Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Висловлюємо свої міркування. Олег Буцень «Айстри»

Мета: Ознайомити учнів з творчістю українського письменника О. Буценя; вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів, вчити учнів уявляти описані картини, розмірковувати над текстом,розвивати спостережливість,творчу уяву,мовне чуття; виховувати любов до природи.

Обладнання: план уроку, малюнки дітей, вірш про квітку, портрет письменника, сигнальні картки, прислів’я.

Хід уроку

І. Організація класу.
- Яким ви хочете бачити наш урок? (цікавим, повчальним,…)
- А для чого людина повинна читати?

- Почнемо наш урок з читання «Я тобі — ти мені».

- Домовтеся хто буде починати. (за хв.)

- Чи сподобалось тобі читання твого товариша? Чим?

- Яку пораду ти дав би товаришу?

- А хто хоче презентувати свою книгу?

ІІ. Перевірка домашнього завдання.
- Яке оповідання ви читали вдома? («Хлопчик Івасик і дідусь Тарасик» Дмитра Чередниченка)
- Чим вам запам’ятався Івасик? (Задавав дідусю багато загадок, був допитливим)

- З чого це було видно?

- Які ж хмарки бачив Івасик?

- Щоб побачити, які хмарки уявили ви, відправимося з вами в художню галерею.

- А що ж таке галерея?

- Хто хоче представити свою роботу?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні ми будемо читати оповідання Олега Буценя.

- А яка назва, ви дізнаєтесь, коли впізнаєте слово.

Це квітка осені. Вона буває білою, рожевою, бордовою, фіолетовою, червоною. Буває маленькою та великою, з гострими пелюстками. А середина — яскраво — жовта. Її пелюстки можуть пишно стирчати, наче голки в їжака, а можуть охайним віночком оточувати серцевинку.

- Впізнали квітку? Як ви дізналися, що підказало? (Показ слайду квітки)

Повідомлення теми і мети

- Почнемо свою роботу над темою з поетичної хвилинки.

Читання учнем вірша про айстру.

- Про що мріяли квіти? Для чого їх саджають люди?

- А що ви може цікаве знаєте про айстру?

Назва перекладається — зірка. До Європи айстра приїхала з Китаю. У Франції її назвали «Царицею маргариток» (дати дітям)

Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання статті учнями

Портрет на екран

- Про що змалечку мріяв майбутній письменник?

IV. Робота над текстом

1. Ознайомлення з прислів’ями.

- Діти, прочитайте прислів’я. В кінці уроку ви скажете, яке з них відповідає темі уроку.
Діло майстра величає!
На дерево дивись, як родить, а на чоловіка, як робить.
Суди про людину по його праці.
Який майстер, така й робота. (на екран)

2. Читання « Учитель — учень»

- Значення якого слова вам незрозуміле?

3. Перевірка сприйняття прочитаного

- Чи сподобалось вам оповідання ? Чим?

- Хто дав насіння айстр Сергійкові?

- Що запропонувала Юля Сергійкові за насіння?

4. Читання « ланцюжком»

- Хто виростив квіти, а хто про них забув? Доведіть словами з оповідання.

- Як би ви вчинили в подібній ситуації , якби ви були Сергійком чи Юлею?

5. Вибіркове читання

1. Знайдіть слова, в яких букв більше, ніж звуків. (посаджу, стебельця, схотілось, візьмись). Звуків більше, ніж букв.

2. Знайти речення ,в якому є слово…

3. Яку частину мови вчимо на мові? Знайдіть дієслова.

✵ Підбір синонімів до слів:
Схотілось - закортіло
Пестило - голубило
• Підбір антоніма до слова:
Посаджу - викопаю
6. Гра « Кореспондент»

- Уявіть, що ви кореспонденти і задайте питання товаришу.

7. Робота на вибір

1. «Знайди іменник»

2. Описати квітку (слайд)

3. Встановити послідовність

8. Читання в особах. Інсценізація уривку

9. Гра «Так чи ні» (сигнальні картки)
- Я читатиму речення, деколи навмисне замінивши слово. Якщо я прочитала правильно, ви сигналізуєте зеленим, якщо речення неправильне, - червоним.

(+) Побачив Сергійко у дворі Юлю.
(-) Дивись, які насінинки, і розкрив (розтулив) кулак.
(-) Дядько Петро (Семен) мені дав.
(+) Хочеш - запропонувала вона братові, бери за них мої кольорові олівці.
(-) А як з’явилися стебельця — ящик (горщик) на балкон поставила.
(+) Чудові в неї виросли айстри!
(-) А Сергійкові насінинки так і лишились лежати в столі (коробочці).
(-) Побіліла (почервоніла) Юля від похвали і зніяковіло усміхається

V. Підсумок уроку

- Тож яке прислів’я відповідає темі оповідання ? Чому ти так вважаєш?

- Чого навчає це оповідання?

- Хто хоче поділитися своїми успіхами на уроці?

VI. Домашнє завдання

Читати і переказувати оповідання: дівчатка — від імені Юлі, хлопчики — від імені Сергійка.