На допомогу класному керівникові методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Діти об'єднують Україну. Урок 2

Мета: розширити знання учнів про свою рідну державу, формувати і розвивати патріотичні почуття в учнів, створити атмосферу доброти, єдності, взаєморозуміння, виховувати почуття доброзичливості, гордості за рідну землю.

Хід уроку

Вчитель: Діти! Я дуже довго чекала цього дня. Думала, мріяла, які учні до мене прийдуть 1 вересня 2018 року. І ось зараз я бачу перед собою веселих, культурних, розумних, усміхнених хлопчиків і дівчаток. Я сподіваюсь, що ми з вами подружимось. Але спочатку давайте познайомимося. Хто вже знає, як мене звати? Чудово! Я рада, що ви запам’ятали, що мене звати Ірина Григорівна. А тепер всі разом голосно назвіть своє ім’я. Що ви побачили?

Правильно! Так, нічого не зрозуміло. Отже, перше правило, яке ви повинні запам’ятати — не перекрикувати один одного, а говорити спокійно і по черзі.

Отже! Зараз кожен з вас візьме сердечко жовтого або синього кольору, вийде на середину класу, голосно назве своє ім’я та прізвище и прикріпить сердечко на цей білий аркуш. Жовті внизу, сині вгорі.

(Діти по черзі підходять до дошки, називають себе і кріплять стікер на біле полотно у вигляді України).

Вчитель: Хто вже здогадався, чому ми кріпили стікери в такому порядку? На що схоже зображення і колір на цьому зображені?

(Діти за допомогою учителя визначають, що вийшла карта України, а зафарбована кольорами національного прапора жовтим і синім)

Вчитель: Діти, я навмисно запропонувала вам цю вправу, бо говоритимемо ми сьогодні про вас, дітей і про нашу Україну. Тема нашого уроку «Діти об’єднують Україну».

Вчитель: Послухайте одну легенду. Ця легенда про дівчину-Україну.

Легенда

Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами.

Французам вибрав елегантність і красу. Угорським дітям — любов до господарства. Німці отримали порядок і дисципліну. Поляки — здатність до торгівлі. А італійці одержали хист до музики.

Обрадувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону, і побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, коса переплетена стрічкою.

- Хто ти? Чого ти плачеш?

- Я — Україна. А плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові і пожеж. Сини мої на чужині, у своїй хаті немає правди й волі.

- Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же допомогти тобі?

Дівчина хотіла вже йти та Господь Бог, піднявши праву руку, зупинив її.

- У мене є неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це — пісня.

Узяла Дівчина-Україна дарунок і міцно притиснула його до серця.

Поклонилася низенько Всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.

(Діти слухають запис української народної пісні).

Вчитель: Діти, я знаю, що і серед вас є талановиті. Зараз Межанова Настя порадує нас піснею.

(Межанова Н. виконує пісню «Осінь»).

Вчитель: Україна. В одному вже тільки цьому слові і для нашого вуха, і для вуха чужинців бринить ціла музика. Україна — країна смутку, радості, краси, де найбільше люблять волю. Україна — це тихі води і ясні зорі, зелені сади, шумні міста і працьовиті села, лани золотої пшениці, медові та молочні ріки. Україна - це розкішний вінок із маків, барвінку, чорнобривців і ромашок, що над ним світять золоті зорі. Діти, давайте разом з вами сплетемо для нашої України віночок. Прикрасимо її, як дівчину.

(Діти виходять і прикріплюють квіти у вигляді вінка навколо карти України).

Вчитель: А тепер давайте послухаємо вірші, які підготували ваші товарищі.

Учень 1:

Моя Україна — широкі простори,

Поля і левади, долини і гори.

Молитва і пісня,

І слово натхнення,

Наш труд і талант,

Україно, для тебе.

Учень 2:

Тут мамина пісня

Лунає і нині,

Її підхопили поля і гаї.

Її вечорами по всій Україні

Співають в садах солов'ї.

Учень 3:

Водограй, плів розмай,

Зелен гай, ліщина.

Все це — рідний, любий край,

Моя Україна.

Учень 4:

Памятай, не забувай

Батьківську стежину.

Прикрашай, шануй свій край,

Дім свій, Україну.

Звучить Сонячна пісенька

Ой, високе небо і чисте,

А у небі човник золотистий.

А у човнику Сонечко сяє,

Пісеньку веселу співає.

Пісенька у Сонечка гарна,

Про високе небо безхмарне

Та про землю щедру та багату —

Добру, як мамуся і тато.

Ллється, ллється пісня в блакиті,

Що найкраща у цілому світі.

Зветься ця земля тополина

Сонячним ім'ям — Україна.

Вчитель: Діти, а чому карту ми зафарбували синім і жовтим кольором.

(Відповідь дітей)

Вчитель: Правильно, бо це кольори національного прапора — державного символа. А ще до державних символів відносяться герб — тризуб і Гімн — урочиста пісня. Докладніше про державні символи я вам розповім на іншому уроці. А зараз послухайте вірші про ці речі у виконанні наших учнів.

Учень 1:

Прапор нашої Вкраїни

Має колір жовто-синій.

І повинен кожен знати

Як два кольори єднати.

Учень 2:

Наш герб-тризуб,

У ньому сила

Отця небесного і сина.

Уважно подивись на нього —

На духа схожий він святого,

Що голубом злетів з небес,

І у людських серцях воскрес.

Учень 3:

Слова високі,

Мелодія врочиста —

Державний Гімн

Ми знаємо усі.

Нехай почують друзі й вороги,

Що Україна вічна як граніт.

Це наша клятва, це наш оберіг —

Від неї ясне світло навкруги.

Вчитель: А тепер, діти, я пропоную вам пограти у гру. Уявіть собі, що ви поети — це люди, які складають вірші. Я буду читати вірші, а ви додасте в кінці потрібне слово.

✵ Ось небо блакитне і сонце в зеніті

Моя Україна — найкраща (у світі).

✵ Моя Україна — це ліс і джерельця

Безмежні степи і холодні (озерця).

✵ Красиві пейзажі і гори високі,

Маленькі струмочки і ріки (глибокі).

✵ Сади чарівні, мальовничі села,

Моя Україна — це пісня (весела).

✵ Її обереги — верба і калина,

Найкраща у світі — моя (Україна).

Вчитель: Діти, перед вами лежать альбоми і олівці. Намалюйте прапор нашої Батьківщини.

(Діти малюють).

Вчитель. Покажіть свій малюнок товаришу зліва і справа а тепер підніміть вгору і покажіть його мені. Молодці!

Всі діти Вкраїни,

Єднайтеся в коло,

Щоб дружно

Ми в світі жили.

Вчитель: Діти, давайте станемо в коло, візьмемося за ручки, бо в єдності наша сила. Коли ми дружні, разом нас ніхто не здолає.

Вчитель:

- Чи сподобався вам урок?

- Що ми робили?

- Що було цікавого?

- Що не зрозуміли?

Вчитель: Ось цей м’ячик я даватиму кожному. І в кого в руках він опиниться, той говорить одне речення про Україну.

Вчитель: Діти, який у вас настрій? Візьміть на парті дзвіночки. Якщо вам на уроці було весело і цікаво — опустіть у яскраву скриньку, а якщо сумно і нецікаво — у сіру.

(На фоні звучить пісня про Україну).