Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Людина починається з добра

Мета: формувати оцінні судження щодо ознак добра і зла; збагачувати словник учнів; формувати читацький інтерес; розвивати вміння колективно обговорювати прочитане, уважно і зацікавлено слухати товариша і доповнювати його відповідь у ході бесіди; виховувати інтерес до художньої літератури; виховувати в учнів доброту, чуйність, милосердя до близьких людей, осуд проявів жорстокості, байдужості, заздрості, недоброзичливості.

Обладнання: портрет, виставка книг В. Сухомлинського.

Епіграф

… Живи, добро звершай,

Та нагород за це не вимагай.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра.

Л. Забашта

Хід уроку

І. Організація класу.

Ви добро лиш творіть повсюду

Хай теплом ваші повняться груди

Ви викопайте і почистіть криницю

Волю дайде, нагодуйте пташину

Приголубте навіть дитину

Бо людина у цьому світі

Лиш добро повинна творити.

Дуже мудро говорить народ: «Роби добро і воно повернеться до тебе. Будеш робити зло і воно повернеться до тебе...»

Щира усмішка, добре слово і хоча б краплинка тепла мають дуже велику силу. Вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими творами В. Сухомлинського.

- Сьогодні на уроці ми з вами поміркуємо над питанням «Чому людина і добро нерозривно пов’язані між собою та повинні йти поруч?»

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Тож тема нашого уроку: «Людина починається з добра»

− Людина приходить у світ для добра. У тлумачному словникові подається тлумачення, визначення слова.

1. Тлумачний словничок

Добро ‒ корисна справа.

Доброта ‒ чутливе, дружнє ставлення до людей.

2. Вправа «Мозковий штурм»

‒ Чим відрізняється добра людина від інших?

‒ А як ми можемо дізнатися про її доброту? (За її вчинками. Добра людина завжди готова прийти на допомогу. Вона ніколи не буде заздрити іншими, а лише буде радіти)

‒ Діти, а де живе доброта?

‒ Я хочу вам показати ось цю свічечку. Погляньте на її полум’я. Вам приємно на нього дивитися? А якщо піднести руки ближче до її вогника, що ми відчуємо?

‒ Як ви гадаєте, чи може людина світитися, як свічка, і дарувати тепло?

‒ За якої умови це може бути?

‒ Майбутнє кожної дитини, її доброта закладається ще в дитинстві. І допомагають нам у цьому батьки, вчителі, гарні книги.

З групи слів вибрати ті слова які асоціюються і із словом людина, і із словом добро.

Залишилися слова: ненависть, злість, байдужість, заздрість, жадібність, хитрість.

- Що символізують вони?

- Яке значення слово «Добро» за словником? (Добро - це гарні, корисні справи які можна зробити на благо людей.)

3. Фізхвилинка

− З деякими творами В.О. Сухомлинського ми вже знайомилися. (Виставка книг)

− Сьогодні новий твір, нові герої, які допоможуть нам зрозуміти найбільшу мудрість ‒ «Людина приходить у цей світ для добра».

Діти розповідають прочитані твори В. Сухомлинського. (Говорять чого навчились)

ІІІ. Слухання казки В. Сухомлинського «Пелюстка і квітка»

Розцвіла біла Квітка жоржини. Літали над нею бджоли та джмелі, брали нектар.В Квітці сорок дві Пелюстки. І ось одна Пелюстка загордилася! "Я найкрасивіша. Без мене Квітка не цвіте. Я найголовніша. Ось візьму та піду - що мені?"Напружилася Пелюстка, вилізла з Квітки, стрибнула на землю. Сіла в кущі троянди і дивиться, що буде робити Квітка.

А Квітка як ні в чому не бувало посміхається сонечку, кличе до себе бджіл та джмелів.

Пішла пелюстка, зустріла мурашку.

- Ти хто? - питає Мурашка.

- Я - Пелюстка. Найголовніша. Найкрасивіша. Без мене і Квітка не цвіте.

- Пелюстка? Знаю пелюстку у квітці, а на двох тоненьких ніжках, як ти, - не знаю.

Ходила Пелюстка, ходила, до вечора засохла.

А Квітка цвіте. Квітка і без однієї пелюстки - квітка. А пелюстка без квітки — нічого.

- Чого вчить нас ця казка?

Робота в парах.

− А зараз ми попрацюємо в парах. Ваше завдання з’єднати частини прислів’я так, щоб можна будо його прочитати.

Все добре переймай, а   що дощ у посуху.

Далеко йде добра слава,  роби сміло.

Не одяг красить людину, а  себе веселити.

Добре діло    собі має.

Добре слово людині —   зла уникай.

Добро творити —    а погана ще далі.

Хто людям добра бажає, той добрі справи.

ІV. Гра «Стародавні ваги»

Чого на землі більше: добра або зла? Може бути, нам допоможуть довідатися чашечки? В одну чашечку я буду класти «зло» (таблички - заздрість, жадібність, зрадництво, помста, неправда, бійка, образа). Щоб перемогти зло, треба постаратися, щоб у чашечку з «добром» було більше добрих справ. Згадайте добрі справи, запишіть на папірці і покладіть у чашу з «добром» (діти записують добрий вчинок на приготовлених листочках і кладуть у чашку).

- У вас, діти, як і в казці, добро перемогло зло.

Побажання вчителя

- Роби добрі справи, не вимагаючи нагороди, не згадуй про них, не хвастай ними. Завжди пам'ятай про тих, хто тобі зробив добро, будь вдячним. Почуття подяки — показник інтелігентності й доброти людини. Чуйність до страждання інших людей властиві добрим людям.

- Діти, поспішайте робити добро, давайте прикрашати своє життя й життя оточуючих нас людей добрими справами!

V. Гра «Складання дерева життя»

- Наприкінці нашої стежинки нам зустрілося «дерево життя.» Воно сухе і мертве. Зараз ми вдихнемо в нього життя і силу. У вас на партах правила доброти, написані на листочках дерева. Прочитайте їх і прикріпіть листочок. (Діти беруть листочки. Читають правила, прикріпляють до дерева)

Правила:

1. Наодинці з собою роби так, як ти робив би на людях.

2. Будь щедрим, безкорисливим, гостинним.

3. Поважай і слухайся батьків.

4. Будь правдивим і чесним.

5. Будь чуйним до людського горя, милосердним.

6. Захищай молодшого і слабшого від тебе.

7. Поважай дівчат, жінок.

8. Не глузуй з малих і немічних

9. Люби і захищай тварин.

10. Пробачай помилки іншим.

11. Ніколи не заздри.

12. Жалій інших, а не себе.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Творча колективна вправа «Доповни вірш».

− А зараз ми станемо справжніми письменниками. Я читатиму вам вірш, а ви маєте придумати потрібне слово у кінці рядка.

Щедро ллє проміння сонце

У твоє й моє ... (віконце),

Щоб в теплі ми виростали

Й світло людям ... (дарували).

Й де б ми в світі не були,

Щоб завжди любов ... (несли).

Щастя, радість і тепло,

Щоб чудово всім ... (було).

В світ прийшли ми: я і ти

Для любові й ... (доброти)!

Будь привітним і прихильним,

Добрим, лагідним і... (сильним).

Вчися правдою прожити.

Теплим словом вмій ... (зігріти).

Вчись завжди допомагати

І людині... (співчувати).

І старайся так прожити,

Щоб, як сонечко, ... (світити)!

І в душі завжди нести

Теплий промінь ... (доброти)!

2. Вправa «Скринька доброти».

− У кожного на парті лежать квіти різного кольору. На зворотньому боці запишіть гарну людську рису ту, яку ви вважаєте найголовнішою. Створимо СКРИНЬКУ ДОБРОТИ. І нехай ця скринька збереже усі ці людські якості, які будуть супроводжувати вас усе життя.

VІІ. Підсумок уроку.

- Чого вчать твори В.Сухомлинського?

- Які почуття викликав у вас урок?

- Тримайте свою душу завжди відкритою для добра, щастя, любові, і тоді ви відчуєте, яке прекрасне життя.

Кожна людина може бути чарівником і для цього не потрібна чарівна паличка. Достатньо сказати добре слово, або зробити добре діло. Поверніться один до одного, побажайте чогось доброго один одному. Творіть добро і воно повернеться до вас.

VIII. Домашнє завдання.

- До наступного уроку позакласного читання зробити «Книгу добрих справ», куди будете записувати добрі справи, які зробили протягом тижня. Не забудьте прикрасити її своїми малюнками.