Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Давньогрецький міф Дедал та Ікар. Переказала К. Гловацька

Мета: ознайомити учнів із давньогрецьким міфом, дати уявлення про його витоки; формувати уявлення про міфи як жанр усної народної творчості, вчити критично мислити; поповнювати словниковий запас; формувати оцінні судження, самоосвітню компетентність, вміння успішно застосовувати свої знання; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати зв’язне мовлення, медіаграмотність; виховувати доброту, милосердя, справедливість та інші моральні чесноти; викликати в учнів інтерес та зацікавленість до грецької міфології.

Обладнання: таблиці «Склади», «Скоромовка», «Самооцінювання», презентація, мультфільм, кольорові капелюшки, ножиці, папір, шаблон «крила», сонечко.

Тип уроку: інтегрований (читання, українська мова, природознавство, медіаосвіта), вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

- Ранкове привітання «В колі друзів» (компліменти по колу).

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

- Щоб добре працювати на уроці, слід зробити мовленнєву розминку. Виконаємо вправи.

1. Робота над скоромовкою (таблиця)

- Вивчимо нову скоромовку:

З братом ми були у лісі,

Гриби збирали на узліссі,

Дві корзини чималі

Ми додому притягли!

2. Артикуляційна зарядка

1) Читання по таблиці складів

Ла — ра, ла — ра —ра, ра — ла- ла, ла — ра — ла

Ло — ро, ло — ро — ро, ро — ло — ло, ло — ро — ло

Лу — ру, лу — ру — ру, ру — лу — лу, лу — ру — лу

Ра — ла, ра — ла — ла, ла — ра — ра, ра — ла — ра

- Тепер всі готові працювати на уроці!

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ МЕТИ УРОКУ

- Сьогодні ми продовжимо подорож сторінками чудової країни — країни міфології.

- Ми із захопленням вчитуємося у фантастичні розповіді про надприродні сили, які начебто в сиву давнину втручалися в життя людей, мали вплив на їхні долі.

Мета уроку: продовжимо знайомство з міфами , будемо вчитись критично мислити, оцінювати себе та інших, вдосконалювати навички свідомого читання, виховувати в собі характер, і мені б дуже хотілось зацікавити вас творами цього жанру.

- Прочитайте закодовані слова — і ви дізнаєтеся, до якої країни ми сьогодні вирушимо.

даСтавняро ціГрея (Стародавня Греція)

- За новим міфом ми подумки полинемо аж у Стародавню Грецію, тому що одними із найцікавіших у світі є давньогрецькі міфи. Вони мали великий вплив на розвиток культури всього світу. Це перлини світової літератури.      

- Імена богів, історії їхнього життя, дивовижні пригоди дійшли до нас крізь тисячоліття. Давні греки переносили на зоряне небо дійових осіб з міфології. Майже всі назви сузір’їв пов’язані з давньогрецькими міфами. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з давньогрецьким міфом «Дедал та Ікар».       

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Словникова робота

- Перш ніж прочитати твір, поповнимо свій словниковий запас.

Небіж — племінник, син брата чи сестри.

Акрополь — розташована на височині укріплена частина давньогрецького міста; був фортецею і притулком громадян у воєнні часи.

Зненацька — раптово.

Засторога — попередження.

Напризволяще — без догляду, без нагляду, без допомоги.

Відчайдушний — який нічого не боїться, хоробрий.

Крит — назва великого острова у Середземному морі, що був центром стародавньої культури.

Критянин — житель острова Крит.

Афіни — головне місто Греції, яке ввійшло в історію грецької та світової культури.

Афінянин — мешканець Афін.

2. Читання міфу комбінованим способом (учитель — учні)

— Чи сподобався вам міф?

— Що ви відчували, слухаючи його?

— Кому ви співчували? Чиї вчинки викликали у вас осуд?

— Хто є головними героями міфу?

— Коли і де відбуваються події?

3. Фізкультхвилинка

- Уявіть, що у вас є крила. Що ви будете робити? (імітують політ на крилах)

4. Робота над аналізом змісту міфу з елементами вибіркового читання

— Ким був Дедал?

— Чому його звинуватили у смерті Талоса?

— Чому нащадок царського роду опинився на острові Крит?

— Чому він почувався там рабом?

— Як поставився до митця цар Мінос?

— Яке відкриття зробив Дедал?

— Що наштовхнуло Дедала на думку про політ?

— Розкажіть, як батько вчив сина літати.

— Про що застерігав батько сина?

— Як ви гадаєте, чому Ікар забув батькову пересторогу?

— Що сталося з Ікаром?

— До якого острова долетів Дедал?

— Як люди зберегли пам’ять про Ікара?      

5. Визначення складових частин тексту

— Пригадайте, з яких частин складається текст.

— Знайдіть у тексті зачин. Прочитайте його.

— Прочитайте кінцівку.

6. Гра «Закінчи речення» (прочитай)

- Минали роки, ... (а Дедал ніяк не міг забути далекої батьківщини).

- Тепер увесь свій вільний час... (Дедал робив із пташиного пір’я великі крила).

- Ікар спершу слухняно... (летів за батьком).

- У захваті Ікар забув за... (батькову засторогу й полинув вище, ще вище, аж до золотого сонця).

- Нещасний батько... (все зрозумів і мало не збожеволів з горя, та мусив летіти далі, до найближчого берега).

7. Гра «Старт - стоп»

За командою «Старт» усі діти починають читати текст напівголосно. За командою «Стоп» зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово.

Цей текст таким саме чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів!) Під час повторного читання учні переконуються, що прочитали більший обсяг — «засічка» поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.

8. Робота з ілюстрацією

— Розгляньте малюнок.      

— Кого зобразив художник?

— Доведіть, що це Ікар.

— Зверніть увагу на вираз обличчя Ікара. Чому в нього широко розплющені очі, а на устах усмішка?

— Як ви оцінюєте вчинок Ікара? (не втрачати самоконтролю)

9. Робота в групах

«Вчені» (природознавство)

«Мрійники» (трудове навчання)

Доведіть, що людині до Сонця долетіти неможливо

Уявіть, що це можливо і зробіть крила для своїх однокласників

«Вчені» (Відстань від Землі до Сонця 146 мільйонів км, це розпечена куля, температура на поверхні Сонця +5700 градусів).

«Мрійники» (по шаблону вирізають крила для кожного учня).

images (8)

10. Перегляд мультфільму за мотивами міфу

mults.info

- Чим відрізняється мультфільм від тексту міфу в підручнику?

- Про що мудреці попереджали Ікара? (нічого не вийде, це неможливо...)

- Чи вдалося йому здійснити свою мрію?

- Що за чорні хмари літали навколо Ікара, коли він все-таки злетів? (заздрощі, нерозуміння, насмішки)

- Що ж треба для того, щоб досягти своєї мети? (наполегливо працювати, не втрачати віри)

11. Визначення головної думки твору

— Прочитавши й обговоривши давньогрецький міф «Дедал та Ікар», визначимо головну думку твору, знайдіть її в тексті. (Головною думкою твору є те, що люди завжди мріяли «піднятися в небо», прагнули до чогось нового, незвіданого, прагнули відчути волю і незалежність, навіть якщо це коштувало їм життя.)

V. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Бесіда

— Що цікавого ви дізналися на уроці?

— До якої країни здійснили подорож?

— Яким зображений у міфі Дедал?

2. Інтерактивна гра «Капелюхи»

(Діти одягають кольорові капелюшки)

i (8)

Синій — чого навчив цей урок.

Червоний — які враження залишив урок, що ви відчували.

Білий — яку інформацію запам’ятали.

Жовтий — плюси уроку.

Чорний — мінуси уроку.

Зелений — де ви можете застосувати знання, отримані на уроці.

3. Самооцінка — заповніть таблицю

Знаю добре

Маю уявлення

Не все зрозуміло




4. Коментування рівня роботи учнів на уроці

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1) Переказувати міф (с. 28—31). Дізнатися, у яких ще творах йдеться про мрію людини літати, немов птах.

- Якщо ви бажаєте ще раз переглянути мультфільм чи прочитати інші міфи.

2) Запишіть у щоденник самоосвіти посилання:

mults.info (мультики), supermif.com (міфи).

3) Напишіть на крилах свою мрію і прикріпіть її до сонця.

i (9)

Використана література:

1. Гільберг Т. Г., Сак Т. В. Природознавство, 4 клас.: Київ. Генеза — 2015.

2. Кун М.А. Легенди і міфи Давньої Греції. — 2007.

3. Інтернет ресурси mults.info та supermif.com