Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Літературні казки

Meта: продовжити знайомити учнів з особистістю та творчістю Івана Франка, розвивати вміння виділяти в тексті головне, визначати основну думку твору; учити дітей давати характеристику дійовим особам; виховувати почуття дружби i товариськості.

Обладнання: портрет Івана Франка та збірка його творів, таблиці до вправ з читання, запис на дошці, картки для уточнення значень висловів, для складання характеристик дійових осіб, для роботи з деформованим прислів’ям, малюнки вовка, лисиці.

Матеріал до уроку: тексти творів В.Бичко «Казка, друзі, не на сміх...», І. Франка «Лисичка-кума».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

Читання вipшa.

Казка — вигадка, та в ній — в шкаралупці золотій

Зерня сховане смачне.

Хто дастане, той почне думу думать про життя,

Збудить в серці почуття, мов торкнеться до вогню —

Вийде сміло на борню за добро i проти зла!

В казці — сила немала!

В. Бичко

— Із чим поет порівнює казку?

III. Мотивація навчальної діяльності.

На дошці записано зашифровану назву розділу.

Лжіжтжежржажтжужржнжі кжажзжкжи.

— Розшифруйте назву розділу, закресливши букви, які повторюються.

— Отже, ми сьогодні починаємо вивчення нової теми — «Літературні казки».

«Мозковий штурм».

— Чи є співзвучною тема розділу до теми вірша, що прозвучав?

Діти намагаються визначити, про що йтиметься в розділі, з'ясовують, як можна класифікувати казки.

ІV. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.

— Діти, я вас запрошую в мандрівку до чарівної Країни Казок. Давайте ознайомимось з картою нашого маршруту:

План

1. Галявина знайомств.

2. Мовна доріжка.

3. Казковий гай.

4. Озеро відпочинку.

5. Стежинка дружби.

6. Брама країни Казок.

1. Галявина знайомств.

Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом I. Франка.

« Інтерв’ю» ( інтерактивна технологія )

— Що вам відомо з біографії І.Франка?

— Яким ріс хлопчик?

— Що було особливого в манері одягатися?

— Яку збірку казок випустив для дітей?

2. Мовна доріжка.

— Упізнай вірш.

Надійшла весна прекрасна, многоцвітна, тепла, ясна... («Надійшла весна».)

А в тій кузні коваль клепле,

А в коваля серце тепле... («Коваль».)

Плакала киця на кухні, аж їй очиці попухли... («Киця».)

3. Читання слів-блискавок із зайвими літерами, що позначають голосні звуки.

Куема

Бооратик

Вовчуик

Лоисичука

4. Казковий гай.

Опрацювання казки I. Франка «Лисичка-кума».

а) Робота над заголовком.

б) Складання словничка

в) Словникова робота

На дошці записані колонки cлiв, учні читаютъ i пояснюють їх значення.

Корч    чудернацькі  схрупала

Полуденок   досягну  злостивий

Горнятко   згамкаю  лячно

г) Лексична робота .Робота в парах

Завдання:

Накивала п'ятами    не знайти спільної мови,

        бути недружними

Ані пари з вуст     страшно, лячно

Мурашки поза плечами бігали   втекла

Не мати ніякої спілки     мовчати

5. Первинне сприйняття казки учнями.

Читання вчителем, потім учнями.

Фізкультхвилинка.

6. Гра «Сіянка». (Робота в парах,)

На дошці записані гepoї різних казок, учні мають вибрати, «посіяти» в правильне поле відповідних героїв.

Матеріал для гри: лисичка, дід, баба, вовк, ведмідь, глечик, жито, копати, похресник, початочок, гай, хрестини.

Повторне читання учнями.

Вибіркове читання.

Читання в особах.

7. Стежинка дружби.

Робота в групах. Вправа «Обери позицію».

Завдання: оберіть прислів'я, яке, на вашу думку, відповідає змісту казки. Обґрунтуйте свій вибір.

✵ Праця годує, а лінь марнує.

✵ Неправдою світ пройдеш, та назад не вернешся.

✵ Доля карає тих, у кого очі завидющі, а руки загребущі.

Учні займають позицію, працюють в утворених парах. Творчий переказ казки.

Як би ви змінили зачин казки? Основну частину? Кінцівку?

— Зачитайте, який ривок вас найбільше вразив.

а) Презентація групової роботи.

б) Робота в зошитах

в) Складання плану казки (самостійно).

V. Підсумок

1. Брама країни Казок.

2. Вправа «Мікрофон».

— Доведіть, що твір «Лисичка-кума» — казка.

— До кого з гepoїв казки можна віднести прислів'я:

Сл..в..м, як л..ст..м ст.л.., а д..л..м, як г..лк..м.. к..л.. .

3. Гра «Квтка-семицвітка»,

— Складіть сім побажань вовчикові.

— Що вам сподобалось на уроці?

— Який висновок ви зробили?

—Закріпіть свої знання, доповнивши речення

ПРИЄМНО ЖИТИ З… ЛЮДЬМИ

VІ. Домашнє завдання.

Мовознавці: підібрати прислів'я, що характеризують головних героїв казки, оформити прислів'я у власні книжечки.

Художники: підготувати ілюстрації до казки.