На допомогу класному керівникові методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Україна – наш спільний дім

МЕТА УРОКУ: дати учням перше поняття про нашу державу, про державні символи,про школу, в чкій цікаво, затишно, приємно; ознайомити з правилами поведінки в школі, призначенням основних приміщень та приладів; формувати уявлення про основні види навчальної діяльності на уроках; учити дітей чітко висловлювати свої думки, творчо мислити; розвивати пізнавальний інтерес, бажання вчитися, працювати в колективі, почуття дружби та взаємодопомоги, бережливе ставлення до шкільного приладдя; виховувати повагу до рідної країни, школи та її мешканців.

ТИП УРОКУ: урок — подорож до країни знань разом з Нафанею.

ОБЛАДНАННЯ УРОКУ: Лялька — оберег Нафаня, дзвоник, чарівна квітка з кульок, завдання на пелюстках; слайди «Україна — рідний край», записи українських пісень; макет дівочого віночка; квітки для учнів; пам’яки першокласникам; вітальні листівки.

Хід уроку.

I. Організація класу

II. Мотивація навчання.

1. Вступне слово вчителя.

- Добрий день, діти, мої любі першокласники! Я дуже рада бачити вас знову у стінах нашої школи після тітнього відпочинку. Саме сьогодні ви відправляєтесь у незвичну подорож до Країни Знань, яка буде тривати 11 років.

Сьогодні у вас знаменний день, який буває лише 1 раз у житті кожного! Ця країна чудова і дивовижна. Поруч з вами завжди буду я — ваша перша вчителька — ___________________. Я допоможу вам не заблукати в цій великій Країні Знань. Що ж це за країна спробуйте відгадати:

Чистенькі віконця

Сміються до сонця.

Діточки довкола,

Це наша люба . . . . (школа)

- Правильно, це рідна школа!

- І ось ми в школі. Це наш клас.

Ми всі прийшли сюди учитись.

Життя цікаве буде в нас,

Лиш треба добре потрудитись,

Бо тільки праця нам дає:

Знання, уміння й інше диво!

Коли ж у тебе все це є,

То ти зростатимеш щасливо.

- Сьогодні розпочинається ваше шкільне життя. Я вітаю вас із першим шкільним святом, адже сьогодні наша держава святкує День знань і науки.

III. Основна частина. Подорож до Країни Знань.

- Хто знає, як називається держава, в якій ми живемо?

- Що вам відомо про Україну?

(відповіді дітей)

Вчитель: Вірно, це могутня, гарна, незалежна країна. В ній є і широкі луки, і високі гори, і глибокі моря. Саме на Україні живе найщиріший народ. З давніх — давен українці оберігали свої оселі оберегами різними за формою і розмірами. Одним із найулюбленіших господарів оселі вважали будинкового господаря Нафаню. Саме він приносив затишок, спокій, любов до оселі.

(дзвенить дзвінок)

- А ось і він — Нафаня вирішив завітати сьогодні до нашої класної оселі. Подивіться він прийшов не з пустими руками, у нього чарівний горшик і дзвоник, а в горшику незвична квітка і записка. Проситаємо?!

(вчитель читає листівку)

«Вітаю вас, любі першокласники! Я посланець Країни Знань. Мене відправила сама королева, щоб перевірити ваші сили і знання. Якщо ви виконаєте завдання моєї чарівної квітки, то отримаєте перепустку до нашої країни. Бажаю вам успіхів!»

Вчитель: Ну як, малята?! Ви зможете довести, що гідні стати мандрівниками Країни Знань?! Тоді вперед!

(вчитель відриває першу пелюстку і читає завдання)

1. Перша пелюстка «Рідна країна»

- «Ваш шлях лежить через широкі лани і високі гори рідної країни. Будьте уважні! Увага на екран!»

(перегляд відеоролика про Україну)

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

§ Як називається наша держава?

§ Які моря її оточують?

§ Як називається найбільша річка України?

§ Яке місто є столицею України?

§ Який пропор має наша держава?

§ Скільки років виповнилося нашій державі в цьому році 24 серпня?

Вчитель: Молодці! Ми гарно впорались з першою пелюсткою і я відриваю наступну.

(вчитель відриває наступну пелюстку і читає завдання)

2. Друга пелюстка «Етикет».

Щоб стати мандрівником країни знань треба знати і виконувати правила поведінки у школі.

- Діти, а ви знаєте, як треба себе поводити в школі?

(відповідь учнів)

- Так, ви праві! Але наш Нафаня вирішив нам зробити ще один подарунок. Він усім приготував чарівні книжечки — пам’ятки про те, що потрібно знати усім першокласникам. Погляньте на них.

(перегляд книжечок — пам’яток першокласникам, повтор правил поведінки в школі)

Заходить вчитель — треба встать.

Коли дозволить, тихо сядь,

Спитати хочеш — не шуми,

А тихо руку підніми.

У школі парту бережи

І на парті не лежи.

Щоб урок пройшов не марно,

Треба сісти рівно, гарно!

Уважно вчителя ти слухай,

І не поводься, як папуга!

Клас і школу бережи,

З цього дня вони твої!

- Гарні закони? Тож будемо їх дотримуватись і поводитись, як гарні учні?! Тоді уперед до наступної пелюстки!

(вчителька відриває наступну пелюстку)

3. Третя пелюстка «Дружба»

- Наш Нафаня пропонує трішки відпочити і згадати, що ми не просто учні, а міцна, дружня родина, яка завжди буде підтримувати один одного, допомагати один одному, радіти і сумувати один за одного! Тому він пропонує нам девіз нашого дружнього початку навчання:

У нас не має «Ти».

У нас не має «Я».

Ми — єдиний клас!

Ми — одна сім’я!

(розучування вірша учнями)

Гра «В нашому класі всі друзі»

4. Четверта пелюстка «Загадкова»

- Нафаня хоче перевірити чи вміємо ми збирати портфелі до школи. Для цього він підготував вам загадки про шкільне приладдя, яке стане вам у пригоді:

✵ Кожен ранок йдеш до школи

І в мене складаєш знову

І зошити, і книжки.

Як ти звеш мене? Скажи! (ПОРТФЕЛЬ)

✵ Виводить букви і слова

Ота цікава штучка,

В руці виблискує здаля.

Нова, гарненька . . . (РУЧКА)

✵ Невеличка хатка,

В ній живуть малятка.

Ми їх, гостроносих,

У потрфелях носим! (ОЛІВЦІ)

✵ Для письма, сказати прошу, що потрібно взяти? (ЗОШИТ)

✵ Ось до класу всіх скликає

Голосистий наш дзвінок.

І ми радо поспішаєм

Не в садок, а на . . . . . (УРОК)

- Сподіваюсь, що тепер у ваших рюкзаках будуть лише необхідні речі! Ну ось і залишилась остання пелюстка. Ви готові її відірвати і дізнатись завдання?

(вчитель відриває останню пелюстку)

5. П’ята пелюстка «Віночок добра і миру»

- Скажіть, як називається головний убор, який носять українські дівчата?

- Вірно, це віночок! А з чого він плететься?

- Так, саме з квіточок. Отож, щоб потрапити у Країну Знань ми маємо сплеати віночок нашої дружби і нашого настрою. Перед кожним із вас лежить квіточка, частинка нашого віночка.

Розфарбуйте її за власним бажанням, а потім вийдіть до дошки і вплетіть її у наш віночок дружби, миру та злагоди класної родини.

(діти розфарбовують квіточки і вплетають їх у класний віночок, в цей час лунають українські пісні)

(лунає дзвоник, який дає Нафаня)

Вчитель: Ну ось тепер і ми з вами стали справжніми мандрівниками Країни Знань. Зараз я разом з нашимгостем Нафанею вручу вам посвідчення мандрівників Країни Знань. Хай ця подорож, довжиною в 11 років, буде для вас легкою, цікавою, захоплюючою і неповторною. Я бажаю вам бути добрими, працелюбними, щасливими. А щасливою людина відчуває себе тоді, коли досягне певних успіхів. Хочу кожного ранку бачити ваші радісні оченята і привітні усмішки! Нехай вам щастить у цій мандрівці Країною Знань!

(вручення привітальних листівок для першокласників)