Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана»

Мета:

- Навчити визначати дійових осіб, оцінювати їх поведінку яка співпадає з думкою автора, визначати основну думку твору, висловлювати своє ставлення до прочитаного.

- Розвивати навички свідомого, правильного, виразного читання слів, збагачувати словниковий запас образними словами й фразеологізмами

- Виховувати самокритичність, чесність.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організація класу

(Я бажаю тобі гарного дня

Ти бажаєш мені гарного дня

Ми бажаємо всім гарного дня)

- Мене звати _____________________________. І сьогоднішній урок літературного читання буду проводити я.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

· Як пов’язаний лебідь і прекрасна царівна?

· Чи може в житті лебідь перетворитися на царівну?

· А де таке явище може бути?

· Які казки бувають? (народні, авторські, прозові, віршовані)

· Які казки ви знаєте?

- Отже, казка — це…… вона буває……

- Чудово!

- Перед початком розімнемо наш мовний апарат.

1. Розчитування:

Читання сходинок слів різними способами (з першого по останнє, з останнього по перше, через слово, швидко)

Враз

Якби

Обмова

Окіян

Заразом

Велять

2. Робота зі скоромовкою

Казки, казки — це так цікаво,

Тим більше «Казка про царя Салтана»

3. Робота над чистомовкою.

Ці-ці-ці — царицями хотіли бути сестриці.
Ці-ці-ці — вони вибралися з світлиці.
Ці-ці-ці — третьої цариці не любили дівиці,
Ці-ці-ці — дві старші сестриці.

- хором напівголосно

- швидко хором

- за бажанням

- Молодці! Завдання виконали! Тепер ми можемо переходити до нашої теми. Щоб дізнатися, про якого автора ми будемо сьогодні говорити, ми розгадаємо кросворд.

4. Розгадування кросворда.

236

1) Дерев’яна лялька з довжелезним носом, про яку склав казку Карл Коллоді. (Піноккіо)
2) У якій казці Шарля Перро розповідається про хитрого і розумного кота? («Кіт у чоботях»)
3) Автор казки «Горбоконик» (Єршов)
4) Петро Єршов — відомий… письменник. (Російський)
5) Видатні німецькі казкарі — брати… (Грімм).
6) Маленький і товстий, дотепний і хвалькуватий герой казки шведської письменниці Астрід Ліндгрен. (Карлсон)

- Прочитайте слово по вертикалі. (Пушкін)

- Отже, хто був спостережливий, вже здогадався, яка тема нашого уроку.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

- На сьогоднішньому уроці ми ближче ознайомимося з життєвим і творчим шляхом Олександра Пушкіна та його «Казкою про царя Салтана».

O.С. Пушкін народився у Москві. Він ріс разом із молодшою сестрою Ольгою та братом Львом. Мати, Надія Осипівна Ганнібал, холодно ставилась до своїх дітей. Любов і ласку отримував майбутній поет від бабусі Марії Олексіївни Ганнібал, та няні Арини Родіонівни, які дуже любили розумного не за роками хлопчика.

Життя поета було сповнене постійних незгод і переслідувань з боку царя. О. Пушкін, який своїми вільнолюбними творами викликав гнів царської сім’ї, тривалий час змушений був перебувати на засланні. Навіть загибель геніального поета на дуелі була зумисне облаштована.

Твори О.С. Пушкіна ще за життя письменника перекладалися українською мовою.

Ім’я письменника свято шанується не тільки на його батьківщині, а й далеко за її межами.

- А зараз ви самостійно прочитаєте статтю про поета у підручнику на стр. 136. Читайте уважно, бо я буду задавати питання.

Отже,

— Де народився видатний російський поет?

— Від кого отримав всю любов і ласку? ?

— Як навчався у ліцеї?

— Які казки згадано у статті?

— Хто є перекладачем цих казок?

— Що створено за сюжетами казок?

— Отож, вирушаємо у казкове царство Пушкіна, де зустрінемося з героями «Казки про царя Салтана...».

ІV. Первісне сприймання навчального матеріалу та осмислення

В тексті будуть зустрічатися незнайомі слова.

1. Словникова робота

а) Читання «сходинок» слів.

хорóми

світлúця

вибирáйтеся

брехлúве

мудрувáти

переймáють

свáха

аршúн

потáйно

— Доберіть синоніми до слів:

«брехливе» (неправдиве, оманливе, облудливе),

«мудрувати» (думати, обмірковувати, гадати, мізкувати).

— Яким словам відповідають наступні визначення?

✵ Чиста, світла, ошатна кімната в будинку. (Світлиця)

✵ Великий розкішний будинок. (Хороми)

✵ Одночасно, зразу, за одним разом. (Враз)

2. Первинне ознайомлення зі змістом твору.

- Ця казка розділена на кілька частин. Зараз ми прочитаємо першу. Будьте дуже уважні, адже вам потрібно придумати заголовок до окремих уривків та до всієї частини.

Почергове читання. (Вчитель, учні.)

3. Робота над текстом І частини оповідання.

— Тож як ви назвете цю частину ?

— Чи є незрозумілі слова?

— Що ви дізналися про трьох сестер? Прочитайте про їхні мрії.

— Як ви розумієте слово «наткала»?

Фізкультхвилинка

4. Читання учнями ІІ уривку тексту.

Робота над текстом.

Читання 2 у.

— Чому царю Салтану полюбилася третя?

— Як здійснюються бажання трьох сестер?

Читання 3 у.

- А зараз уважно прочитаємо адже вам потрібно придумати назву до 2 уривку казки

— Куди поїхав цар? Який наказ залишив цариці?

— Хто народився у царській сім’ї?

— Чому ткачиха і повариха перейняли гінця? Що було написано у тому листі? Прочитайте.

— Як цар відреагував на лист?

— Чому сестри і сваха Бабариха обмовили царицю?

— Назвіть, які з героїв казки добре вели себе, а які — погано. Доведіть свою думку.

— Як ви оцінюєте вчинок царя; сестер?

5. Вправи на розвиток швидкості читання.

Гра «Прочитайте речення про ...».

✵ Те, що цар забрав усіх сестер у палац;

✵ те, що цар був на війні;

✵ те, хто перейняв гінця до царя;

✵ те, що ткачиха і повариха написали до царя;

6. Робота над ілюстраціями.

— Розгляньте ілюстрацію до казки на с. 137-138. Який епізод зобразив художник?

— Знайдіть рядочки твору, які підходять до малюнка.

7. Словесне малювання.

— Які малюнки ви намалювали б ще до казки? Кого і як зобразили б? Розкажіть.

— Що для вас чарівного було у казці?

8. Вправи на розвиток техніки читання.

а) Гра «Чи були такі речення у казці?».

Учитель читає речення. Учні відшукують їх у тексті.

✵ На той час війна була (Є.)

✵ Князь Гвідон поспішно встав, громогласно закричав. (Ні.)

✵ Подивіться всі туди: їде матінка сюди. (Ні.)

✵ Вибирайтеся з світлиці. (Є.)

✵ Цар як глянув — і присів. (Ні.)

✵ В гніві став він мудрувати. (Є.)

б) Гра «Хто швидше?» (робота в парах).

— Знайдіть у тексті продовження.

Поки він в чужій ... (країні).

І гінця хотів ... (скарати).

Цар недовгий час… (збирався).

- Зараз ми перевіримо свої знання за допомогою невеличкої самостійної роботи (тести)і як ви засвоїли сьогоднішній матеріал.

1) О.С. Пушкін написав казки:

а) «Казка про царя Салтана…». «Кіт у Чоботах», «Попелюшка»,

б) «Казка про царя Салтана…», казка «Про дівчинку Наталочку та сріблясту рибку», казку «Бузиновий цар»;

в) «Казку про царя Салтана…», «Казку про рибака та рибку», «Казку про мертву царівну…»

2) Якого сина дав Бог цареві:

а) в аршин;

б) в метр;

в) в дюйм.

3) Яку з трьох сестер вибрав у дружини собі цар?

а) Ткачиху;

б) Яка б народила молодця — богатиря;

в) Повариху.

4) Як назвав цар подруг своєї жінки — цариці?

а) Баба Бабариха та Ткачиха;

б) Ткачиха й Повариха;

в) Сваха Баба Бабариха та Повариха.

5) Що звелів зробити з царицею і її дитиною цар?

а) Чекати його повернення і нічого не вирішувати;

б) Посадити в бочку і пустити в море — окіян;

в) Вбити їх у лісі.

V. Закріплення знань учнів.

- Учні, кого ви вважаєте добрим героєм, а кого поганим,чому?

- Якими рисами їх наділив автор?

- Кого з героїв казки вам шкода?А кому ви хочете дати пораду?

- А яка головна думка цієї казки? (Потрібно жити чесно, не обманювати, нікого не підставляти. У тяжкі хвилини не падати у відчай)

VI. Підсумок уроку

Сьогодні на уроці ви дуже гарно попрацювали і всі сьогодні одержите високі бали.

- Який розділ ми почали вивчати?

- Якого поета?

- Яку казку ми читали?

- Які б ви фарби обрали б, якби малювали чесність?

- Чи потрібно бути чесним?

- Для себе я назавжди запам’ятав, що справедливість — це…

VII. Домашнє завдання

1. Цікаві відомості про О. Пушкіна

2. Читати виразно / в особах.