Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Марія Пригара. Козак Голота

Мета: ознайомити учнів з творчістю української письменниці Марії Пригари, з її історичним твором «Козак Голота»; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити знаходити в структурі тексту описи, порівняння; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву, пам’ять; прищеплювати любов до рідного краю, виховувати гордість за свій народ

Обладнання: комп’ютер,презентація, картки, відеоролики, аркуші із завданням, виставка творчих робіт «Не журися, козаче, нехай ворог плаче!», фрагмент з х/ф «Козак Голота» (1937 р.), відеофільм «Історія України. Запорізька Січ» (74 серія), відео ролик пісні «Гей, ви, козаченьки!..»

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Освітні технології: інформаційна та комунікаційні технології.

План уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (2 хв.)

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (3 хв)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ (4 хв.)

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічна довідка (2 хв.)

2. Робота над твором «Козак Голота» (20 хв.)

Фізкультхвилинка (2 хв)

V. РЕФЛЕКСІЯ (7 хв.)

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Добрий день дозвольте вам сказати
На уроці рада всіх вітати
Ви почули вже дзвінок?
Він покликав на урок,
Кожен з нас приготувався
На перервіпостарався
зараз сядутьвсідівчата,
а за ними і хлоп’ята.
Сядьте рівненько, посміхніться
І на мене подивіться.
Зробимо в історію ми крок
Розпочнемо вже урок.

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

Вправа на тренування дихального апарата.

Учні читають з дошки прислів'я з різною інтонацією і в різному темпі (радісно і швидко; сумно і повільно; здивовано, запитально).

У козака життя коротке, а слава вічна.
Україна — козацька мати.

Козацькому роду нема переводу.

Відеокліп. Пісня «Гей, ви, козаченьки» у виконанні Н. Яремчука (1 хв. 5 с.)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Як ви вважаєте, кому буде присвячений сьогоднішній урок?

— Що ви знаєте про козаків?

Відеофрагмент із фільму «Історія України. Запорізька Січ» (серія 74 серія; 2хв. 2с.)

Козаки — це вільні люди!

Козаки — безстрашні люди!

Козаки — борці за волю,

За народу кращу долю!

Козак — це людина чесна і смілива,

Найдорожча йому — Батьківщина!

Козак — слабому захисник,

Цінити побратимство звик.

— Що хотіли б ще дізнатися?

— Кого ми можемо назвати, у наш буремний час, нащадками козаків?

— Ми продовжуємо вивчити розділ «Сторінками історії України» і сьогодні на уроці ми будемо вивчати історичний твір Марійки Пригари «Козак Голота».

Лейтмотив нашого уроку: Виразно читаємо, чітко розповідаємо,мовлення своє розвиваємо.

«Цей урок навчить мене..» (виразно читати, визначати головну думку, бути уважним та творчим).

Презентація (Слайди 1, 2, 3.)

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічна довідка.

(Біографію письменниці розказують учитель та учні, які заздалегідь підготували повідомлення)

Учениця: Марія Аркадіївна Пригара народилася 20 лютого 1908 року в Москвіу родині службовця. Згодом батьки переїхали до Криворіжжя, де маленька непосидюча дівчинка насолоджувалася чарами степу, залюбки бігала понад озером до школи, захоплювалася милозвучністю народних пісень, поезією українських дум, які навчив любити батько. Через деякий час сім’я переїхала до Києва. (Слайд 4)

Учень: Справжня література ввійшла в життя Марії Аркадіївни в Одесі, куди вонапереїхала шістнадцятирічної дівчиною. Тому, коли постала проблема виборупрофесії, спочаткудумала бути медиком, як мати, але переважилалюбов до поезії. Марійка стала студенткою Одеського інституту народної освіти. Восени 1924 року в місцевій газеті з’явився її перший вірш «Повстанець». (Слайд 5)

Учитель: Працювала в газеті «Пролетарська правда», у видавництвах. Під час війни — на радіостанції імені Т. Г. Шевченка в Саратові. У 1945—1950 роках була заступником редактора журналу «Барвінок». (Слайд 6)

Перші книжки для дітей вийшли 1929 року. Це «Весна населі» та «Дитячий садок». Десятки книжок Марії Пригари виховували в кількох поколіннях українських дітей любов до Батьківщини, її історії й природи. Це й пейзажні поезії «Ми любим сонце і весну», і «Місто чудес», і особливо такі історичні казки й повісті, як «Козак Голота» (1966), «Михайлик — джура козацький», «Як три брати з Азова тікали», «Маруся Богуславка», «Тече Дніпро в синє море» та інші. (Слайд 7)

Тестова перевірка біографії письменниці (сигнальні картки). (Слайд 8)

1. Де народилася Марія Пригара?

А) в Києві.

Б) в Москві.

В) в Одесі.

2. Куди переїхала родина письменниці?

А) до Дніпропетровська.

Б) до Саратова.

В) до Криворіжжя.

3. Ким спочатку думала бути 16—на Марійка?

А) Лікарем.

Б) Службовцем.

В) Журналістом.

4. Ким працювала письменниця під час Другої світової війни? (Слайд 9)

А) Медичною сестрою.

Б) Редактором журналу «Барвінок».

В) На заводі.

5. Яка народна дума стала основою історичного твору?

А) «Козак Мамай».

Б) «Про Самійла Кішку».

В) «Про козака Голоту»

6. Хто є головним героєм твору «Козак Голота»?

А) Максим.

Б) Гасанбей.

В) Голота.

Відеофрагмент із х/ф «Дума про козака Голоту» (реж. Ігор Савченко, 1937) (2 хв. 20 с.)

2. Робота над твором «Козак Голота»

- Ви прослухали українську народну думу про козака Голоту, та почули слова, значення яких вам невідомо. Тож необхідно провести словникову роботу із словами, які зустрінуться нам у тексті.

1) Словникова робота.

Сайгак — вид антилоп, що раніше заселяв степи України.

Тур — вимерлий дикий бик. (Слайд 10)

Жупан — теплий верхній чоловічий суконний одяг.

Цехін — старовинна венеціанська золота монета. (Слайд 11)

Бранець — полонений.

Мурза — тут: багатій, великий пан у східних народів. (Слайд 12)

Улус — стійбище кочовиків.

Галера — старовинне вітрильне багатовеслове військове судно.

Байрак — ліс у яру, в долині або яр, порослий лісом, чагарником. (Слайд 13)

Татари-буджаки — народ, що сформувався на території Південної Бессарабії (сучасна Одеська область).

Шлик — старовинний круглий або конічний головний убір, обшитий чи оздоблений хутром.

Пещаль — старовинна вогнепальна зброя, схожа на рушницю.

Зопалу — необачно.

Кіл́ія — місто в Одеськійо бласті України, що лежить на березі Кілійського гирла Дунаю, адміністративний центр Кілійського району.

Соломаха — рідка страва, приготована із завареного на воді борошна.

Цівка — тут: тонкий струмінь крові.

2) Читання твору комбінованим способом

(учитель читає перший абзац твору с. 45 — 46; учні по абзацу с. 46), потім робота в парі (діти читають по абзацам твір, починаючи з 4 абзацу починаючи з першої парти першого ряду: 1 парта 5 абзац, 2 — 6 абз., 3 — 7 абз., т.д. Після читання учні стисло переказують зміст прочитаного)

— Чисподобався вам твір?

— Якіпочуттявін у вас викликав?

— Чим вас вразиларозповідь?

— Щобулонезрозумілим?

3) Перевірка первинного сприймання (сигнальні картки). «Торбинка запитань» (Слайд 14)

Тестування

1. До якої ріки скакав запорожець?

а) До Дніпра;

б) до Дунаю;

в) до Дністра.

2. Чого козак вибрався із Січі?

а) Визволяти побратима;

б) розбити татарів;

в) полонити татарського мурзу.

3. Як звали побратима Голоти?

а) Микола;

б) Михайло;

в) Максим.

4. На яке дерево виліз Голота, вистежуючи ворога?

а) На липу;

б) на дуба;

в) на вербу.

Відповіді: 1б; 2а; 3в; 4б.

Фізкультхвилинка.

Раз — всі встали,

Два — підняли руки вгору, похитали,

Три — прогнулись, на чотири —

Всімласкавоусміхнулись.

П’ять — притупнули ногою.

Шість — теперіще другою.

Сім — за спинку руки склали,

Нахилились — знову встали.

Вісім раз отакзроби,

На дев’ятий — рівнийти,

Ну, а десять — вжесідайте.

4) Творче завдання. Скласти сенкан.

Сенкан складають діти та читають свій вірш. (Сенкан — вірш, що складається із п’яти рядків. 1 рядок — іменник; 2 рядок — два прикметника; 3 рядок — 3 дієслова; 4 рядок - фраза, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття; 5 рядок — одне слово синонім до першого слова, в якому ніби робиться підсумок). (Слайд 15)

Сенкани, які склали діти на уроці:

Козак

Мужній, вірний

Захищає, перемагає, допомагає

Понад усе любить Україну

Воїн

Голота

Справедливий, сміливий

Допомагає, мчиться, захищає

Завжди прийде на допомогу

Друзяка

5) Гра «Добери епітети» (робота у парі).

До запропонованих слів на аркуші дібрати епітети з тексту.

Степи (широкі, дунайські)

Сайгак (тонконогий)

Тур (здоровезний)

Голову (лобату)

Бранці (бідні)

Цехіни (золоті)

Шапка (дірява)

Кінь (добрий, вірний)

Шаблюка (гостра)

V. РЕФЛЕКСІЯ УРОКУ

1. Вправа «Мікрофон». (Слайд 16)

Прочитаний твір навчає цінувати … .

- А зараз спробуйте уявити себе учителем та оцінити свою роботу на уроці. Не забувайте, що ви повинні бути чесними та справедливими.

Учні на аркуші записують прізвище та ставлять оцінку. (Слайд 17)

2. Домашнє завдання (Слайд 18)

- Ось закінчився урок,

І дзвенить для нас дзвінок!

Працювали добре, друзі,

Відпочиньте по заслузі! (Слайд 19)

Дякую вам, мої любі, за співпрацю на нашому уроці. (Слайд 20)