Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Мамо, люба, добра, мила...

Мета: Вдосконалювати навички свідомого виразного читання вміння переказувати; розширити і поглибити знання учнів про значення матері в житті людини; формувати у дітей культуру почуттів; виховувати шанобливе ставлення до матері.

Хід уроку:

І. Організація класу.

- Добрий день, діти, шановні гості. Радо вітаю всіх у нашому класі.

- Діти, прослухайте пісню, а прослухавши скажіть, про кого ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці?

Звучить пісня «Пісня про рушник», автор слів Андрій Малишко.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

- Діти, я запропонувала вам намалювати малюнки на тему «Якою я бачу весну?». Ці малюнки ми почепили на виставку.

Також на сьогоднішньому уроці ви зачитаєте уривки із творів, які ви складали про мам.

1. Слухання уривківучнівських творів «Цілую руки матері»:

- «Кожна дитина любить свою маму. Для мене вона — найкраща у світі людина, яка мене розуміє і завжди допомагає в усьому. Моя мама дуже добра та ласкава. Ніхто так не турбується за свою дитиною, як вона. Зі мною завжди її ласка та ніжність. Я не уявляю собі життя без неї...»

- «Мама з тобою з перших днівжиття, вона співає першу колискову. Перше ваше слово було «мама». Перші кроки у житті вам допомоглазробитисаме вона. І ми вдячніїй за це. Не можевирости великою людиною той, хто не любить своєїмами, хто погано ставиться до неї. Ми завждив боргу перед нашими ненями...»

- «Хай стане більше у вашомусерці добра і ласки до своєїмами, ніжності й тепла. Адже у кожного вона одна, у кожного — прекрасна...

- Всі ви любити своїх матусь і дуже лагідно до них звертаєтеся. Я пропоную вам продовжити речення:

Я називаю свою маму…(відповіді дітей)

2. Образ матері у творах українських поетів.

- У всі часи мати була ідеалом і відомі українські поети говорили про неї такі слова.

М. Познанська:

Мамо, люба, добра, мила...

Як іще тебе назвать?

Це ж для мене ти пошила

Зшовкуплаття голубе

Тименічитаєш книжку,

Хочешрозумунавчить.

Василь Грінчак:

Мамині руки — щедрі, робочі —

Втоми не знають з ранку до ночі

Вранці, коли ще усі спочивають,

Сонце, напевно, вони піднімають.

Мамині руки — ніжні і милі —

Воду ранкову з криниці носили.

В. Бичко:

Поглянь ти на мамині руки

Які вони добрі й пестливі:

Тебе забавляли — ой, чуки-чук-чуки! —

Щоб дні тобі слались щасливі.

Олексій Стариков:

Теплі й ласкаві руки у мами —

Літнєпроміннянагадують нам.

Т. Шевченко:

Нічогокращогонемає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

- Які відомі поети писали про матусь?

- Свято матусь ми святкуємо навесні, коли пригріває ясне сонечко, а якщо його немає ми його закликаємо.

3. Закличка

ІІІ. Повідомлення теми уроку

- На сьогоднішньому уроці ми попрацюємо над казкою яку написала Марія Пономаренко.

1. Коротка інформація про письменницю

- Подивіться на портрет цієї чудової людини, та послухайте про неї коротеньку розповідь:

Марія Пономаренко — автор понад п'ятдесяти збірок казок, віршів, п'єс, вистав. У творах автора цікаві сюжети, образи, чимало їх присвячено найголовнішій темі — родині.
Народилася Марія Антонівна Пономаренко (Марія Антонівна Григоренко) 8 березня 1945 році в «незвичайному місці, на хуторі з дев’яти будиночків між селами Калинівка і Левків. Усього сім кілометрів від Житомира в селянській сім’ї. Коли Марії було десять років, батьки переїхали до Житомира, де майбутня поетеса навчалась.

Свою першу казочку «Подарунок» написала у 28 років.

Талановитий письменник для малечі — довірливий співрозмовник. Твори такого митця не залежуються на поличках книгарень і бібліотек. До таких дитячих письменників належить Марія Пономаренко. Вірші поетеси у простій для дитячого сприймання формі навчають малят важливим речам: любити маму й тата, дбайливо ставитись до рідної природи, змалечку працювати.

Марія Антонівна подарувала Україні чотири авторські читанки — «Подарунок», «Жайвір», «Усміхнений сонях», «Сонячна країна».

ЇЇ твори для дітей, в першу чергу відтворюють християнську мораль: чесність, порядність, виховують любов до батьків, до рідної землі, до України, сприяють формуванню інтелектуально розвинутої особистості кожної дитини, популяризації книги та дитячого читання.
У лютому 2011 року Марії Антонівні Пономаренко присуджено літературну премію імені Лесі Українки за твори «Жайвір», «Сонячна країна — моя Україна», «Усміхнений сонях».

- Діти з якою письменницею ми познайомилися сьогодні?

- Де вона народилася?

- Про що йдеться в її книгах?

- Назви яких книг ви запам’ятали?

- Яку першу казку написала письменниця?

2. Робота над казкою

- Саме з цією казкою ми познайомимося сьогодні.

- Зачитайте заголовок казки із різною інтонацією:

· здивування,

· радість,

· щастя,

· сум.

3. Гра «Передбачення»

- Як ви думаєте про що йтиметься у цій казці?

- Послухайте уважно, я розпочну читати казку, а ви, продовжите, яка тема цієї казки?

4. Читання казки.

- Чи правильно ви здогадалися про що йдеться у казці?

- Яка мета казки?

5. Словникова робота

- Зачитайте слова записані на дошці

(Діти читають слова та пояснюють їх значення)

Клопоти, чепурили, метушилися, зніяковіло, лозяний.

- З якими новими словами познайомилися?

6. Самостійне читання та поділ твору на логічно завершені частини

7. Складання плану

1. Настала весна

2. Клопоти звірів

3. Засмучений зайчик

4. Розмова зайчика з проліском

5. Подарунок для мами

6. Перемога у конкурсі

- Діти, для чого ми складаємо план твору?

8. Гра «Хто читає швидше»

- Знайдіть і прочитайте поданні речення:

· Дехто змінював вбрання…

· У цей день на головній лісовій галявині…

· Йому теж хотілося…

· На горбочку…

· Це моя перша весна…

· Подарунки малят були справді напрочуд гарні…

· Ми тут порадилися…

· Не забуду…

9. Добір прикметників до іменників:

- Які частини мови найчастіше зв’язуються між собою?

- Пропоную вам відшукати в тексті прикметники до поданих іменників:

· Галявина (лісова, головна)

· Свято (мамине)

· Подарунок (найкращий)

· Подарунки (гарні)

· Мисочки (розфарбовані)

· Рушнички (вишивані)

- Для чого потрібні прикметники в нашій мові?

10. Інсценізація казки

- Які дійові особи у казці?

- Як називається розмова між двома особами?

Читання в особах

- Хто головні герої казки?

- Про яку дорогоцінну, рідкісну квітку розповідає нам авторка у цій казці?

- Чому вона дорогоцінна?

- Які рідкісні весняні квіти ви знаєте?

- Як потрібно поводитись з цими квітами?

- Як поводити себе на природі навесні?

ІV. Підсумок уроку

- Що автор хотів сказати нам у цьому тексті?

- Чому мати для кожного з нас є сокровенним, щирим, добрим, світлим, святим?

- Чи завжди ми з чемністю ставимось до своїх нень?

- Чим пояснити, що Батьківщину, де народилися і виросли, теж називаєте матінкою?

- Що ви побажаєте своїм мамам?

Якщо залишиться час в підсумку можна скласти сенкан «Мама».