На допомогу класному керівникові методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Перший раз у перший клас. Урок 4

(Урок-подорож)

Мета: розширити і уточнити уявлення учнів про школу та її значення в житті кожної людини. Створити святковий мікроклімат в класі для знайомства дітей. Формувати інтерес до навколишнього світу. Сформувати уявлення учнів про школу як країну знань, правила поведінки; розширити кругозір учнів про рідну Україну, про народну символіку та державні символи. Виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гідності, розвивати уяву, мислення, пам′ять, увагу. Заохочувати творити добро, здобувати знання, щоб бути гідним учнем своєї школи і громадянином своєї держави.

Обладнання: дзвінок, карта України, розтяжка ″Ласкаво просимо″, гімн України, пазли та розмальовки державних та народних символів України, макет шкільного портфеля та приладь, ноутбук, презентація, мультфільми, дерево класу, фотографії учнів, свічка, торт.

Казковий персонаж: Карлсон.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Вступне слово вчителя. Привітання

Продзвенів для вас перший дзвінок

Ми розпочинаємо перший урок

Адже в класі допитливі діти

Про все хочуть знати на світі.

- Вітаю всіх моїх першокласників. Сьогодні ви стали справжніми учнями. Сподіваюсь, що ви будете гарно навчатись і нести з гордістю звання «школяр України».

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.

(Дзвенить дзвінок)

- Ось чуєте, що це? Правильно дітки -- це дзвіночок, який сповістив вам про те, що починається у вас перший у житті шкільний урок.

(Діти відповідають на питання, а вчитель вивішує їх на дошці)

- А чи знаєте ви яке сьогодні число?

- Який місяць?

- Який день?

- Яка пора року?

- Ви молодці, справились із завданням.

- Давайте розпочнемо наш незвичайний урок. Може ви б хотіли запитати, чому саме незвичайний? Тому, що ми будемо трішки фантазувати і відправимось в уявну подорож Країною Знань і мрій.

- А ви любите подорожувати? (Так) І я також.

- Відгадавши загадку, ви дізнаєтесь хто нам допоможе здійснити нашу подорож.

Хто моторчик свій заводить?
З даху в гості хто приходить?
І на свято він дібрався
Скажем дружно:
«Здрастуй, ... (Карлсон)

- Чи знали ви, що Карлсон також любить подорожувати? (Так) Тому він з нами відправляється у подорож фантастичними планетами. Отже, якщо ви готові, то розпочнемо нашу подорож.

1. Зупинка «Знайомство»

Першу планету, яку ми відвідаємо — це буде планета під назвою «Знайомство». А щоб з усім цим впоратися, нам потрібно познайомитися! Ми ж усі знаємо нашого казкового персонажа Карлсона, а от він нас не знає, тому давайте знайомитись. Я ваша вчителька. Мене звати ___________________. А тепер дізнаємося, як звати кожного з вас. Коли я скажу: "Три-чотири"! - кожен по команді вигукне своє ім'я. Ну-мо, спробуємо! (Діти вигукують своє ім'я)

- Ой-ой-ой! Начебто голосно кричали, а я жодного імені не розчула! А ви всі імена розчули?

- Давайте спробуємо по-іншому.

- Ось бачите, яке красиве дерево і щось там написано -- «Наш клас». І щось нашому дереву не вистачає. (Яблучок) (Діти і вчитель вивішують яблука з своїми фото на дерево).

Ось, погляньте, яке гарне Дерево у нас вийшло, але воно не звичайне, а — чарівне. Воно буде допомагати нам у нелегкій мандрівці, адже на шляху нам будуть зустрічатися трудності з якими ми обов’язково разом впораємось, адже ми одна сім'я і наша дружба міцна і непорушна. Ось він який - наш 1 клас!

Зараз ми з вами відправимося у цікаву країну.

2. Зупинка «Справжній школяр»

- І зупинкою на цьому маршруті є зупинка «Справжній школяр». Сьогодні всі вітають наших першокласників. А чи готові наші малюки стати школярами? А хто знає, що школяр складає портфелі? Зараз перевіримо. А ви послухайте мене, а раптом хто впізна й себе.

Перший раз малий Микола

Став збиратися до школи

Олівця поклав у сумку

Книги, ручку, зошит, гумку,

М′яч, перо, граблі, подушку,

На обід м′яку пампушку,

Двох ведмедиків, лопату

Білочку руду, хвостату.

Сів Микола, дума думку:

″Чи усе поклав у сумку″

- Уважно слухали весь час? Нема та кого серед вас? Зараз перевіримо. Зараз перевіримо і пограємо в гру «Так чи ні». Якщо «так» плескайте в долоні один раз, а якщо «ні» — топаємо ножками.

— На дно кладемо багато цукерок? (ТАК)

— А поліцейський пістолет? (НІ)

— Туди візьмемо вінегрет? (НІ)

— А може бути, іграшковий кабріолет? (ТАК)

— Покладемо стиглий апельсин? (ТАК)

— А продуктовий магазин? (НІ)

— Квітів кошик для друзів? (ТАК)

— А різнокольорових олівців? (ТАК)

— Салат візьмемо в сумку? (НІ)

— Кладемо посмішку і успіх? (ТАК)

— Завзятий дитячий дзвінкий сміх? (ТАК)

- Жителі цієї планети приготували про себе загадки. Відгадаємо їх?

1. Я — чорний, червоний, жовтий, синій,

З начинкою у середині.

З точилкою гострою я товаришую,

Що забажаю, намалюю. (олівець)

2. У пеналі в неї дім

Поряд з олівцем у нім.

Може цифри рахувати

І перекази писати. (ручка)

3. То в клітинку, то в лінійку,

Написати тут зумій-но,

І намалювати дещо зможеш,

Називаюся я … (зошит)

4. Цю найпершу в школі книжку

Знає будь-який школяр.

До усіх книжок доріжку

Прокладає наш …. (Буквар)

5. Порахує сантиметри,

А як треба — міліметри

Рівно лінії проводить,

З олівцем за ручку ходить. (лінійка)

6. Водить дружбу з олівцями,

Зошитами, папірцями.

На малюнку щось не те?

Вмить вона його зітре. (гумка)

7. Кожен учень мене має,

В мене олівці складає.

Мабуть, ти мене впізнав?

Ну звичайно! Я (пенал)

8. Є чарівник у школі в нас

Ану впізнайте, хто він!

Озветься — тиша йде у клас

Озветься ще раз — гомін.

Щоб не спізнились на урок

Нам голос подає - …(дзвінок)

- Ой які ж ви молодці! Взяли до школи речі всі. Усі відважні та кмітливі, тож будьте ви завжди такими!

3. Зупинка «Правила учнів».

- А тепер відправляємось на планету, як правильно себе поводити у нашій класній родині. Тому, що наш Карлсон заплутався і не знає правил поведінки. Давайте йому поможемо.

- Тож, разом складемо «Правила життя в нашій родині».

— Щоб наша родина була доброю, потрібно (не сваритися, не битися)

— Щоб вона була розумною, потрібно (гарно вчитися, багато читати)

— Щоб вона була щедрою (ділитися, допомагати один одному)

— Щоб вона була веселою (посміхатися, радіти за всіх)

- Отже, будемо гарно вчитися, дружно жити, посміхатися. Скажемо такі слова:

Ми усі — одна сім’я,

Неповторні — ти і я,

Будемо усі дружити,

В мирі і злагоді жити!

4. Зупинка «Рідний край»

- Навчивши гарних манер нашого друга, ми відправляємось на чудову планету, де живуть дуже добрі та щирі люди. Чи знаєте ви як ця планета називається? (Земля). А зупинка називається «Рідний край».

- Послухайте вірш. Про яку країну цей вірш?

Привітний і світлий наш сонячний дім,
Як радісно й весело жити у нім.
Тут мамина пісня і усмішка тата.
В любові й добрі тут зростають малята.
Дзвінка наша пісня до сонечка лине:
«Мій сонячний дім — це моя Україна!»

Так, це наша Країна Україна.

5. Фізкультхвилинка "Україно, ми твоя надія"

- Послухайте легенду.

«Жила собі жінка. І мала вона трьох синів. Сини зростали чесними, сміливими, дуже любили свою неньку і готові були віддати за неї своє життя.

Виросли сини і розійшлися по світах, прославляючи свою матір.

Найстаршому матір подарувала на згадку про себе золоту корону з трьома промінцями. Корона зігрівала людей, вела вперед, показувала шлях до кращого життя. За цю трипроменеву корону люди дали першому синові ім'я Тризуб. Середньому сину мати дала в дорогу блакитно-жовтий одяг.

Сміливий та сильний був середній син, і прославив він свою матір добрими звитяжними (героїчними вчинками). Люди запам`ятали його і назвали Прапором.

А найменший син отримав у дарунок від матері соловейків голос. І де б він не був, усюди лунала його дзвінка урочиста пісня. За цей голос і величний спів люди дали йому ім'я Гімн.

Так і донині по всьому світу золотий тризуб, синьо-жовтий прапор і урочистий гімн прославляють рідну неньку — Україну. Вони стали державними символами України.»

- Герб, Прапор і Гімн — три основні Державні символи України.

- Розгляньте зображення Герба України. На що він схожий?

Число «три» завжди вважалося казковим, чарівним. У народних казках йдеться про трьох богатирів, три бажання, які виконують чарівники, три дороги, що лягають перед казковими героями. Отже, у тризубі відображено триєдність життя. Це Батько-Мати-Дитя. Вони символізують собою Силу-Мудрість-Любов.

Розгляньте зображення Прапора України. Якої він форми? Які кольори ви бачите на українському прапорі? (Синій і жовтий)

- Пригадайте, що означають ці кольори?

Жовтий колір — це колір пшеничної ниви, колір хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі, це колір жовтогарячого сонця, без лагідних променів якого не дозрів би, не заколосився б хліб. Це символ достатку українського народу.

Синій колір — це колір ясного, чистого, мирного неба. Це колір води, без якої не дозрів би хліб. І ще — це колір миру.

- Що таке Гімн?

- Як називається Гімн України?

Гімн — це найголовніша пісня держави. З гімну починають урочисті збори, свята, надзвичайні масові події, гімном їх і закінчують. Це хвалебна пісня своїй Батьківщині, в якій народ висловлює побажання бути вільним, щасливим, жити в достатку.

6. Гра «Пазли»

Діти складають пазл національних символів.

- В Україні окрім національних символів є і народні (Діти розмальовують калину)

7. Зупинка «День народження»

Подорожуючи планетами, Карлсону дуже сподобалась наш «Рідний край Україна», бо сам він із далекої країни - Швеція. Він вражений красою нашої держави. Але, коли він слухав і дивився, як ми гарно виконували завдання встиг зголодніти. І підказав мені, що наші батьки приготували вам сюрприз у вигляді торта. Оскільки ми одна сім’я і це є наше перше день народження, давайте задуємо свічку. Будемо продовжувати цю традицію і надалі.

(Ласування тортом)

III. Підсумок уроку.

Гра «Мікрофон»

Діти встають у коло.

- Карлсону дуже цікаво, що ж вам найбільше сподобалося на нашому уроці?

- Я розпочну. Мені дуже сподобалося, що ви були активні і так гарно відповідали.

- …

- Нехай для вас роки навчання стануть щасливими! А ми всі жили під мирним небом та хай завжди буде світити нам яскраве сонечко.