Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Життя і творчість Григорія Сковороди - філософа, просвітителя, поета. Повчальний характер байок «Зозуля та Дрізд» і «Бджола та Шершень»

Мета: розкрити багатогранність видатної постаті Г. Сковороди — філософа, просвітителя, поета; ознайомити учнів з поетичною та байкарською спадщиною Г. Сковороди, його філософськими поглядами; розвивати вміння аналізувати, коментувати зміст творів; розкривати алегорію байок, визначати мораль; виховувати високі моральні якості; розвивати уважність, вдумливість логічне мислення, розширювати кругозір, виховувати любов до краси рідного слова.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, згідно теми уроку, ілюстрації, мультимедійні засоби наочності, дидактичний матеріал, аудіо записи.

Завдання уроку:

1. Засвоїти основні факти з життя Г. Сковороди.

2. Мати уявлення про його ідеали.

3. Проаналізувати зміст байок Г. Сковороди «Зозуля та Дрізд» і «Бджола та Шершень».

4. Повторити жанрові особливості байки.

5. Сформулювати власне розуміння творів.

Учні повинні вміти:

- розповісти про життя Г. Сковороди,

- сформулювати власне розуміння актуальності для сучасників положень Сковороди;

- аналізувати байки-притчі;

- сформулювати власне розуміння творів.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

В світ байки сьогодні ми зробимо крок.

Із байкою ми зустрічались не раз

І знову вона завітає до нас.

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Прочитай, поступово прискорюючи темп. Відтвори з пам’яті.

Байка - невеликий прозовий або віршований повчальний твір алегоричного змісту. Складена байка з оповіді і повчання, задля якого її й створюють. Афоризм - короткий влучний оригінальний вислів, що вважають усталеним; яка-небудь узагальнена думка, висловлена стисло, у дуже виразній, легкій для запам'ятовування формі.

2. Пригадай і запиши авторів та заголовки твоїх улюблених байок.

_______________________________________________________________________________________________________________________.

3. Конкурс «Найрозумніший».

Якщо за одну хвилину правильно виконаєш завдання, ти — переможець. Розфарбуй свою нагороду!

1) Визнач, як називаємо гостру критику чогось із висміюванням, а то і гнівним засудженням вад, негативних людських рис і явищ життя:

А порівняння;

Б сатира;

В антонім.

2) Укажи ім’я засновника жанру байки:

А Жан де Лафонтен;

Б Езоп;

В Григорій Сковорода.

3) Відображення людських стосунків і характерів в образах тварин, рослин, речей — це…

А порівняння;

Б алегорія;

В фразеологізм.

4) Підкресли «зайве» слово:

Байка, мораль, алегорія, гумор, сатира, детектив.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Послухай, як описав Григорія Сковороду один із його учнів Михайло Ковалинський.

Завжди веселий, бадьорий, рухливий, усім задоволений, добродушний, охочий до слова, шанобливий до всякого стану людей, утішав печальних, відвідував хворих, ділив останнє з неімущими, мав побожність до марновірства, ученість без зазнайства, поводження без лестощів.

(Михайло Ковалинський)

Григорій Сковорода

(1722-1794)

- Яким ти уявляєш письменника?

2. Виконай вправу «Фотоапарат»

3. Хвилинка Знайка. Розповідь учителя.

Григорій Савич Сковорода (1722-1794) — видатний український письменник, філософ, педагог.

Маючи від природи гарний голос, хлопчиком потрапив до хору російської імператриці, де на нього чекали безтурботне життя й визнання. Проте Григорій Сковорода обрав інше життя. Він прагнув побачити світ, зрозуміти його й розповісти, що в ньому відбувається. Байдужий до матеріальних статків, намагався своїми творами вчити доброчесності.

Сьогодні широко відомі влучні вислови Григорія Сковороди. Наприклад: «Краще мені сухар з водою, аніж цукор з бідою», «Добре братство краще за багатство», «Життя не красне довготою, а красне добротою», «Хто труда не докладе, той до добра не прийде», «Дурень шукає видного місця, а розумного й у кутку видно».

4. Інтерактивна вправа «Ґронування»

5. Фізкультхвилинка

6. Робота над байкою Г. Сковороди «Зозуля та Дрізд»

1) Тлумачний словничок

Дрізд — невеликий співочий птах, що живе в лісах, гніздиться на деревах, кущах, землі.

У сім — тут: у цьому.

Гультяйство — ледарство.

Їдучий — дошкульний.

Без ослабу — без послаблення.

Се — це.

Сократ — відомий давньогрецький філософ.

2) Вправа «Повітряні кульки»

Прочитай слова та сполучення слів на одному видиху. Спробуй відтворити з пам’яті.

дрізд    підкинувши

у сім гультяйстві занедбавши

їдучішу   призначеного

без ослабу   охочіше

се     нудьгувати

Сократове   джерело

3) Вправа «Черепаха і Сорока».
Прочитай уривок тексту, поступово прискорюючи темп.

Зозуля прилетіла до чорного Дрозда.

- Чи тобі не нудно? - питає його. - Що ти робиш?

- Співаю, - відказує Дрізд. - Хіба не чуєш?

- Я співаю частіше від тебе, проте однаково нудно...

4) Читання байки Григорія Сковороди «Зозуля та Дрізд» (зі скороченням) разом з учителем

Зозуля прилетіла до чорного Дрозда.

- Чи тобі не нудно? — питає його. — Що ти робиш?

- Співаю, - відказує Дрізд. — Хіба не чуєш?

- Я співаю частіше від тебе, проте однаково нудно…

- Так ти ж, пані, тільки те й робиш, що, підкинувши в чуже гніздо свої яйця, з місця на місце перелітаєш, співаєш, п’єш та їси. А я сам годую, бережу і вчу своїх дітей, а працю свою полегшую співом.

Сила: багато хто, занедбавши споріднену їм роботу, лише співають, п’ють та їдять. У сім гультяйстві вони терплять їдучішу нудьгу, ніж ті, хто працює без ослабу. Співати, пити та їсти — не робота, а лише крихітний хвостик із головного, призначеного нам діла. А хто для того їсть, п’є та співає, щоб охочіше після відпочинку взятися до роботи, як до покликання свого, тому ніколи нудьгувати: щодня він і працює, і відпочиває, і се про нього приказка: «Добрій людині щодня свято». Робота наша — джерело радості. І тепер можна зрозуміти таке Сократове слово: « Дехто живе для того, щоб їсти і пити, а я п’ю та їм для того, щоб жити».

5) Виконай завдання Питайлика.

- Знайди в тексті й підкресли речення про те, як Дрізд характеризує Зозулю.

- Як автор називає мораль у байці? Чому? Обґрунтуй свою думку.

- Поміркуй, яке прислів’я найточніше передає силу байки «Зозуля та Дрізд»?

А У всякої пташки свої замашки.

Б З праці радість, а з безділля — смуток.

В Про те зозуля кує, що свого гнізда не має.

6) Завдання Знайка. Прочитай і перекажи текст.

Афоризми

Афоризм — це короткий влучний оригінальний вислів, що вважають усталеним; яка-небудь узагальнена думка, висловлена стисло, у дуже виразній, легкій для запам’ятовування формі. Афоризми роблять наше мовлення більш переконливим.

Мандрівний філософ і письменник Григорій Сковорода — автор багатьох афоризмів. Наприклад: «Не за обличчя судіть, а за серце», «Тоді лише пізнається цінність часу, коли він утрачений».

- Поєднай стрілочками фразеологізми та їх тлумачення.

7. Робота над байкою Григорія Сковороди «Бджола та Шершень».

1) Тлумачний словничок.

Одначе — однак, усе-таки, утім.

Без пуття — без користі.

Радник — тут: особа, яка обіймає службову посаду.

Шершень — велика комаха родини Оси, переважно жовтого забарвлення з червоно-бурим відтінком.

Братія — тут іронічно: люди одного суспільного середовища.

Каратися — страждати.

2) Вправа «Повітряні кульки».

одначе    каратися

без пуття    приносячи

раднику    по-злодійському

Шершень    незрівнянно

братія    природженому 
3) Вправа «Черепаха і Сорока».

4) Читання байки Григорія Сковороди «Бджола та Шершень» (зі скороченням)

- Скажи мені, Бджоло, чого ти така дурна? Чи знаєш ти, що плоди твоєї праці не стільки тобі самій, як людям корисні, а тобі часто і шкодять, приносячи замість нагороди смерть; одначе не перестаєш через дурість свою збирати мед. Багато у вас голів, але всі безмозкі. Видно, що ви без пуття закохані в мед.

- Ти поважний дурень, пане раднику, - відповіла Бджола. — Мед любить їсти й ведмідь, і Шершень теж не проти того. І ми могли б по-злодійському добувати, як часом ваша братія й робить, коли б ми лише їсти любили. Але нам незрівнянно більша радість збирати мед, аніж його споживати. До сього ми народжені й будемо такі, доки помремо. А без сього жити, навіть купаючись у меду, для нас найлютіша мука.

Сила: Шершень — се образ людей, котрі живуть крадіжкою чужого й народжені на те тільки, щоб їсти, пити й таке інше. А Бджола — се символ мудрої людини, яка в природженому ділі трудиться. Багато шершнів без пуття кажуть: нащо сей, до прикладу, студент учився, а нічого не має? Нащо мовляв, учитися, коли не матимете достатку?.. Замкни в достатку бджолу, чи не помре з туги, у той час, коли можна їй літати по квітконосних лугах? Що гірше, ніж купатися в достатку й смертельно каратися без природженого діла? Немає гіршої муки, як хворіти думками, а хворіють думки, позбавляючись природженого діла. І немає більшої радості, аніж жити за покликанням.

5) Виконай завдання Питайлика.

- Підкресли персонажів байки.

- Виділи в тексті слова, якими Бджола пояснює своє призначення.

- Прочитай байку в особах.

- Поміркуй, яке прислів’я найточніше передає мораль цієї байки:

А Бджола мала, а й та працює.

Б Одна бджола меду не наносить.

В Щира праця душу звеселяє.

ІV. Підсумок уроку.

1. Гра «Вірю - не вірю»

Чи вірите ви, що…

· Григорій Сковорода народився у сім’ї дяка? (Ні)

· Г. Сковорода з власної ініціативи покинув придворну капелу у Петербурзі і повернувся додому? (Так)

· Навчався у Києво-Могилянській академії, знав 6 мов? (Так)

· Саме завдяки близькості до природи й народу формувалися філософські погляди Г. Сковороди? (Так)

· Ще за життя мандрівний філософ Г. Сковорода, не маючи матеріальних статків і певного місця проживання, став відомим на всю Україну? (Так)

· За твердженням Г. Сковороди, найголовніше у житті — займатися улюбленою («сродною») працею? (Так)

2. Особливість байок Г. Сковороди:

1. Прозова форма (як у Езопа).

2. Складається з 2-х частини:

І - стислий виклад якоїсь події, факту;

ІІ - об’ємне тлумачення її автором, повчання, мораль або, як назвав її Г. Сковорода, — «сила».

3. Перевага надається ІІ частині — моралі.

4. Діалогічна форма викладу.

5. Виразний, по-філософськи переданий зміст.

3. Творче завдання.

Скласти сенкан з ключовим словом «праця».

Праця.

Корисна, цікава.

Виконую, стараюся, захоплююся

Улюблена справа — еліксир для душі.

Результативність.

V. Домашнє завдання.

Зошит для домашніх завдань. Урок 7. За бажанням зроби ілюстрацію до однієї з байок Григорія Сковороди.