Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Народні легенди. «Місто Сміла» (народна легенда)

Мета. Розширювати знання учнів про історичне минуле України; ознайомити з походженням назв міст; удосконалювати техніку читання; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати увагу, зв᾽язне мовлення; виховувати почуття любові до рідного краю, відданості своєму народові.

Обладнання: Записи на дошці, презентація «Назви міст України», малюнки експозиції «Знай минуле рідного краю».

Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Мовна розминка

1. Робота над скоромовкою

Прибігла мишка до Мишка:

Позич горіхів півмішка!

Мишко в всміхається до мишки:

- А принеси медку півмиски!

а) Діти, прочитайте скоромовку «Про себе»

б) А зараз прочитають дівчатка, а потім хлопчики в звичайному темпі

в) Індивідуальне промовляння вивченої скоромовки.

2. Вправа на розвиток пильності зору «Соколиний зір»

   кіт   сіла

   кіт   сіла

   кіт   сила

   кит   сіла

   кіт   сіла

- Назвіть зайве слово.

3. Читання складової таблиці

- Діти, назвіть з даних слів слово, яке має змістове значення (копичка)

- Доберіть до нього спільнокореневе.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Тести

1. Несіть невільників:

А) додому;

Б) до хати;

В) в Україну.

2. Отаман:

А) промовив;

Б) сказав;

В) закричав.

3. Віддайте коней:

А) швидких;

Б) кращих;

В) молодих.

4. Козаки билися:

А) за рідні хати;

Б) за своїх дітей;

В) за муки народні.

5. Козаки:

А) дивуються;

Б) плачуть;

В) говорять.

6. Рідна земля для козаків завжди:

А) батьки;

Б) рідні;

В) мати.

7. Козаки понесли в Україну вість про:

А) цілющі озера кримські;

Б) цілющу землю кримську;

В) цілющу воду кримську.

- Самооцінка

- Хто набрав 12 балів?

- Молодці! Були уважними при читані домашнього завдання.

2. Вибіркове читання

- А зараз перевіримо, чи виразно навчилися читати легенду. Відкрийте підручники.

- Куди мчали відважні запорожці?

- Якими вирвалися з полону поранені невільники?

- Що промовив отаман відважним запорожцям?

- Чому отаман велів віддати кращих коней врятованим невільникам?

- Знайдіть слова легенди, які передають зміст малюнка.

3. Фізкультхвилинка

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Розповідь учителя про вшанування пам᾽яті своїх героїв, історичних постатей чи подій в назвах міст і сіл України.

V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

1. Словникова робота

вельможі   замок

занепадати духом  витурити

зайди    ганьба

малодушні   кати

полум᾽яна українка гарнізон

лицарі    поневолювачі

2. Первинне ознайомлення з текстом.

а) Читання легенди вчителем.

- Про які історичні часи йде мова в легенді?

- Що запам᾽яталось з легенди?

б) Читання легенди учнями (мовчазне читання, ланцюжком за логічно закінченими частинами).

в) Вибіркове читання.

- Знайдіть і прочитайте рядки легенди, які вказують:

- Хто володів містом Смілою колись?

- Хто вів війну за місто?

- Хто прийшов у козацький табір?

- Що сказала козачка козакам?

- Коли і чому почали називати місто Смілою?

- Прочитайте рядки, які передають зміст малюка.

- Знайдіть і зачитайте, якою була козачка?

г) Робота за змістом легенди.

- Діти, в чиїх руках було колись місто?

- Хто володів Смілою?

- Чому козаки почали занепадати духом?

- Хто підтримав козацький дух?

- Чому місто назвали Сміла?

д) Робота над розумінням образних висловів.

- Діти, як ви розумієте такі вислови:

невпинно вели війну;    брали замок;

виступила із закликом;    витурити зайд;

земля, полита кров᾽ю і потом;  земля, засіяна кістками;

ж) Читання легенди учнями «Продовж речення».

Козаки невпинно…

Козаки почали…

Вона виступила…

І полум᾽яня українка…

З тих пір…

VІ. Підсумок уроку

- Чим збагатились ваші знання на уроці?

- Що найбільше сподобалось?

VІІ. Домашнє завдання

1. Виразно читати легенду.

2. Прочитати і дати відповіді на запитання до тексту легенди.

3. Знайти і прочитати легенду про назву походження свого села.