Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Притча про блудного сина

Мета: ознайомити дітей з притчею «Блудний син»; формувати навички правильного, грамотного, свідомого, виразного читання; формувати зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас дітей; розвивати логічне, аналітичне мислення, вдосконалювати мову і творчу діяльність, емоційну сприйнятливість, виховувати шанобливе ставлення до батьків, дбайливе ставлення до слова, почуття співчуття, обов'язку, відповідальності, розуміння.

Обладнання: аудіо довідка про Біблію, книга Біблія для дітей, аудіо довідка про життя ізраїльтян, слайди з незрозумілими словами, фрагмент мультфільму, картини Рембрандта та інших художників.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

- Давайте пригадаємо, як називається розділ який ми зараз вивчаємо? (Біблійні притчі)

- А хто з Вас пригадає, що таке Біблія? (Відповіді дітей. Аудіодовідка про Біблію)

На екрані епізоди з біблійних оповідань «Створення світу» Ковчег Ноя».

- Погляньте, будь-ласка, на екран і скажіть які твори ілюструють ці картини?

- Чого вони нас навчають? (Доброті, турботі про близьких)

III. Повідомлення теми уроку.

IV. Мотивація навчальної діяльності.

- Давайте прочитаємо висловлювання, записані на дошці (Любов до батьків - основа всіх чеснот. (Цицерон) Прощення приносить в життя надію. (Ханс - Йоахім Хаан)

- Про що, на вашу думку, ми будемо говорити сьогодні на уроці? (Про прощення і любов до батьків)

- Яка Біблійна заповідь нагадує нам про любов до батьків? (П’ята заповідь Шануй батька і матір своїх)

- Давайте прочитаємо як це звучить в Біблії. (Читання фрагменту з Біблії)

- Дійсно, Іісус завжди вчив людей тільки гарному, і робив він це за допомогою притч.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда. Робота над поняттям «притча».

- А хто пригадає, що таке притча?

Притча — це короткий фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру.

Притча — це твір з моральною настановою, який містить узагальнений життєвий досвід і покликаний допомогти кожному засвоїти певні принципи поведінки, дати ключ до вічної мудрості.

Притча — це повчальна розповідь з історії чи навколишнього життя, мета якої викласти духовні чи моральні істини.

Послухайте довідку про притчу.

2. Самостійна робота.

У кожного на парті лежать аркуші із заповідями. Прочитайте ,будь-ласка, їх про себе і знайдіть ту, у якій пояснюється ставлення до батьків.

- Прочитайте в підручнику прислів’я і підкресліть ті, які, на Вашу думку, за змістом подібні до п’ятої заповіді. (Батька й матір годувати — борги віддавати. Той добре серце має, хто слабшого захищає. Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько. Чим би дитина не бавилася, аби не плакала. Як батьки ставляться до своїх батьків, так і діти ставитимуться до них. Молодь багата мудрістю батьків.)

3. Вправа « Черепаха і сорока».

На дошці записана чистомовка

(Ати-ати-ати — щоб життя щасливе мати,

ати-ати-ати — слід навчитися прощати!)

- Прочитайте про себе чистомовку, яка записана на дошці. Діти читають чистомовку вголос спочатку повільно, як повзе черепаха, а потім поступово прискорюють темп і читають так, як стрекоче сорока.

4. Фізкультхвилинка.

5. Робота над текстом «Притчі про блудного сина».

а) Бесіда.

- Яка загадка прихована в притчі з Біблії? Спробуємо її розгадати.

- Прочитайте, будь ласка, як називається ця притча. (Притча про блудного сина)

- Притча про блудного сина одна з найпопулярніших євангельських притч.

- У притчі нам зустрінуться слова і вирази, значення яких може бути не всім відомо. (Блудний, майно, марнотратний, маєток)

- Зверніть Вашу увагу на перший слайд. (На першому слайді слово блудний написано без пояснень, усі інші слова написані на окремих слайдах з поясненнями та малюнками)

- Як ви розумієте слово "блудний"?

- Давайте перевіримо Ваші припущення.

б) Робота в групах. Тлумачення слів.

Перша група шукає значення слова блудний у великому тлумачному словнику. (Блудний — який блукає, постійно змінюючи місце перебування.)

Друга група шукає значення слова блудний у тлумачному словничку, який знаходиться в кінці підручника. (Блудний — який рухається в різних напрямках, без певної мети, увесь час переходить з одного предмета на інший.)

Третя група складає значення слова блудний з розсипаних складів. (Помилковий, неправильний)

в) Аналіз результатів роботи груп.

г) Слухання історичної аудіодовідки.

- Скажіть будь-ласка, як називаються слова, які мають кілька значень? (Багатозначні)

- Перед тим як прочитати притчу, я пропоную Вам послухати довідку про те, як жили люди в ті часи. (Аудіодовідка про життя людей, а саме ізраїльтян в давні часи)

- Скажіть будь-ласка навіщо нам слід знати, як жили люди в ті часи, які були правила і закони ?

д) Вправи для покращення зору.

е) Читання тексту притчі. Вибіркове читання.

- Самостійно прочитайте притчу.

- Про кого розповідається в цій притчі?

- Знайдіть в тексті і прочитайте, про що попросив батька молодший син?

- Як батько сприйняв його прохання?

- Як поводився молодший син після того, як покинув батьківський дім?

- Поміркуйте, на що заслуговував молодший син після такої поведінки?

є) Робота в групах.

- Я пропоную Вам об’єднатися в групи і виконати такі завдання:

Завдання для групи 1

- Знайдіть в притчі уривок, як молодший син образив батька. Що це означало по древнім законам ізраїльтян?

Завдання для групи 2

- Підготуйтеся до читання за ролями уривка, де молодший син повернувся до батька. Яка головна думка цього уривка?

Завдання для групи 3

- Підкресліть дії старшого сина, в яких виразилося його ставлення до повернення молодшого брата. Чи змінилися його дії?

ж) Аналіз результатів роботи груп.

Відповіді дітей.

- Як ви розумієте слово гріх?

- Що вирішив зробити молодший син, опам’ятавшись?

- Давайте прочитаємо цей епізод за ролями. (Читає друга група)

- Яка ж головна думка цього уривка? (Те, що батько простив сина)

- Які почуття охопили батька, коли він побачив сина?

- А про те, як поводив себе старший син прочитає нам третя група.

- Чи змінилися його дії? (Спочатку старший син був ображений на батька, а потім простив молодшого)

- Що спонукало батька прийняти з почестями саме того сина, який його знеславив?

- Поміркуйте, як має змінитися поведінка, спосіб життя молодшого сина після того, як батько його простив?

з) Робота з медіа.

А зараз давайте переглянемо фрагмент мультфільму. Знайдіть і підкресліть в тексті речення про переглянуте.

6. Вправа «Озвуч» мультфільм.

Екскурсія в картинну галерею

- Сцена повернення блудного сина завжди приваблювала художників. Погляньте будь-ласка на невеличку виставку картин, яка присвячена найголовнішому моменту притчі.

- Подивіться уважно на ілюстрації із зображенням сцени повернення блудного сина.

- Як ви думаєте, чому в різні епохи художники так часто зверталися до цієї притчі? (Прощення і любов до батьків - найголовніше в житті людини)

Погляньте на картину Рембрандта "Повернення блудного сина". Як художник зобразив цей момент?

- У казці батько кинувся синові на шию, а на картині син стоїть на колінах перед батьком.

- На картині батько зосереджений, сумний, а в притчі він радісний.

- Скажіть, а чому художник саме так побачив цю зустріч?

VI. Закріплення нового матеріалу.

Вправа «Відкритий мікрофон»

- Згадайте, з ким порівнювався батько, коли ми слухали про закони ізраїльтян? (З Богом)

- Згадайте, з якими визначеннями слова блудний ми познайомилися? (Блудний - відійшов від істиною віри)

- Так у чому ж, складається прихований сенс цієї притчі? (Блудний син - це грішник, а батько-Бог, який прощає всякого хто розкаявся)

- Діти, ви помітили, що любов нерозривно пов'язана з прощенням?

- Що значить пробачити людини? (Пробачити людини - перестати звинувачувати його і гніватися на нього.)

- А ви коли-небудь прощали когось? Наведіть приклади

- Чи потрібно прощати? (Так)

- Скільки разів? (Завжди)

- А чому не можна не прощати? (У нас немає права засуджувати)

VII. Підсумок уроку

Згадайте епізод з вашого життя, коли один або хтось із рідних пробачив вам образу.

- Яке почуття ви тоді відчули?

- Який висновок можна зробити? (Відповіді дітей можуть бути такі:

1. Той хто прощає відчуває радість і прощений теж відчуває радість, тому що між ними відновлюються втрачені взаємини.

2. Людина гідна пробачення, якщо щиро розкаюється і шкодує про скоєне.)

- Діти, запам’ятайте ніколи не пізно визнавати свої помилки, покаятися і отримати прощення. Батьки завжди можуть зрозуміти і пробачити своїх дітей, але ми повинні намагатися не засмучувати їх, адже це найдорожчі для нас люди.

VIII. Рефлексія

- А зараз пригадайте ще раз п’яту заповідь Божого Закону і продовжте речення.

Після уроку я зрозумів (зрозуміла), що …