Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Поетична світлиця Лесі Українки

Мета

Формувати ключові компетентності: соціальну компетентність (вміння продуктивно працювати в колективі, ефективно взаємодіяти з різними партнерами у групі, виявляти ініціативу); моральну компетентність (любов до Батьківщини, рідної природи, усвідомлення її чарівності).

Формувати предметні читацькі компетентності: поглибити знання учнів про творчість Лесі Українки, поетичний твір; формувати навички аналізу віршованих творів, учити учнів розпізнавати і знаходити в тексті яскраві образні слова, вислови, пояснювати мету їх використання у тексті, розрізняти вірші за емоційним забарвленням; розвивати вміння виразно декламувати поетичні твори; виховувати естетичні почуття, любов до поетичного слова.

Епіграф

Я в серці маю те, що не вмирає!

Леся Українка

Обладнання: портрет Лесі Українки, тексти віршів, музичне оформлення; дитячі малюнки до віршів, квіти у вазі, вишиті рушники.

Хід уроку

І. Емоційне налаштування на урок

Учитель.

Усміхнися всім навколо:
небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
день тобі — веселим буде!

- Будь-яка робота виконується легше, якщо гарний настрій. Тому перед початком роботи посміхніться, і починаємо працювати.

II. Оголошення теми і визначення завдань уроку

Учитель

У нашім класі на стіні
Портрет висить у рамі.
Він всім знайомий —
І мені, й татусеві, і мамі.
З портрета дивиться на нас
Відома поетеса.
Це гордість нашої землі.
Нескорена, незламна Леся.
Бесіда

- Про кого ці слова?

- Чим відома ця людина?

Ця поетеса дуже багато зробила для розвитку рідної культури. Вона була і залишається нашою національною гордістю.

Тема нашого уроку: «Поетична світлиця Лесі Українки».

Отже, сьогодні на уроці ми будемо звеличувати свої душі, зміцнюватимемо здоров'я, бо слухатимемо чарівну поезію однієї із найвідоміших українських поетес Лесі Українки.

III. Актуалізація читацького досвіду

1. Бесіда про життєвий шлях Лесі Українки

— Де народилася Леся Українка? (в м. Новгороді — Волинському, що на Житомирщині).

— У якому році вона народилася? (1871 р. )

— У скільки років навчилася Леся читати? ( в 4 роки)

— В якому році написала свій перший вірш і як він називається? ( 1880 р. «Конвалія»)

— Хто хоче напам’ять прочитати твір?

2. Декламування учнем вірша Лесі Українки «Конвалія»

— Як справжнє ім’я Лесі Українки? (Косач Лариса Петрівна)

— Хто мати Лесі Українки? (Відома дитяча письменниця Олена Пчілка).

— Коли померла Леся Українка?(1913 р. )

— Скільки років вона прожила? (42).

3. Робота з виставкою книг

— Які книги представлені на виставці? Назвіть їх.

— Чи подобається вам, як ілюстровані книги Лесі Українки?

— У кого в домашній бібліотеці є твори Лесі Українки?

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя про Лесю Українку

Леся була привітною і допитливою дівчинкою, надзвичайно вродливою та чуттєвою до краси. Вона була милосердною до всього і до всіх. Їй хотілося захистити зайченя від вовка, першу квіточку від негоди, подружку від хвороби, людину від зла.

Мати, відома письменниця Олена Пчілка, дуже любила свою доньку і доклала багато зусиль, щоб її Леся виросла розумною, освіченою людиною. Маленька Леся дуже любила ліс, квіти, ніколи їх не нищила. Одного разу зеленим лісом мати вела Лесю за руку. На голові в неї був віночок із синіх волошок. Дівчинка дивувалася: «Як гарно тут, як багато дерев». Мати навчала доньку, що й дерева живі. «Та у лісі не самі дерева, — мовила ненька таємничим голосом. — Тут можна зустріти і Лісовика, і Мавку». Про Лісовиків Леся вже чула. А хто така Мавка? «Мавка, — пояснювала мати, — це дівчина - лісовичка незвичайної краси. Очі в неї зелені, розпущені довгі коси, легка зелена сукня. Люблять Мавки гойдатись на вітах».

Пізніше Леся Українка написала твір «Лісова пісня». А ще Леся Українка написала багато віршів, у яких висловила свою велику любов до рідної землі.

2. Робота з текстами поезій Лесі Українки

1) Опрацювання вірша «Надія»

Читання учнем вірша

Надія

Ні долі, ні волі у мене нема,

Зосталася тільки надія одна:

Надія вернутись ще раз на Вкраїну,

Поглянути ще раз на рідну країну,

Поглянути ще раз на синій Дніпро, —

Там жити чи вмерти, мені все одно;

Поглянути ще раз на степ, могилки,

Востаннє згадати палкії гадки…

Ні долі, ні волі у мене нема,

Зосталася тільки надія одна.

З’ясування первинного сприйняття

1. Чи сподобався вам вірш?

2. Який настрій навіює цей вірш? (Сумний)

Ідейно-художній аналіз вірша

Учитель. Леся Українка написала цей перший у своєму житті вірш під впливом звістки про долю своєї тітки Олени Антонівни Косач, засланої за участь у революційному русі.

1. Якою ви уявляєте героїню вірша «Надія»? (Юною, сміливою, волелюбною патріоткою своєї землі. Вона боролася за свободу України проти царського самодержавства, була заарештована і заслана далеко за межі України. Вирушаючи у далеке заслання, вона не втрачає надію повернутися назад — в рідну Україну).

2. Зачитайте в тексті вірша, на що героїня має надію «поглянути ще раз»? («на рідну країну», «на синій Дніпро», «на степ, могилки»)

3. Зачитайте, якими рядками починається і закінчується вірш. Що ви помітили? Чому поетеса обрала такий творчий прийом — однаковий початок і кінець вірша? (Щоб підкреслити головну думку вірша - юна патріотка України залишається нескореною, в ній живе надія повернутися на Батьківщину — у вільну Україну).

Демонстрація малюнків до твору

Фізкультурна хвилинка

Виконання рухів на тлі пісні на слова Лесі Українки «На зеленому горбочку».

2) Опрацювання вірша «Мамо, іде вже зима»

Виразне читання поезії в особах

«Мамо, іде вже зима,

Снігом травицю вкриває,

В гаю пташок вже нема...

Мамо, чи кожна пташина,

В вирій на зиму літає?» —

В неньки спитала дитина.

«Ні, не кожна, — одказує мати, —

Онде, бачиш, пташина сивенька

Скаче швидко отам біля хати, —

Ще зосталась пташина маленька».

«Чом же вона не втіка?

Нащо морозу чека?»

«Не боїться морозу вона;

Не покине країни рідної,

Не боїться зими навісної...

Жде, що знову прилине весна».

«Мамо, ті сиві пташки

Сміливі, певно, ще й дуже,

Чи то безпечні такі, —

Чуєш, цвірінькають так,

Мов їм про зиму байдуже!

Бач — розспівалися як!»

«Не байдуже тій пташці, мій синку,

Мусить пташка малесенька дбати,

Де б водиці дістати краплинку,

Де під снігом поживку шукати».

«Нащо ж співає? Чудна!

Краще шукала б зерна!»

«Спів пташині потіха одна, —

Хоч голодна, співа веселенько,

Розважає пташине серденько,

Жде, що знову прилине весна».

З’ясування первинного сприйняття

1. Чи сподобався вам вірш?

2. З яким настроєм ви його читали?

Ідейно-художній аналіз вірша

1. Знайдіть у тексті вірша опис зими. Чиїми очима ми бачимо зиму? (Очима хлопчика: «Мамо, іде вже зима, Снігом травицю вкриває, В гаю пташок вже нема...»)

2. Чому пташки відлітають у вирій? (Їм в Україні холодно і голодно).

3. Про яку пташку йдеться у вірші? (Про горобчика). Як мама пояснила, чому «сиві пташки» не полетіли у вирій? Зачитайте. («Не боїться морозу вона; Не покине країни рідної, Не боїться зими навісної...Жде, що знову прилине весна»).

4. Як живеться горобчикам узимку в Україні? Зачитайте. («Мусить пташка малесенька дбати, Де б водиці дістати краплинку, Де під снігом поживку шукати»).

5. «Нащо ж співає? Чудна! Краще шукала б зерна!» Як відповіла мама на це запитання сина? Зачитайте.

6. Яка основна думка вірша? (Потрібно любити свою рідну землю, не полишати її, хоч як би важко не було).

Відверта розмова

- А чи допомагаєте ви зимувати тим пташкам, які не відлітають у вирій? Як саме?

3) Опрацювання вірша «Вечірня година»

Читання вірша учнем напам’ять

Уже скотилось із неба сонце,

Заглянув місяць в моє віконце.

Вже засвітились у небі зорі,

Усе заснуло, заснуло й горе.

Вийду в садочок та погуляю,

При місяченьку та й заспіваю.

Як же тут гарно, як же тут тихо,

В таку годину забудеш лихо!

Кругом садочки, біленькі хати,

І соловейка в гаю чувати.

Ой, чи так красно в якій країні,

Як тут, на нашій рідній Волині!

Ніч обгорнула біленькі хати,

Немов маленьких діточок мати,

Вітрець весняний тихенько дише,

Немов діток тих до сну колише.

З’ясування первинного сприйняття

1. Чи сподобався вам вірш?

2. Який настрій твору?

Учитель. Поетичний світ письменниці насичений ніжними й хвилюючими образами. «Вечірня година» — поезія, яка розкриває душу поетеси. Цей вірш Леся присвятила улюбленій мамі.

Словникова робота

Вправа на миттєве сприймання слів

Слова на картках-блискавках: місяць, горе, місяченько, тихо, лихо, тихенько.

- Яке із запам’ятованих вами слів означає «найближче до Землі небесне тіло, її супутник»? (Місяць)

- Знайдіть у тексті вірша спільнокореневе до слова місяць? (Місяченько).

Ідейно-художній аналіз вірша

- Які картини природи зображено у вірші? (У вірші постають картини українського села з білими хатками, пишними садками. Ці картини вимальовуються за допомогою поетичних зорових образів сонця, місяця, зір, слухових — соловейка, вітру).

- Які речення за метою висловлення домінують у творі? Прочитайте питальне речення, окличне.

- Знайдіть і прочитайте слова, вжиті у зменшувально-пестливій формі. Поміркуйте, чому у вірші їх так багато.

- Знайдіть у тексті вірша порівняння. Зачитайте. (Ніч обгорнула біленькі хати, немов маленьких діточок мати… Вітерець весняний тихенько дише, немов діток тих до сну колише). З якою метою їх ужито?

- Як ви розумієте вислів «Ой, чи так красно в якій країні, Як тут, на нашій рідній Волині!»

- Яка тема твору? (Зображення краси українського села в місячну, зоряну ніч).

- Яка головна думка твору? (Любов до мами, уславлення рідної оселі).

Читання вірша «ланцюжком»

V. Підсумок уроку

1. Робота з епіграфом

Завдання. Поясніть думку поетеси «Я в серці маю те, що не вмирає!»

Учитель. На закінчення нашої зустрічі з поезією Лесі Українки хочу прочитати вірш Олени Журливої «Пам’яті Лесі Українки».

2. Читання вірша учителем

Пам’яті Лесі Українки

Я знала Лесю Українку,

Живу, тривожну, молоду.

Вона, мов квітка у барвінку,

Цвіла в поліському саду.

Вітри піснями захлинались,

Ліси шуміли навкруги,

І в срібні роси одягались

В ранкових маревах луги.

Ходила Мавка — чарівниця,

Когось шукала між дерев,

І знав, хто їй ночами сниться,

Мешканець лісу — дядько Лев.

Не стерлась райдужна сторінка,

Не вмерла пісня лісова,

Безсмертна Леся Українка

Була і є повік жива.

3. Рефлексія

1. Чи сподобалася вам зустріч з поезією Лесі Українки?

2. Які враження ви отримали на уроці?

3. Чи виникло у вас бажання познайомитися з іншими віршами поетеси?

VI. Домашнє завдання.

Створити поетичну сторінку «Улюблені поезії Лесі Українки», намалювати ілюстрації до неї.