Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021
Народні легенди. «Місто Сміла» (народна легенда)
Мета. Розширювати знання учнів про історичне минуле України; ознайомити з походженням назв міст; удосконалювати техніку читання; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати увагу, зв᾽язне мовлення; виховувати почуття любові до рідного краю, відданості своєму народові.
Обладнання: Записи на дошці, презентація «Назви міст України», малюнки експозиції «Знай минуле рідного краю».
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Мовна розминка
1. Робота над скоромовкою
Прибігла мишка до Мишка:
Позич горіхів півмішка!
Мишко в всміхається до мишки:
- А принеси медку півмиски!
а) Діти, прочитайте скоромовку «Про себе»
б) А зараз прочитають дівчатка, а потім хлопчики в звичайному темпі
в) Індивідуальне промовляння вивченої скоромовки.
2. Вправа на розвиток пильності зору «Соколиний зір»
кіт сіла
кіт сіла
кіт сила
кит сіла
кіт сіла
- Назвіть зайве слово.
3. Читання складової таблиці
- Діти, назвіть з даних слів слово, яке має змістове значення (копичка)
- Доберіть до нього спільнокореневе.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Тести
1. Несіть невільників:
А) додому;
Б) до хати;
В) в Україну.
2. Отаман:
А) промовив;
Б) сказав;
В) закричав.
3. Віддайте коней:
А) швидких;
Б) кращих;
В) молодих.
4. Козаки билися:
А) за рідні хати;
Б) за своїх дітей;
В) за муки народні.
5. Козаки:
А) дивуються;
Б) плачуть;
В) говорять.
6. Рідна земля для козаків завжди:
А) батьки;
Б) рідні;
В) мати.
7. Козаки понесли в Україну вість про:
А) цілющі озера кримські;
Б) цілющу землю кримську;
В) цілющу воду кримську.
- Самооцінка
- Хто набрав 12 балів?
- Молодці! Були уважними при читані домашнього завдання.
2. Вибіркове читання
- А зараз перевіримо, чи виразно навчилися читати легенду. Відкрийте підручники.
- Куди мчали відважні запорожці?
- Якими вирвалися з полону поранені невільники?
- Що промовив отаман відважним запорожцям?
- Чому отаман велів віддати кращих коней врятованим невільникам?
- Знайдіть слова легенди, які передають зміст малюнка.
3. Фізкультхвилинка
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь учителя про вшанування пам᾽яті своїх героїв, історичних постатей чи подій в назвах міст і сіл України.
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
1. Словникова робота
вельможі замок
занепадати духом витурити
зайди ганьба
малодушні кати
полум᾽яна українка гарнізон
лицарі поневолювачі
2. Первинне ознайомлення з текстом.
а) Читання легенди вчителем.
- Про які історичні часи йде мова в легенді?
- Що запам᾽яталось з легенди?
б) Читання легенди учнями (мовчазне читання, ланцюжком за логічно закінченими частинами).
в) Вибіркове читання.
- Знайдіть і прочитайте рядки легенди, які вказують:
- Хто володів містом Смілою колись?
- Хто вів війну за місто?
- Хто прийшов у козацький табір?
- Що сказала козачка козакам?
- Коли і чому почали називати місто Смілою?
- Прочитайте рядки, які передають зміст малюка.
- Знайдіть і зачитайте, якою була козачка?
г) Робота за змістом легенди.
- Діти, в чиїх руках було колись місто?
- Хто володів Смілою?
- Чому козаки почали занепадати духом?
- Хто підтримав козацький дух?
- Чому місто назвали Сміла?
д) Робота над розумінням образних висловів.
- Діти, як ви розумієте такі вислови:
невпинно вели війну; брали замок;
виступила із закликом; витурити зайд;
земля, полита кров᾽ю і потом; земля, засіяна кістками;
ж) Читання легенди учнями «Продовж речення».
Козаки невпинно…
Козаки почали…
Вона виступила…
І полум᾽яня українка…
З тих пір…
VІ. Підсумок уроку
- Чим збагатились ваші знання на уроці?
- Що найбільше сподобалось?
VІІ. Домашнє завдання
1. Виразно читати легенду.
2. Прочитати і дати відповіді на запитання до тексту легенди.
3. Знайти і прочитати легенду про назву походження свого села.