На допомогу класному керівникові методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021
День народження нашого класу. Урок-мандрівка
Мета: ознайомити дітей із класним кабінетом, активізувати знання, навики та життєвий досвід дітей; визначити разом з дітьми нову «навчальну» задачу; виявити рівень знань про школу та «навчання» як новий вид діяльності досі невідомий; організувати навчальні дії з аналізу проблемної ситуації, що виникла на уроці; розкрити учням поняття слів «школа», «школяр», розширювати пізнавальну діяльність дітей, формувати інтерес до навколишнього світу. Розвивати уяву, мислення, пам'ять, увагу, мовлення.
Виховувати інтерес і бажання постійно здобувати знання до навчання, бажання дізнатися щось нове, товариськість.
Обладнання: Імпровізована «Квітка - семицвітка», плакати "Людина розумом і лева приборкає, а силою і цвіркуна в траві не зловить", "Не кажи "не вмію", а кажи "навчусь", "Добре того вчити, хто хоче все знати", "Здобудеш освіту, побачиш більше світу", "Письменний бачить поночі більше, як неписьменний вдень."
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
1.1. Привітання з учнями та батьками.
Батьки з короваєм зустрічають дітей, які з лінійки. Стають у велике коло.
Вчителька: — Шановні батьки, любі діти! Я щиро вітаю вас із сьогоднішнім святом — Днем знань. Від усієї душі бажаю Вам міцного здоров’я та здійснення всіх ваших бажань. Діти! Сьогодні для вас пролунав перший дзвоник на перший урок в житті наших малят. Подивіться, які в нас гарні діти: чепурненькі, веселі, жваві, непосидючі, розумні. А батьки? Я впевнена: кращих батьків просто не існує. Мені дуже приємно, що всі ми разом зібралися в одному класі.
- То ж запрошую вас на перший урок.
Любі мої першокласники, ще зовсім недавно ви були дошкільнятами, ходили до дитячого садочка. А сьогодні ви стали справжніми учнями. Віднині ви — члени великої дружної шкільної родини. Перед вами відчиняються двері в чудову і неосяжну Країну Знань.
(Вчителька дзвонить маленьким дзвіночком)
Вчителька: Цей дзвіночок сповістив вам про те, починається перший у вашому житті шкільний урок.
- У нашому класі 19 хлопчиків та 13 дівчаток. Це означає, що у школу влився новий колектив діток. А, щоб стати гарним класом, ви повинні дружити, розуміти, поважати один одного, допомагати у важку хвилину. Отак і буде в нас клас - родина.
- Давайте повторимо за мною.
У нас немає ,,ти’’,
У нас немає ,,я’’,
Ми- єдиний клас,
Ми — одна сім’я.
1.2. Створення сприятливого психологічного комфорту.
- За виразом Ваших облич бачу, що у вас усе гаразд і ваш настрій можна зобразити ось так.
- Яке ж сьогодні число, місяць? А рік? (Вивішую у хмарках 2 вересня)
- А чому ви посміхаєтесь? Зараз спробую відгадати, чому ви веселі та радісні. Якщо відгадаю, плесніть у долоні, домовились?
- У вас сьогодні день народження?
- Ви виграли приз в лотерею?
- Ви повернулися з космічної подорожі?
- У вас є новий портфель?
- Вам купили шкільну форму?
- Ви стали школярами?
- Ось чим особливий сьогоднішній день, ось чому усмішки сяють на ваших обличчях!!!
Я від щирого серця вітаю вас, діти з цим святковим днем, коли вперше шкільний дзвінок покликав вас на урок.
- Запам’ятайте цю дату. Цікаво ж, а чому ще сьогоднішній день особливий?
Це день народження нашого класу.
Я від щирого серця вітаю вас, діти з цим святковим днем, коли вперше шкільний дзвінок покликав вас на урок.
1.3. Подяка найріднішим батькам.
- Скажіть, а кому в першу чергу ми вдячні за сьогоднішній день? (своїм батькам)
- Давайте їм пошлемо повітряний поцілунок. А вони його зловлять.
- Але для початку давайте пригадаємо як це такий поцілунок повітряний показати?
- А зараз інструкція для батьків, повітряні поцілунки потрібно вміти приймати.
- Ось так.
- Отож приготувалися, повернулися до наших найрідніших, наймиліших і найкрасивіших матусь і дідусів і шлемо їм всім солодкий повітряний поцілунок.
1.4. Руханка ,,В Україні світить сонечко’’
- Дітки, а зараз станьте у коло один за одним, проведемо руханку. Повторюйте за мною.
В Україні світить сонечко (гладимо один одного по спинці).
В Україні йде дощик (легенько пальчиками стукаємо по спинці).
Дощик вже сильніший (частіше пальчиками по спинці).
В Україні йде дощик.
В Україні світить сонечко.
- Розумники.
1.5. Гра ,,Оплески» (в колі)
- Дітки, я дуже довго чекала зустрічі з вами.
Весь час намагалась уявити, які ж хлопчики та дівчатка прийдуть до мене в перший клас.
І тепер я бачу, що прийшли красиві, розумні, чудові діти. Я дуже рада зустрічі з вами.
- Вийдіть з кола ті, хто святкує день народження влітку (оплески), ті, хто любить мультики, хто любить подорожувати, у кого вдома є собачка, у кого є братик, у кого є сестричка.
- Вийдіть ті, хто став учнями. А як ще називають учнів? (Школярі).
- Привітайте себе оплесками зі святом.
1.6. Представлення у ігровій формі
- Я ваша перша вчителька. Більшість з вас знає, що мене звуть _______________________. Скажіть хором моє ім’я. Я знаю, як звуть кожного з вас. А от сонечко, яке завтіла до нас на урок не знає.
- Давайте за командою скажіть хором кожен своє ім’я.
- Увага, приготувалися. Як вас звуть?
Нічого не розібрати.
Може ми голосно говорили.
- Давайте скажемо пошепки. Знову не зрозуміло.
Це тому, що разом гарно співати пісні, грати, а відповідати краще по одному, тоді тебе зрозуміють. Це перше шкільне правило. Так приємно, коли тебе уважно слухають. Якщо ми навчимося один одного слухати, усім нам стане тепло і затишно.
1.7. Гра «Будьмо знайомі».
Зараз ми з вами зіграємо в гру. Для цього поверніться один до одного обличчям. І повторюйте за мною.
У мене є носик-у тебе є носик.
У мене є вушка-у тебе є вушка.
У мене є губки-у тебе є губки.
У мене є щічки- і в тебе є щічки.
Обіймімося-подружімося.
Виконання учнями пісні Наталії Май ,,Перший раз в перший клас’’ (руханка)
- Заходимо в клас.
- Тож давайте зробимо так. На партах у вас лежать сонячні промінчики. Напишіть на промінчиках своє ім’я. Хто не може написати, напишіть букву, яку знаєте або намалюйте квіточку. Потім по черзі виходьте до дошки, голосно називайте своє ім’я і даруйте сонечку промінчик.
- Подивіться, як гарно посміхається сонечко — у нього з’явилися промінці, а у нас класна родина, колектив.
Саме в цю хвилину народилася наша шкільна сім׳я. Від сьогодні ми з вами стали справжніми друзями.
А щоб закріпити нашу дружбу, виконаємо танок «дружба». Відеокліп.
ІІ. Робота над темою уроку.
(Стук у двері. Заходить дівчинка у костюмі казкової феї).
Фея: Доброго дня, друзі. А чи це я у 1—А клас потрапила? Я хочу подарувати вам чарівну квітку. Та на превеликий жаль не можу залишитися з вами, бо дуже поспішаю до інших школяриків. Але сподіваюся, що ми з вами ще зустрінемось. До зустрічі, першокласники!
Вчителька: Дітки, а ви знаєте казку про чарівну квітку — семицвітку, яка виконувала всі бажання? (Відповіді дітей)
Вчителька: А наша квіточка трішечки інша. Мудра Фея вирішила влаштувати нам іспити. І сьогодні ми маємо виконати бажання квіточки. Ви згодні?
(Вчителька по черзі відриває кожну пелюстку і читає завдання)
І пелюстка — Ознайомлення із картою нашої мандрівки
Сьогоднішній урок у нас незвичайний.А урок-мандрівка. Хто мені скаже, що ж таке мандрівка? Хто із Вас колиь мандрував?
Де ви були? Що відвідали? Кого бачили?
Сьогодні ми разом із вами та вашими батьками вирушимо у Країну Знань, де на нас чекає багато цікавих пригод та неприємностей. А чи знає хтось із вас де знаходиться ця країна? Можливо хтось чув про неї?
ІІ пелюстка — Налаштування на мандри.
Щоб вирушити у мандрівку, нам потрібно знати девіз:
Домовляймось не шуміти..
Всі рівнесенько сидіти..
Руки гарно піднімати
Чітко враз відповідати.
Отож вирушаймо.
Заплющили оченята. Пристебнули паски безпеки,взялись за кермо.
І на рахунок 3 вирущаємо.
Отож, всі хором, 1, 2..3……жухххххххххххххххххх
Гра «Я — не я».
А щоб грати-треба вам відповідати Я — не я.
Коли правда — кажіть «Я», а неправда — то «Не я».
Рано-вранці хто піднявся?
А хто сонечку всміхався?
Хто одягатись не хотів?
А зарядку хто робив?
Свої ручки хто не мив?
Добре зранку готувався хто?
А ще й досі не вмивався хто?
Хто здоровим хоче стати?
А знання хто хоче мати?
Ви довели, що ви справжні школярі.
І ми з вами летимо далі за пригодами.
ІІІ пелюстка — «Загадки та казки».
Зустріч з барвінком.
УВАГА!!! УВАГА!!!!
- Перешкода….. (віу віу віу)
- Ми з вами зустріли із Баровінком!
- Він просить нас забрати його з собою! Заберемо?
- Але, нам потрібно відгадати загадки.
- Чи любити ви їх відгадувати?
- Хто знає правильну відповідь, піднімає руку, не викрикує, пам’ятає про девіз справжніх друзів.
1) Є чарівник у школі в нас.
Дітей запрошує він в клас.
Щоб не спізнились на урок.
Нам голос подає…. (дзвінок)
2) Букви всі від А до Я
На сторінках…… (букваря)
3) Для письма ,сказати прошу,
Що потрібно взяти?.... (зошит)
4) Нею тільки поводи,
Залишаються сліди.
Що за дивна штучка?
Це звичайна….. (ручка)
5) Ручки й олівці, щоб знали,
Ми кладемо у …. (пенал)
6) Малювать в альбомі всім допоможуть… (олівці)
7) В сумці зошит і буквар. Хто до школи йде?... (школяр)
8) Язика не має, а всіх грамоти навчає. (Книга)
9) Вчить читати й рахувати,
і писати, і співати
Всіх дітей довкола
люба наша …. (школа)
- Розумнички. Ви гарно відгадали загадки.
Барвінок дуже радіє тим, хто дав правильну відповідь і дарить свій портрет.
Вчителька: А ще ця пелюсточка пропонує нам відгадати з якої казки ці слова, або який казковий герой співав цю пісеньку.
1. Я від баби втік, я від діда втік … (Колобок).
2. А хто буде зерно молотити? (Колосок).
3. «Цок та в лобок, та в мішок» (Котик і Півник).
4. «А хто — хто в цій рукавичці живе?» (Рукавичка).
5. Що загубила на балу Попелюшка? (Туфельку).
6. Де живе Карлсон? (На даху)
- Пограємо в гру «Так або ні».
- Я називатиму предмети різні-різні. Ваше завдання плескати, коли почуєте шкільні предмети ті речі які потрібні до школи.
- Готові?
Ручка, парта, мама, вікно, ведмедик, цукерки, тортик, граблі, портфель…….
ІV пелюстка — «Завдання для батьків».
(Запрошуються 10 батьків).
Потрібно з’єднати і прочитати початок і кінець фрази.
1. Заходити до вчителя в школу…
2. Не відкривати зошити і щоденник…
3. Ніколи не робити за дітей…
4. Сварити своїх дітей…
5. Бути на батьківських зборах…
1. не менше двох разів в тиждень.
2. в поганому настрої.
3. домашнє завдання.
4. в крайньому випадку.
5. обов’язково.
Вчителька: Це були не просто красиві фрази. Це ваша батьківська обіцянка. Давайте ще раз її повторимо.
Вчителька читає фрази, а батьки після кожної кажуть: «Обіцяємо!»
V пелюстка — Повернення додому
МОЛОДЦІ! Тепер ми впевнено можемо повертатися додому, до нашої країни.
- Скажіть, а як називається наша країна?
- Як називається головне місто України?
- А яку назву має місто, в якому ми живемо?
Україна - наша Батьківщина, наша домівка, прекрасна і чарівна.
- Тож, діти, наша Батьківщина - Україна, а ми з вами - українці. А українці - добрий, щедрий працьовитий і веселий народ. Покажемо один одному, що ми справжні українці.
VІ пелюстка - Хвилинка відпочинку.
Танок
ІІІ. Підсумок уроку.
VІІ пелюстка — «Сюрприз».
Урок у нас закінчується, але свято продовжується. Ви знаєте дуже багато свят і знаєте, як їх святкують. Гадаю, що не помилюся, якщо скажу, що найулюбленішим святом для кожного з вас є ваш день народження. Дійсно?
У нас сьогодні теж свято — День народження.
А як ви гадаєте, на чий день народження ми сьогодні зібралися?
Діти. На День народження нашого класу.
Сьогодні народилася нова шкільна родина 1-А класу.
Нас іменинниками звуть,
Вітають з першим днем навчання.
Знайте: малі не підведуть, -
Учитись є у них бажання.
Як і на кожному святі, у нас
будуть сюрпризи.
(Під кожною партою лежить подарунок)
Ось і народилася наша нова шкільна сім'я. Вітаю вас, діти, з цим радісним днем. Бажаю вам успіхів у навчанні. Щоб ви завжди були добрими, слухняними дітьми і ніколи не засмучували своїх батьків.
Вручення посвідчень першокласників від першої вчительки.
Побажання батьків діткам.