Читання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Байки. Езоп «Двоє приятелів і ведмідь»

Мета. Удосконалювати навички швидкого, правильного, виразного читання і усвідомлення прочитаного; збагачувати словниковий запас, формувати оцінні судження; розвивати увагу, уяву, зв’язне мовлення; виховувати любов до рідного слова, мови та дружні відносини.
Методично-дидактичне забезпечення уроку. Мультимедійне обладнання, мультимедійні засоби, дидактичний та роздатковий матеріал, аркуші для групової роботи, маркери, план — конспект уроку у вигляді мультимедійного проекту.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.
В цьому класі друзі всі

Я і ти і ми і ви

Посміхнись до того, хто зліва,

Посміхнись до того, хто справа.

Ми одна сім’я.

В цьому класі друзі всі

Я і ти і ми і ви

- Добрий день, діти! Привітайтесь до гостей.

- Сьогодні ми з вами проведемо урок літературного читання. У вас на парті все небхідне, сядьте рівненько. Давайте працювати на уроці будемо під девізом.

Девіз уроку

ІІ. Мовна розминка.

- Проведемо без затримки ми читацьку розминку.

1. Робота із скоромовкою.
Вовк ведмедя розбудив:
- Вже весна, гуляти йди!
Виліз велетень з барлогу —
Вовк втікає в ліс від нього.

- Повільно, сумно

- Швидше, веселіше

- Швидко, весело

2. Чистомовка
Єш- єш — єш — якщо ти друзів справжніх … (маєш)
Ди — ди — ди — бережи ти їх … (завжди)
Єш — єш — єш — ти і сам прекрасно … (знаєш)
Ти — ти — ти — як важко друга справжнього … (знайти)

3. Хвилинка швидкого читання

Читаємо текст за 15 секунд

(3 раз по 15 секунд, змінюючи темп читання)

Висновок. Ви помітили, якщо більше читати, то темп читання зростає.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Повторення про літ. жанри («Асоціативний кущ»)

Казки  Вірші  Оповідання

Легенди  Літературні жанри    Байки

П'єси  Загадки  Скоромовки

2. Кросворд «Байки» (На дошці)

- Над яким жанром ми будемо працювати ви дізнаєтеся, розгадавши кросворд.
1. Приміщення, в якому зберігаються книги.
2. Літери будь якої мови, написані в певному порядку.
3. Пташка, що літає над морем.
4. Місто, в якому похований Т. Шевченко.
5. Вчить, як на світі жить.

3. Розширення знань учнів про байку (Метод «Фільтрування»)

а). Анограма (Картки)

- Пригадайте, що таке байка? Попрацюйте в парах, прочитайте анограму.
каБай — велинекий, зовийпро, боа нийвірвашо іртв чальповгоно тузміс. У кахбай в раобзі твинар, слинро, нирізх мепредтів жезонобра дейлю.

Перевірка.

(Байка — невеликий, прозовий, або віршований твір повчального змісту. У байках в образі тварин, рослин, різних предметів зображено людей.)
б). Фронтальне опитування
- Чим байка відрізняється від інших творів? (Байка — це здебільшого віршований твір, який чогось навчає , від чогось застерігає; у байці є висновок, з якого можна зрозуміти, що схвалюється, а що засуджується. Цей висновок називається мораллю.)
- Чому саме звірі, птахи, рослини стали дійовими особами байки? (Через те, що саме вони, наділені людськими рисами, дали змогу людині подивитися на себе збоку, побачити свої вади, які заважають жити.)
- З яких частин складається байка? (З розповіді та моралі.)
- Що таке мораль? (Це своєрідний висновок з розповіді, пояснення, для чого вона написана. Найчастіше вона влучна і подібна до прислів'я.)

Алегорія (грец. — інакомовлення) — відображення одного предмета через інший. Найчастіше людські характери відображаються в образах звірів, комах, рослин, речей і птахів. Вони розмовляють, сміються, дошкуляють одне одному, гніваються, як люди. Вони мають певні людські риси.
- Твори якого українського байкаря ми читали? (Байки Леоніда Глібова)
- Хто знає російського байкаря? (Іван Крилов)

IV. Повідомлення теми і мети уроку
- На уроці ми познайомимося з першим байкарем, опрацюємо його байку «Двоє приятелів і ведмідь»; будемо вчитися давати характеристику героям, аналізувати їх вчинки, добирати фразеологізми до окремих епізодів твору та до байки в цілому; попрацюємо над вдосконаленням навички читання.
1. Повідомлення про автора «Довідкове бюро»
1 учень
За легендами, основоположником байки вважають Езопа, який жив у VI ст. до н. е. Езоп був рабом і не міг говорити вільно, відверто, тому звертався до форми байки. У той час байка існувала як вид усної творчості. Згодом близько II ст. до н. е. байки Езопа були записані, їх використовували як навчальний посібник у риторичних школах.
2 учень
Езоп жив у Стародавній Греції, приблизно в VII—VI ст. до н.е.
За переказами, він не був греком, а чужинцем, рабом відомого рабовласника Ксанфа, який вважав себе вченим-філософом, а насправді був нерозумною людиною.
Від народження Езоп був горбатим і потворним. Зовсім, здавалось, негарний на вигляд, цей раб був надзвичайно розумним. Про його мудрість ходили легенди.
3 учень
Якось господар Езопа наказав принести з базару найдорожчу річ. Раб приніс йому язик і так пояснив свій вибір: "Язик - могутня зброя, завдяки йому можна проповідувати любов, справедливість, здійснювати добрі вчинки, дарувати надію, цінувати та поважати людей, тому язик — найдорожча річ".
Коли іншого разу господар наказав найдешевшу річ, то раб знову приніс язик і пояснив свій вибір так: "Язик може чинити зло, вбивати та зраджувати, завдавати болю, приводити до розчарування. Тому це найдешевша річ.
4 учень
Пізніше Езоп здобув волю, став радником царя Крези. Зазнавши принижень, він як ніхто розумів інших принижених, повчав людей своїми байками. У подальшому Езопа було несправедливо звинувачено у крадіжці золотого кубка із храму Аполлона, засуджено і вбито. Він був скинутий з високої скелі у безодню.
5 учень
Авторству Езопа приписують 426 прозових байок. Вони вирізняються надзвичайною простотою будови і лаконічністю. Він розповідав людям короткі байки, які навчали їх розрізняти добро і зло, замислюватися над своїми вчинками і словами. Ще за життя його назвали мудрецем. За зразком Езопових байок пізніше в різні епохи складали свої твори письменники різних народів

V. Робота над новим матеріалом

- При роботі з твором ви зустрінетесь із новими, невідомими для вас словами. Давайте їх опрацюємо.
Словникова робота
Читання пірамідок слів.

- До поданих слів доберіть синоніми, поясніть:

Вкупі — разом.
Вгледів — роздивився.

Скрута - небезпека. тяжка хвилина, біда.

Невдовзі — незабаром, через деякий час.

Нажаханий — наляканий.

Бурмило — жартівливе прозвисько ведмедя.

Оговтався — прийшов до тями, заспокоївся.

Візьметься — щось буде робити.

Самісінький — один.

Має слушність - правий, має рацію.

Затамував подих - завмер, перестав дихати.

Дати відсіч — відбити напад, захистити себе.

Марна справа — даремно, немає сенсу, не треба цього робити.

VІ. Фізкультхвилинка.

VІІ. Робота над текстом.
1. Первинне ознайомлення зі змістом твору.

- Головні герої байки двоє приятелів. Попрацюємо над змістом твору, визначимо риси характеру кожного і дамо відповідь на запитання:

- Чи можна їх назвати справжніми друзями?

а). Характеристика гароїв. («Гронування»)
б). Читання вчителем («Передбачення» )
- Які події будуть відбуватися далі?

1 приятель   2 приятель

боягузливий    сміливий

в). Читання тексту учнями «мовчки» 2 абзац («Передбачення»)
- Що станеться з другим приятелем?
г). Читання тексту разом вголос. (один абзац)

- Що зробив другий приятель?

1 приятель   2 приятель

Винахідливий  швидка реакція

ґ). Читають учні.

1 приятель   2 приятель

Нещирий   розсудливий

заздрісний

улесливий

д). Інсценізація «Суд»

Пропоную вашій увазі прослухати невеличку інсценізацію суду про товариша.

Суддя. Обвинувачується перший товариш, який заліз на дерево і заховався.

Прокурор. Перший товариш винен. Я звинувачую, що він кинув друга у біді.

Адвокат. А я захищаю свого підзахисного, бо якби він не втік, то ведмідь міг би його з’їсти.

Прокурор. А я засуджую його поведінку, бо його товариш теж знає правила життя. А він це право хотів порушити.

Адвокат. Я протестую. Бо мій підзахисний злякався і захищав своє життя.

Прокурор. Але він не подумав, що життя його друга теж в небезпеці.

Суддя. До якого ж спільного висновку можна дійти? Винен перший товариш чи не винен?

Вчитель. Одні говорили, що перший приятель винен, а інші — не винен. А як думаєте ви? Висловіть свою думку.

- Що йому треба було зробити?

Всі згодні, що він винен . А, діти, він дуже злякався.

Вони могли розбігтися в різні сторони. Могли лягти разом. А ще що?

- Коли ми ходимо на екскурсію до лісу ми як ходимо? Тихо, прислухаючись.

А наші товариші могли б прислухатися? Якби вони прислухалися, то може і помітили, що там десь є ведмідь.

А чому автор назвав твір два приятелі, а не два друга? Бо вони - не справжні друзі.

- Чи можна їх назвати справжніми друзями? Ні.

2. Робота над змістом байки
а). Визначення зачину, основної частини, кінцівки байки.
б). Гра «Розвідники». Знайдіть у тексті питальні речення
- А чи не спіткає нас яке лихо в путі?
- Ану ж нападе дикий звір?
- Ну, а тепер розкажи, що тобі шептав на вухо бурмило?
- Отак і сказав?

в). Робота з діалогами
- Чи з однаковою інтонацією слід читати слова приятелів в обох діалогах? (У першому діалозі один чоловік був упевненим, зневажливо поставився до сумнівів приятеля. Другий, навпаки, був стривоженим, очевидно, передчував щось недобре. У кінцівці байки перший чоловік висловлював здивування, а другий — упевненість.)
- Які слова розкривають мораль байки? (Ніколи не ходи нікуди з приятелями, які в скруту кидають тебе самого і чимдуж; тікають, рятуючи власну шкуру.)
г). «Гронування» (Характеристика товаришів)
- Які риси характеру засуджуються? (Самовпевненість, страх, нещирість, заздрощі.)
- А які схвалюються? (Розсудливість, швидка реакція.)
- Які слова байки стали приказками, прислів'ями? (Рятувати власну шкуру; друзі пізнаються в біді; ти ба, який розумний.)
е). Робота за малюнком підручника
- Якими словами можна підписати малюнок?
- Доберіть заголовок відповідно темі. (Пригода у ліcі. Зустріч з ведмедем.)

VIII. Робота в групах
І група
Робота з фразеологізмами. Підібрати фразеологізми до окремих епізодів байки. Пояснити свій вибір.

· фортуна усміхнулася (пощастило, ведмідь не зачепив);

· як сніг на голову (ведмідь з’явився раптово);

· брати ноги на плечі (перший приятель втік);

· ні живий, ні мертвий (дуже переляканий);

ІІ група
Поясніть значення фразеологізмів, в яких зустрічається слово «ведмідь».

· Ведмідь на вухо наступив — про людину, у якої відсутній музичний слух.

· Сила, як у бурмила — сильний.

· Бурчить, як ведмідь — незадоволення.

· У ведмедя десять пісень і все про мед — ненажерливість.

ІІІ група
Змінити зміст байки на позитивний
- А я б вчинив в подібній ситуації так …

IV група
Поєднати частини прислів'їв:

· Людина без друзів — що дерево без коріння.

· Як прийде туга, пізнаєш друга.

· В лиху годину пізнаєш вірну людину.

· Друг боягуз — гірше ворога.

ІХ. Узагальнення вивченого матеріалу

«Мікрофон»

- Яка головна думка твору?

- Чи може подія, описана в байці, бути реальною? Чому?

Х. Підсумок уроку. Рефлексія.

1. Враження від уроку («Продовж речення» )

2. Гра «Клубочок»
- Яким на вашу думку повинен бути справжній друг?

ХІ. Домашнє завдання
Група 1. Навчитися виразно читати байку Езопа.
Група 2. Виразно читати, переказувати.
Група 3. Змінити зміст байки.