На допомогу класному керівникові методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Перший раз у перший клас. Моя рідна школа. Народження класу

Мета: дати першокласникам уявлення про школу, формувати у них інтерес до знань, прагнення їх здобувати, розвивати пам'ять, мислення, бажання працювати творчо, збагачувати словниковий запас; сприяти вихованню почуття любові до школи як до рідної домівки.

Обладнання: мікрофон, паровозик з вагончиками, фото дітей, сонечко + промінці, літери, відео руханки та відео «як я дістанусь до школи», надруковані слова, листівка.

Тип уроку: урок — знайомство.

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Привітання

Вчитель. Рада вітати вас, друзі. Займіть, будь ласка, місце там, де вам подобається.

Якщо ви не встигли сісти там, де хотілось — не засмучуйтесь, ми не будемо увесь час сидіти саме так і у вас обов’язково ще буде можливість посидіти за кожним столом у цьому класі, обіцяю!

Ранок розпочавсь цікаво,

Світить сонечко ласкаво,

В календарик заглядає

І від усмішки аж сяє.

Знає сонце гомінливе —

День сьогодні особливий!

- Яке ж сьогодні число? Місяць? Рік?

- Чим особливий сьогоднішній день? (Діти відповідають).

- Мої маленькі школярики. Я вітаю вас із першим навчальним днем, із першим шкільним святом, із першим уроком. Цей день обов’язково буває в житті кожної людини. АЛЕ БУВАЄ ОДИН-ЄДИНИЙ РАЗ. І, може, тому він такий хвилюючий. Сьогодні ми з вами вступили у нашу велику шкільну родину, ви стали учнями 1-А класу. З цього дня ми будемо мандрувати країною Знань, збираючи усе, що вона нам подарує. А дарує вона те, без чого ми не можемо жити, працювати, - знання. Відтепер ви не просто діти, ви — школярі!

- Діти, сажіть, будь ласка, а що потрібно для того, щоб мандрувати, подорожувати? Правильно, транспорт!

- А скажіть, будь ласка, а як ви сьогодні потрапили до школи?

Прийшли? Приїхали? Це ж, напевно, було дуже нудно? Хіба ні?

А як вам така ідея, щоб прилетіти до школи машиною часу? Або приїхати верхи на поні?

Знаєте, одна дівчинка, звати її Еріка, вирішила приїхати до школи цього року незвичайним способом. Хочете дізнатись яким?

(Перегляд відео «Як я прийду до школи цього року?». Вчитель озвучує кадри, за потреби — зупиняє відео й обговорю є певні моменти з учнями).

- Наш клас великий, тому для подорожі оберемо такий транспорт….

2. Загадка.

Пасажирський чи товарний

Металевий він і гарний.

Все ховає у вагонах

І стає лиш на перонах.

І зупинка - «Знайомство»

3. Знайомство з учнями.

- Але щоб наш урок міг продовжуватись далі, нам слід познайомитись. З деякими дітками ви вже знайомі, бо відвідували один дитячий садок (встають і вітають один одного), дехто живе на одній вулиці або дуже близько (поплескайте в долоні). Є учні, які разом відвідували заняття школи майбутнього першокласника (помахаємо привіт). А є зовсім незнайомі друзі і нам треба познайомитися. Мене звати ____________________. Я буду вашим учителем. Для подорожі ми обрали потяг, швидкий, яскравий. Зараз ми всі займемо місце у вагонах і поїдемо …Кожна дитина називає себе ,прикріплює малюнок до вагона…

Учитель називає себе. (Теж прикріплює себе у потяг)

- Ось ми з вами і познайомились. Ми проведемо разом чотири роки , протягом яких нас очікує багато цікавого. Від сьогодні у вас з’являться нові друзі, з якими ви ділитимете свої радощі й сумніви, перемоги й невдачі, будете вчитися разом робити гарні справи. Отже, сьогодні народжується ще одна шкільна сім’я.

4. Народження нової родини

- Погляньте, діти, на цей потяг. Ми всі дружно їдемо в ньому… Ми різні. Є тут і дівчатка, і хлопчики. Є дітки з різним кольором очей, волосся…

- Нас об’єднала наша школа, наш клас. Саме в цю хвилину ми стали однією шкільною родиною. Цей поїзд буде символізувати міцну дружбу нашого класу, де ви весело і дружно долатимете всі негаразди й радітимете успіхам кожного з вас.

- А тепер усі встаньте і візьміться за спинки один одного і відпочинемо. Віднині, діти, ми одна дружна сім’я, тому жити треба у мирі й злагоді, заступатися одне за одного, дружити, ділити з усіма радість і смуток, щоб наше шкільне життя було цікаве і змістовне, насичене хорошими вчинками і цікавими подіями.

ІІ Зупинка - «Учнівська»

ІІ. Актуалізація опорних знань.

- Як ви вважаєтеєте, для чого потрібна школа?

- Так, школа — це велика країна Знань. Вона розкриє безліч секретів. Ви пройдете багатьма стежками цієї країни, і, я думаю, вам це сподобається.

- А хто з вас знає, чому навчає школа?

- Отже продовжимо нашу подорож далі. Наступна зупинка — «Учнівська». Наша шкільна родина поповнилася. Цікаво, які вони, ваші однокласники і мої учні? Про що вони мріють? Візьмемо в них інтерв’ю, щоб краще з ними познайомитися. Запрошую продемонструвати свої таланти. У них дебют!

1. Здрастуй, школо! Рідна школо!

Ширше двері відчиняй!

Ми прийшли до тебе вчитися,

Нас гостинно всіх приймай!

2. Ціле літо я чекала,

Їла кашу, підростала,

Щоб портфель не був великим,

Не спадали черевики.

3. Я сьогодні йшла до школи,

Встала рано, як ніколи.

Швидше, мамо, швидше, тату,

Скільки можна вас чекати?!

Я ж іду не в дитсадок,

А на перший свій урок.

4. Правда, мамо, я великий,

Сам взуваю черевики,

Сам зав'язую шнурочки,

Сам в штанці вберусь, сорочку

І не плачу я ніколи,

Бо іду я вже до школи.

5. Я прийшов до школи вчитись,

Бо поставив за мету:

Скоро стану президентом

Тільки трохи підросту.

6. Я також прийшов учитись,

Бо вже вирішив давно:

Стану, може, футболістом,

Може, - зіркою кіно.

7. Обіцяєм не лінитись,

Добросовісно трудитись,

Рано з сонечком вставати,

Щоб у школу не проспати!

8. Вчитись будемо сумлінно

І поводитись відмінно.

Щоб батьки могли радіти,

Що такі в них гарні діти!

- Діти, а чи готові ви до подорожі, чи готові до навчання у 1 класі? (-Готові!) Молодці діти! Я побачила, що ви вмієте гарно розповідати вірші. Дякую вам!

А ми продовжуємо нашу подорож. Робимо зупинку на станції «Ти - школяр».

ІІІ Зупинка - «Ти - школяр»

- Діти, я хочу перевірити, чи справді ви стали школярами.

- Ну, і щоб не гаять час, запитати хочу вас.

- А ви хором промовляйте, «так» чи «ні» відповідайте.

— Чи веселі йшли до школи? (Так)

— Лінь-дрімоту побороли? (Так)

— Чи готові ви дружити, в колективі дружно жити? (Так)

— Чи може хочеться поспати? (Ні)

— Чи може з друзями пограти? (Ні)

— То ви прийшли сюди навчатись? (Так)

— А може труднощів боятись? (Ні)

— Скажіть, портфелі ви придбали? (Так)

— А чи усе туди поклали? (Так)

- Ой, щось я вірю неохоче, перевірити вас хочу!

1. Гра «Збери портфель».

Робота на дошці (дівчатка і хлопчики)

- Діти, зараз ми пограємо в гру «Збери портфель». Предмети, ваше завдання разом, подумати, обговорити і покласти у ранець ті речі, які необхідні у школі. (Діти по моїй команді працюють.)

- Перевіряємо, як з цим завданням справилися наші школярики. (При необхідності, обговорити, які предмети були покладені неправильно.)

- Молодці, ви добре справилися із цим завданням і знаєте, які речі потрібно класти у свій портфель готуючись до школи.

- Давайте спробуємо роздивитись, що важливе ми поклали у портфелі. І що я ще хочу покласти до вашого портфелика.

· ластик, що означає, що будь-яку помилку можна виправити;

· невеликий пластиковий «дорогоцінний камінь», який означає, що кожен з нас цінний;

· кілька кольорових карамельок, щоб показати, що хоч ми і схожі, але насправді різні.

· паперову зірку, тому що кожен обов’язково буде сяяти по-особливому.

· і серце, щоб показати, що ваш клас — це безпечне та уважне місце, де люблять та цінують кожного.

- Діти, якщо вам стане сумно, одиноко, візьміть будь-який предмет з цієї вашої торбинки і пригадайте, що він означає. А ще — пригадайте, що кожен з вас означає для нашого класу.

IV Зупинка - «Спортивна».

2. Фізкультпауза. Рухлива хвилинка.

V Зупинка - «Казкова».

3. Гра «З якої казки?»

✵ Хто утік від баби з дідом,

Не зміг сидіти на вікні,

Зустрів у лісі різних звірів

І кожному співав пісні? (Колобок)

✵ Підробив він голосок,

Став на маминім співати.

Здогадалися малята:

Вовк — не наша мати. (Вовк і семеро козлят)

✵ Що за хатка на узліссі?

Вся ворушиться дрижить.

Де не взявсь, кабан біжить.

Тут і вовк іде, й ведмідь.

Й кожен в хаті хоче жить.

Та вже тісно їм усім.

Ось-ось-ось порветься дім.

Що за дім такий лежить і ворушиться й дрижить. (Рукавичка)

✵ Вигнав дід козу із хати,

Та й пішла вона блукати.

В зайця хату відібрала,

Всі козу ту виганяли.

Рак козуню ущипнув —

Зайцю хатку повернув.

✵ Сидить півник на печі,

Їсть смачненькі качачі,

Тут лисичка прибігає,

Півника мерщій хапає.

Біжить котик рятувати,

В лиси півника забрати.

✵ Знайшов півник колосок,

Змолов борошна мішок.

Спік негайно у печі

Він пиріжки і калачі.

Мишенят - не пригощав —

Жоден з них не помагав. (Колосок)

✵ На сметані замісили,

На вікні охолодили,

Круглий бік, скок-скок —

Покотився… (Колобок)

✵ Маленьке, сіреньке,

Біди наробило,

Щось біле кругленьке

Хвостиком розбило.

Сумує бабуся і плаче,

Дідусь витирає сльозу,

А курочка кудкудаче:

«Я вам золоте принесу!»

VI Зупинка - «Подумай»

- Я знаю, що дехто з вас вже вміє читати! Допоможіть літерам «Р, О, З, П» знайти свої слова. (На дошці слова: ручка, олівець, зошит, портфель і книга без перших літер.)

- Кожне слово є відгадкою до загадок, які я вам зараз загадаю.

1. Виводить букви і слова оця цікава штучка,

В руці виблискує здаля нова, гарненька … (ручка.)

2. Всяк школяр його шанує, бо він пише і малює.

Хто ж цей славний молодець? Це, звичайно,… (олівець.)

3. Не сорочка, а зшитий. Не кущ, а з листочками. (Зошит.)

4. Паперовий кораблик щодня перевозить у трюмах знання.

Після плавання цей корабель повертається в рідний портфель. (Підручник.)

(Діти після того, як відгадали загадку, шукають відповідну букву і підставляють до слова без першої літери.)

- Давайте ще раз прочитаємо, назвемо ці слова. Як одним словом можна назвати всі ці слова? (Навчальне приладдя)

- Правильно! В чому треба носити до школи шкільне приладдя? (В портфелі) Молодці!

- А ось послухайте, як хлопчик Миколка збирався до школи і що він поклав собі в портфель.

Перший раз малий Микола став збиратися до школи.

Олівець поклав у сумку, книги, зошит, ручку, гумку,

М’яч, граблі, перо, подушку, на обід м’яку ватрушку.

Два ведмедики, лопату, білочку руду, хвостату.

Лук і стріли, і рушницю, ще й пухкеньку паляницю.

Ще й стілець, і стіл, і парту, ще й географічну карту.

Трактор, ще й машину, мило… Вже надворі звечоріло.

Сів Микола, дума думку: - А чи все поклав у сумку?

- Чи правильно зробив хлопчик? А що треба класти в портфель? (Діти відповідають)

- Я впевнена, що в ваших портфелях не буде зайвих речей!

VII Зупинка - «Повтори»

4. Гра «Правила для учнів»

- Ви — учні, а всі учні повинні дотримуватись певних правил, щоб у школі під час уроків було тихо, щоб кожен мав своє місце за партою, щоб легше було вчителям вас учити, а вам — учитися.

- Я прочитаю вам вірш, а ви маєте повторити рухи!

Заходить вчитель — треба встати. (Встають.)

Коли дозволить, тихо сядь. (Тихо сідають.)

Спитати хочеш — не гукай (сваряться пальчиком),

А тільки руку піднімай. (Піднімають руку.)

У школі парту бережи. («Витирають» кришку парти.)

І на парті не лежи. (Схиляються на парти.)

Щоб урок минув не марно,

Треба сісти рівно, гарно. (Випрямляються, кладуть руки на парту.)

Не стрекочи на уроках (зображають руками теленькання язиком),

Як папуга чи сорока. (Махають руками, ніби крилами птахи.)

- Ви стали першокласниками, справжніми учнями. Що ви знаєте про шкільне життя?

- У школі бувають уроки і перерви; на уроках діти вчаться, читають, рахують, пишуть, на перерва — граються, розмовляють, готуються до уроку; на уроці відповідають на питання вчителя; якщо учень хоче запитати (ось у сусіда), то він повинен говорити пошепки; на питання вчителя потрібно відповідати голосно; учні приходять до школи з портфелем; у портфелі лежить все, що потрібно для навчання, а ще там можуть лежати сніданок, змінне взуття та інші необхідні речі.

III. Підсумок

- Молодці, ви щойно пройшли першою стежкою Країни Знань, упоралися з усіма завданнями.

- Ось і добіг кінця наш перший урок. Ви зробили перший крок на шляху до знань — стали першокласниками. Нехай цей шлях буде для вас радісним і цікавим! Нехай наша школа стане для вас другою домівкою!

- Вдома разом з батьками ви прочитаєте цю Пам’ятку першокласника і обов’язково її запам’ятайте.