Трудове навчання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Колаж. Поняття про колаж. Комбінування різноманітних матеріалів для створення композиції колажу. Матеріали, інструменти та пристосування для виготовлення колажу. Практична робота. Виготовлення гри-колажу «Пори року»

Мета. Ознайомити учнів з технікою колажу, навчити створювати найпростіші роботи в цій техніці; розвивати творчі здібності, увагу, уяву; виховувати спостережливість, охайність у роботі.

Обладнання: картон (для основи роботи), кольоровий папір, ножиці, клей ПВА, тканина, нитки, вата, кольорові олівці, зразки виробів.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Доброго дня! Сідайте. Сьогодні урок трудового навчання проведу у вас я. Для того, щоб вам було зручно до мене звертатися, запам’ятайте, що мене звати ___________________. Для кращої співпраці я пропоную скласти правила поведінки на уроці.

1. Правило «піднятої руки».

2. Правило «плеск в долоні».

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перевіримо, як ви пам’ятаєте техніку безпеки роботи на уроці трудового навчання. Пограємо з вами у гру «Так-ні» якщо відповідь так то ви плескаєте у долоні, якщо ж ні то нічого не робите. Я зачитаю твердження:

- На робочому столі має бути порядок. (ТАК)

- Ножиці для ручної праці повинні мати заокруглені кінці. (ТАК)

- Кладемо ножиці так, щоб вони не виступали за край робочого місця. (ТАК)

- Ножиці мають бути тупими, а також зі слабким кріпленням. (НІ)

- Коли ріжеш, широко не розкривай ножиці. (НІ)

- У процесі різання уважно слідкуй за розміткою. (ТАК)

- У процесі роботи тримай матеріал пасивною рукою так, щоб пальці були осторонь від гострого леза. (ТАК)

- Не розмахуй ножицями, ножем, під час різання не ходи, а також не підходь занадто близько до того, хто ними працює. (ТАК)

- Передаємо ножиці тільки у закритому вигляді, кільцями (ручкою) вперед. (ТАК)

- Після роботи ножиці тримай складеними, бажано в чохлі, так само як ніж. (ТАК)

- Клей наносимо на виріб дуже товстим шаром. (НІ)

- Працюючи з клеєм користуємося пензликом і серветкою. (ТАК)

Молодці, ви готові до уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

— Які матеріали нам сьогодні стануть у пригоді, ви дізнаєтеся, відгадавши кросворд.

Image

1. Щоб жили всі дружно в мирі:

Скло, пластмаса, гума, шкіра,—

Всіх здружу я, крім людей.

Здогадались, хто я?.. (Клей).

2. Вона натуральна та штучна,

Яскраво прикрасить життя.

В клітинку буває і в цятку,

І одяг із неї, й взуття. (Тканина)

3. Завжди ми радуємо вас,

До свят дарують нас підчас. (Квіти)

4. Він кольоровий або білий,

В клітинку він або цупкий,

Гладкий, пом’ятий та м’який.

В житті є кожної людини.

Відгадай, хто він такий? (Папір)

5. Літом виростає, а взимку опадає. (Листя)

6. Два пани наділи одні штани. (Ножиці)

IV. Оголошення теми й мети уроку.

Учитель. На уроках трудового навчання ми продовжимо ознайомлення з матеріалами та інструментами, з правилами їх використання, з різними художніми техніками. Сьогодні ми ознайомимося з поняттям «колаж». Комбінуватимемо різноманітні матеріали для створення композиції, виготовимо гру-колаж «Пори року».

— Ви влітку збирали квіти та виготовляти гербарії. Сьогодні на уроці будемо використовувати квіти і травичку, що ви принесли.

V. Вивчення нового матеріалу

(Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації)

Засвоєння нових знань

— Що таке колаж?

Колаж — це прийом в образотворчому мистецтві, коли ціле створюють з фрагментарного. Фрагментами можуть бути фотографії, глянцеві журнали, різнокольоровий папір різних фактур, тканина та фольга, квіти тощо.

До речі, може здатися, що колаж — це відносно новомодне віяння. Аж ніяк! Ще в Стародавньому Китаї були поширені композиції з кольорового паперу, сухого листя і квітів.

У 20-ті роки ХХ століття техніка колажу набула популярності й досягла свого розквіту. Багато художників (починаючи з Пікассо) використовували газетні аркуші, етикетки і т. ін. для більшої виразності та достовірності композицій.

— Хто використовує колажі? Художники-ілюстратори; художники-дизайнери; мультиплікатори; фотографи та ретушери; поліграфісти; web-дизайнери; будь-яка людина — вільний художник, із безліччю творчих ідей та потенціалу.

VI. Фізкультхвилинка

- Зупиняємо урок — робимо зарядку:

- Руки вгору, руки вниз —

- Все у нас в порядку.

- Рухи в боки — нахиляйся,

- Наче м’ячик покрутились,

- За хвилинку відпочили

- І за парти тихо сіли.

VII.Демонстрація та аналіз зразка.

Інструктаж учителя.

1. Розгляньте зразок на дошці.

2. З цупкого аркушу паперу виріжте круг діаметром приблизно 20 см.

3. Виріжте другий круг діаметром приблизно 10 см.

4. Усередині більшого круга наклейте менший діаметром 10 см.

5. Розділіть на 4 рівні частини більший круг (пори року).

6. Менший круг розділіть на 12 частин так як роказано на зразку (місяці).

7. Напишіть на кожному з 12 частин назву місяця.

8. На великому крузі на кожній з чотирьох частин створіть ознаки пір року за власним бажанням . Використовуйте різні матеріали які присутні у вас на партах.

IX. Практична робота.

— Отже, ми починаємо роботу. Кожна робота буде неповторна, адже ви самостійно доберете матеріал і колір свого виробу. Удачі і творчого натхнення.

X. Виставка кращих робіт за бажанням учнів.

Учитель демонструє роботи учнів та допомагає проаналізувати їх.

— Яка робота сподобалася найбільше?

— Чия робота найохайніша?

— Хто припустився помилки?

XI. Підсумок уроку.

— Над чим ми працювали сьогодні на уроці?

— У якому століття техніка колажу набула популярності ?

— Вдома можна виготовити колаж на іншу тему та з інших матеріалів .

XII. Прибирання робочих місць.