Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Василь Чухліб «Дикі каченята»

Мета:

формування предметних компетентностей: розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про чарівність краєвидів та дивовижність куточків України;

громадянської: привернути увагу учнів до проблем охорони навколишнього середовища та сприяти його збереженню; продовжити ознайомлення учнів із творами Василя Чухліба; ознайомити з його оповіданням «Дикі каченята»;

вчити учнів сприймати змальовані словами образи природи рідної землі; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення, інтуїцію читача, уяву, фантазію; виховувати бережливе ставлення до природи.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

- пояснювати, що таке «жанри прози», «оповідання», «повісті» та які їх особливості;

- свідомо читати оповідання «Дикі каченята»;

- аналізувати текст оповідання за запитаннями;

- узагальнювати смисл тексту;

- читати в особах;

- пояснювати спосіб життя і значення для людини;

- висловлювати і пояснювати власні передбачення;

- власне ставлення до природи.

Регламент уроку.

1. Вступна частина - Ранкова зустріч - «У народі кажуть…» - 7 хвилин.

2. Основна частина — 30 хвилин.

3. Заключна частина — 8 хвилин.

План змісту уроку

1. Відомості про твори Василя Чухліба.

2. Опрацювання тексту оповідання Василя Чухліба «Дикі каченята».

Обладнання.

Підручник В. Науменко. Літературне читання: укр. мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням української мовою: підручник 4 —го класу К.: Генеза, 2015;

1. Таблички «Чи вірите ви,що…?»

2. Таблички «Сенквейн»

3. Таблички «Запитання до автора»

4. Таблички «Тонкі й товсті запитання»

5. Таблички «Знаю-Хочу дізнатись -Дізнався»

6. Таблички «Спитайте у автора»

7. «Входження в картину»

Хід уроку

I. Ранкова зустріч «У народі кажуть…» (прикмети про птахів)

1. Привітання

- Доброго дня!

Колом сонечко іде,

За собою день веде.

Станьмо разом, станьмо в колі -

Станем сонечком у школі!!!

-А що у нас тепер?

-Який день?

Веселий день середа

Завжди усе встигає

Ще й книжечку читає!

2. Народні прикмети на 19 квітня

Качки гніздяться в місцях з великою кількістю води - чекай посухи влітку.

- В народі говорять…

- А про які прикмети чули ви від своїх рідних…

3. Читання для себе

(Вироблення витривалості)

- Читають самостійно вибрані твори про птахів.

- Читання на швидкість

II.Актуалізація опорних знань

1. «Кластер»

Розділ «У країні дитинства»

Проза - виклад невіршованою мовою.

Жанри прози

Оповідання - це невеличкий за обсягом художній твір,у якому автор описує здебільшого одну подію з життя.

Повість - більший за розміром художній твір,в якому розповідається про життя людей і змальовується декілька подій.

2. Оголошення завдань уроку

- Сьогодні ми відкриємо ще одну сторінку української дитячої літератури.

- Будемо працювати з його оповіданням ще одним оповіданням Василя Чухліба

3. Очікувані результати

«Мені б хотілось, щоб після цього уроку ви могли пояснювати, що таке оповідання, чому цей твір є оповіданням, що таке « жанри прози», висловити власне ставлення до вчинків героїв.

III. Організація пізнавальної діяльності учні

1. Гра «Передбачення»

- Прочитайте заголовок з відповідною інтонацією.

«Дикі каченята».

«Дикі каченята»!

«Дикі каченята»?

- Як ви вважаєте, про що йтиметься в оповіданні, яке має такий заголовок

2. Гра «Упізнай героя».

✵ За городами в ставочку

тихенькому куточку

Жовті м’ячики пухнасті

Радо бовтаються в рясці.

Здогадалися малята,

То ж... (маленькі каченята).

✵ В неї ноги — наче ласти,

Дзьоб плескатий, червонястий,

— Кря-кря-кря, — пливе по річці,

Їсть зерно, скубе травичку...

Ви вгадали цю босячку?

Хто це, діти? Звісно, ... (качка).

3. Заповнення картки-таблички «Знаю - Хочу дізнатись - Дізнався»

Знаю

Хочу дізнатись

Дізнався




4. Цікаво знати!

Качки — настільки звичні для нас улюбленці, що, здавалося б, не можуть нас нічим здивувати. Але придивіться до цих птахів — навіть їхня анатомічна будова дивовижна. Наприклад, кут зору в диких качок дорівнює 360 градусів, що дає змогу швидко помічати хижака. Шийних хребців у качок навіть більше, ніж у жирафа. А повік — аж три!

Качки можуть плавати навіть у дуже холодній воді — завдяки особливому жировому покриттю на пір’ї, яке робить пір’я водонепроникним. До речі, це покриття качки розподіляють по пір’ю самостійно дзьобом — від хвостового пір’я по всьому пір’яному покриву. На шкірі качиних лап мінімум нервових закінчень, тому качині лапки не мерзнуть, навіть коли птахи ходять по льоду. Гуси й качки могли би витримати морози до -110 °С! Але таких на землі, на щастя, не трапляється.

Крякання качок теж викликає подив. По-перше, крякають тільки качки — тобто самки. Селезні зберігають мудре мовчання. По-друге, качине крякання не створює відлуння. Насправді, звісно, відлуння є, просто його досить складно почути, бо качка знаходиться на воді, і звук відбивається вгору від водяної поверхні.

Качки — знамениті рекордсмени. Вони пірнають на глибину понад 6 м, щоб добути їжу. Здолали качки не тільки глибини, але й висоти. Якось літак, що пролітав над американським штатом Невада, ударив дику качку. Трапилося це на висоті 6300 м! На сьогодні це качиний рекорд. Одного разу довгоносий крохаль розвинув швидкість близько 160 км на годину, коли побачив, що його «переслідує» літак. Пересічна дика качка може пролетіти за день більше 500 км!

Качки вміють розводити рибу! Птахи можуть їсти практично весь день, без перерви пірнаючи під воду й здобуваючи то водорість, то личинку комара, то невеличку рибку, то жабеня. Риби від тих дій більшає, бо качки своїми широкими дзьобами піднімають намул і залишають у ставку свій послід. І у ставку з’являється багато мікроскопічних водоростей, які і споживає риба.

IV. Опрацювання оповідання В. Чухліба «Дикі каченята»

1. Словникова робота.

Читання колонок слів «луною» за вчителем, потім — у парах одне одному напівголосно

Висиджує

сполохати

Кахкання

шнурочком

Розіллється

з’являються

Поплюхалися

приводнилися

- Знайдіть слово, яке є синонімом до слова злякати (сполохати).

- Як ви розумієте слово приводнилися?

2. Виразне читання тексту підготовленими дітьми

3. Перевірка первинного сприйняття

Тестування

1. З ким любить плавати на човні Тетянка?

а) З татом;

б) з дідусем;

в) з подругою.

2. У якому дереві качка облаштувала гніздо?

а) У березі;

б) у дубі;

в) у вербі.

3. Скільки яєць було у гнізді?

а) Три;

б) два;

в) п’ять.

4. Якого кольору були яєчка?

а) Білі;

б) зелені;

в) жовті.

5. Коли з’являються каченята у качки-криженя?

а) У березні;

б) у травні;

в) у квітні.

6. На що були схожі маленькі каченята?

а) На кульбабки;

б) на сонечка;

в) на кульки.

Відповіді: 1а; 2в; 3в; 4б; 5в; 6а

4. Читання оповідання учнями в парах одне одному.

Задати запитання сусіду по парті «тонкі» запитання:

- Чи сподобалося вам оповідання?

- Який настрій воно у вас викликало?

- Хто є головними персонажами оповідання?

5. Фізкультхвилинка

Гра «Бінго»

6. Робота за ілюстрацією (робота в групах)

- Розгляньте ілюстрацію до твору.

- Що відбувається на ілюстрації?

- Чому ви так думаєте?

- Де і коли відбуваються події?

- Які рядки твору проілюстрував художник?

- Про що розмовляють каченята?

- Чи задоволена матуся?

- Що б ти зробив, якби опинився картині, що б змінив?

- Які кольори використав художник?

- Який настрій створюють кольори?

- Як кольори передають головну думку твору?

- Як передають почуття, що переживають каченята і качка?

- Які відчуття викликає ілюстрація?

- Які почуття переживав кожен з персонажів оповідання у цій ситуації?

- Які почуття охопили тата і Тетянку, коли вони побачили, що каченята приводнилися?

7. Релаксація

Головний секрет ілюстрації - дбайливе ставлення до природи.

8. Читання оповідання за особами (робота в групах)

- За допомогою інтонації передайте здивування, радість, невдоволення Тетянки та розсудливість тата.

- Які слова підкажуть інтонацію читання? (Забажала, допитувалась, розказував, замислилась, пожартував, стривожився, засміявся)

- Як ви розумієте зміст виділених слів?

Автор -

Тетянка -

Тато -

Робота в групі

Спікер - керівник групи, зачитує питання.

Секретар - веде записи.

Посередник - слідкує за часом.

Доповідач - чітко висловлює спільну думку.

9. Заповнення таблиці «Знав — Дізнався - Хочу дізнатися»

V. Рефлексія

1. «Сенквейн» (мої враження від уроку)

- Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

- Чого навчає нас це оповідання?

- Який висновок для себе зробили?

2. Дискусія з автором «Запитайте у автора»

Питання до автора за текстом:

- Чому автор стверджує, що… ?

- Що має на увазі автор коли пише..?

3. «Письмо для себе»

Блокнотики «Мої враження».

4. Лепбуки на тему «Птахи рідного краю»

VI. Домашнє завдання

Переказувати оповідання

1-ша група — від імені Тетянки;

2-га група — від імені качок;

3-тя група—від імені тата.