Трудове навчання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Виготовлення виробу у техніці оригамі («Співучі пташки»)

Мета: повторити елементи графічної грамоти, удосконалити навички створення найпростіших фігур у техніці оригамі, навчити виготовлювати оригамі птаха; розвивати пізнавальну активність учнів, наочно-образне мислення, уяву, моторику пальців; виховувати працьовитість, охайність у роботі, любов до природи, тварин.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: мультимедійна презентація, зразок готового виробу, альбом-посібник «Маленький трудівничок»

Інструменти та матеріали: кольоровий (двосторонній) папір, малюнок-основа, картон, фломастери, чорний маркер, ножиці, клей.

Хід уроку

1. Організація класу.

1.1. Привітання і представлення.

Всі сідайте тихо, діти,

Домовляймось не шуміти,

На занятті не дрімати,

А старанно працювати.

- Доброго дня! Мене звати _______________________, і сьогоднішній урок трудового навчання проведу у вас я.

1.2. Створення позитивного настрою.

- Покажіть, чи хороший у вас настрій сьогодні? А чи ніхто вас не ображав? Давайте-но уявімо, що у кожного з нас є «сумний» і «веселий» мішечок. У «сумний мішечок» складіть свій поганий настрій і міцно його зав'яжіть. А у «веселому мішечку» оберіть м'ячик з зображенням емоції за допомогою якої можна змінити свій настрій.

- Сядьте рівненько і почнемо працювати.

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

- Погляньте на свої робочі місця, і перевірте, чи є у вас все необхідне до уроку: кольоровий двосторонній папір, картон, фломастери, чорний маркер, ножиці, клей.

2. Актуалізація опорних знань.

Всі ми знаємо, що весною все оживає, тваринки вилізають із своїх норок, прокидаються після зимньої сплячки, повертаються птахи…

- Яких птахів ви знаєте?

- Де вони живуть?

- Що їдять?

3. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

- Сьогодні на уроці ми познайомимося з вами з однією пташкою.

- Вгадайте, про кого ця загадка.

Невеличка, сніжно-біла, що її

В небесну шир

Люди радісно пускають сповістити всіх про мир.

Кожен з нас цю пташку знає її назву відгадає. (Голуб)

- Сьогодні ви навчитеся складати з паперу об’ємну фігуру цього птаха.

4. Вивчення нового матеріалу.

4.1. Вступна бесіда.

- Давно вже відомо, що голуб-вісник, символ пошти. Ще із давніх часів люди помітили здатність голубів повертатися здалеку додому, до рідного гнізда. І стали це використовувати як своєрідну «повітряну пошту». Ось тому голуб в пошані як птах-поштар.

А от у християнстві голуб вважається символом Святого Духа. Святий Дух зійшов з небес під час хрещення Ісуса в образі голуба. Тому в Україні — це священний «божий птах».

За народними повір’ями, відьми та дияволи можуть перевтілюватись у будь-кого, не можуть лише у голуба чи вівцю. То ж з давніх часів заборонено було вбивати голубів, шкодити їм і споживати у їжу.

Білий голуб став ще й символом миру, любові.

Пару закоханих людей завжди порівнювали з парою голубів.

Прикмета:

Народ запримітив: якщо голуб оселився на будинку — на добро. а в тих, у кого голуби ведуться на подвір’ї, ніколи не буде пожежі.

Діти, певно, кожен з вас, гадаю, вже не раз

Паперовий аркуш брав, з нього граючись складав

Чи то човника, чи пташку, чи кишеньку, чи баклажку,

Чи то жабку, чи жучка, чи то просто літачка.

Тож вернімось разом з вами до складання знову,

Про мистецтво оригамі поведемо мову.

Це японське давнє слово, й вам не зайве знати:

«Орі» по-японськи означає «щось складати».

А папір японці називають «гамі».

Коли з нього щось складають, кажуть — оригамі.

Це мистецтво у Країні Вранішнього Сонця

Здавна знають і шанують, люблять всі японці.

А тепер воно відомим стало в усім світі.

Ознайомимося й ми з цим мистецтвом, діти.

4.2. Аналіз зразка готового виробу.

Погляньте на мій виріб.

- Де розміщені пташки? (на картоні)

- Як вони розташовані? Горизонтально/вертикально? (вертикально)

- Де розташований голубий голуб? А білий?

- З якого матеріалу зроблені пташки? (з паперу)

- Скільки птахів виготовлено? (2)

- В якій техніці виготовлені птахи? (оригамі)

5. Практична робота учнів.

5.1. Інструктаж з техніки безпеки.

- Перш ніж ми перейдемо до виконання практичної роботи, давайте повторимо правила роботи з ножицями.

- То які ви знаєте правила роботи з ножицями?

- А тепер погляньте на слайд і зачитайте ті правила, які ще не звучали.

- Назвіть правила роботи з клеєм.

- Зверніть увагу на слайд і зачитайте ті правила, які ви не назвали.

5.2. Пальчикова гімнастика.

Image

Пальчику, пальчику,

Де ти бував?

Я з цим братом в ліс ходив,

А з цим братом борщ варив,

З цим я кашки скуштував,

А з найменшим заспівав.

5.3. Пояснення послідовності виготовлення виробу з частковим показом його виготовлення

1) Показ та пояснення послідовності виготовлення виробу.

А зараз давайте разом виготовимо одного голуба.

1. Для початку треба підготувати всі матеріали та інструменти. Основою виробу буде картон будь-якого кольору розміром А4.

2. Беремо двосторонній кольоровий папір, і вирізаємо з нього квадрат. Виконуємо загини ось таким чином (від одного кута до протилежного кута). І загинаємо всі кути квадрата до центру. Повторіть таке ж із своєю основою.

3. Далі загинаємо лівий верхній і нижній кути до центру. Повторіть.

4. Загинаємо заготовку навпіл. Повторіть.

5. Перевертаємо заготовку. Відгинаємо гострий кутик донизу і заправляємо його в середину. Це — дзьобик. Повторіть.

6. Робимо розріз від кута до центру та відгинаємо крильця. Повторіть.

7. Край хвостика робимо або хвилястим, або робимо надрізи і закручуємо смужки. Повторіть.

8. Розфарбовуємо пташку, малюємо очі.

2) Демонстрація технологічної карти.

- Нам треба виготовити ще одну пташку, але це ви зробите самостійно після того, як ми пригадаємо елементи графічної грамоти.

- Погляньте на екран.

- Який графічний знак зображено? Яке його призначення?

- Погляньте на технологічну карту.

3) Закріплення учнями послідовності виготовлення виробу.

Отже, який буде 1 етап виготовлення пташки? А 2? (і т.д.).

5.4. Самостійна робота учнів.

- Тепер ви готові до того, щоб самостійно виготовити другого голуба.

5.5. Поточний інструктаж.

- Зверніть увагу на те, як ви загинаєте папір, робіть це охайно та рівно. Не спішіть, інакше можете наробити помилок.

- Дзьобик робіть невеликий, загинайте всередину по умовному контуру. Не потрібно багато вирізати, щоб зробити пташиний хвіст.

6. Підсумок уроку.

6.1. Заключна бесіда.

- Отже, що ми сьогодні робили, який виріб виготовляли? (голуба)

- В якій техніці? (оригамі)

- Як розшифровується «оригамі» (орі — щось складати, гамі — папір — СКЛАДАТИ ЩОСЬ З ПАПЕРУ)

- Що вам ще відомо про техніку оригамі?

6.2. Оцінювання робіт учнів.

- А тепер, давайте подивимось хто як виконав роботу.

- От у … вийшов гарний голуб. І у … . А тобі, … , потрібно старатися краще.

- Як гарно всі впорались! Молодці.

6.3. Виставка кращих робіт.

- Всі чудово впорались, тому я вважаю, що всі вироби знайдуть своє місце на цьому столику/класній дошці.

6.4. Прибирання робочих місць.

- Ви всі молодці, гарно попрацювали.

- Прибиріть свої робочі місця відповідним чином.

6.5. Прощання з класом.

- Дякую за ваші старання, до побачення!