

Хто виросте та вирушить в дорогу?

Чому можна вибрати друга, а не можна вибирати Батьківщину?

Що мати бажає сину в дорогу?

З Вашої точки зору як мати ставиться до сина?

Як би ви були сином, що б ви відповіли матусі?

Чи згодні ви з твердженням, що Батьківщину не можна вибирати? Чому?

- Знайдіть рядки в вірші, в яких висловлено головну думку. Діти, чи можемо ми тепер погодитися з нашим девізом уроку. Давайте разом зачитаємо цю заповідь, яка лежить у вас на партах.

Пам’ятай! Життя твоє одне — проживи його гідно!

Батьківщина, як і мати, одна — не зраджуй їй!

Працюй для своєї країни, для свого народу!

2. Вправа «Займи позицію» Це цікаво знати. (Слайд 14)

- У класі висять картинки, які містять секрет, це цікаво знати. По одному учню від групи займіть позицію біля однієї з цих картинок.

- Український народ шанує пам'ять про Василя Симоненка. На цій фотографії ви бачите його бюст. Він встановлений на могилі поета в місті Черкаси.

У 2008 році до колекції ювілейних монет «Видатні особистості України» Нацбанком України було випущено монету «Василь Симоненко» номіналом 2 гривні.

- Секрети двох інших картинок ви дізнаєтесь трохи пізніше.

- Давайте повернемося до нашого символічного чарівного віночка з очікуваними результатами. По одному учню від групи підійдіть, скажіть що з них справдилося та зніміть відповідну квітку.

VII. Домашнє завдання.

Вірш Василя Симоненка «Виростеш ти, сину…» вивчити напам’ять.

Дитина читає вірш. (у віночку)

Я — дитина українська
Вкраїнського роду.
Українці , то є назва славного народу.
Україна, то край славний,
Аж по Чорне море.
Україна, то лан пишний,
І степи, і гори.
І як мені України,
Щиро не кохати.

Картинки по запросу картинка з мїкроѫоном

Картинки по запросу хлїб сїль на вишитому рушнику

- За словами вірша «Виростеш ти, сину..» є пісня. (включити) Український народ має гарний звичай хлібом-сіллю приймати та пригощати гостей, а ми своїх гостей і учнів класу пригощаємо цукерками. (Дівчинка пригощає присутніх).