Трудове навчання розробки уроків та методичні рекомендації - Нова українська школа - 2021

Народні іграшки

Хід уроку

І. Організаційна частина.

- Сядьте, діти, посміхніться,

Схаменіться, не крутіться!

Любі, я вас всіх вітаю,

Творчості від вас чекаю.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Перевірка готовності дітей до уроку.

Шматочок пластиліну на парті дрімає,

І чим він стане ніхто не знає,

Чи квіткою, що радує нині,

Чи пташкою на гіллі у калині.

Ви потрудіться добре всі, будь ласка, -

Наступить диво, оживе прекрасна казка.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Вступна розповідь про гончарів.

А) Земля майстрів.

- Не можна уявити нашу Україну без пишного куща калини, без барвистої вишитої сорочки чи щирої пісні. Годі уявити її і без керамічного дива — мальованого глечика, макітри, куманця, горщика. А ще глиняного дитячого свищика, що голосно сюрчить чи витьохкує по-солов'їному.

Уся наша земля — це земля майстрів. У руках справжнього майстра і дерево, і жива податлива грудочка глини здатні ожити й розповісти дивні казки про те, як сонце зігріває своїми променями землю і дає їй життя.

Б) Саморобні іграшки.

Чим же гралися сто-двісті років тому хлопчики й дівчатка? Які ж іграшки були в них? Барбі й Мар'янки? Ніндзі-черепашки й літачки? Це були іграшки народних майстрів, чиї руки «дружать» з деревом, глиною, фарбою.

Колись дуже давно селяни і ремісники робили іграшки для своїх дітей власноруч: так само, як багато інших знарядь праці, одяг і посуд. Саморобні іграшки були різноманітними: ляльки, свистунці, ляльковий посуд, брязкальця, гриби-скриньки, коники на коліщатах… Усього й не перелічиш тому існували іграшки керамічні, дерев'яні, плетені з лози й соломи, зшиті з полотна і багато інших. Бо ці матеріали легко піддаються обробці.

Донині у світі захоплюються вмінням виготовляти традиційні іграшки. А в музеях влаштовують окремі виставки української народної дитячої іграшки, адже це теж мистецтво.

Здавна наші дідусі і бабусі займалися гончарським ремеслом, передаючи секрети своєї майстерності своїм дітям і онукам.

В) Гончарство.

Людей, які працювали з глиною, називали гончарями, а їхнє заняття — гончарством.

Найдорожчим скарбом, який передавали гончарі у спадок своїм дітям, вважався гончарний круг.

Одним зі знаних центрів виробництва кераміки в Україні є старовинне козацьке місто Опішня, що на Полтавщині. Крім повсякденного посуду, опішнянські майстри створюють художні вироби у вигляді звірів і птахів: баранців, козликів, левів, коників, півників тощо. Найбільш відомі осередки: с. Опішня на Полтавщині, с. Ічня на Чернігівщині, с. Дибинці та с. Васильків на Київщині, с. Косів на Івано-Франківщині.

2. Відео «Керамічні вироби, іграшки».

- Я запрошую вас на невеличку виставку народних іграшок.

- Люди якої професії роблять зі шматка пластиліну чи глини казку?

- Гончарі (скульптори).

- Кожен із вас сьогодні на уроці стане гончарем (скульптором) і власними руками оживить шматок пластиліну. А цей шматочок пластиліну стане чарівним, адже буде зігрітий теплом ваших рук.

3. Словникова робота.

Стека - спеціальний інструмент для роботи із пластиліном та іншими м'якими матеріалами; дерев'яна, кістяна чи металева паличка із розширеними у вигляді лопатки кінцями.

Пластилін — матеріал для виліплювання. Виготовляється з очищеного дрібного порошку глини із додаванням воску, сала та інших складових, що запобігають висиханню.

4. Правила роботи з пластиліном:

- ліпити вироби тільки на підкладній дощечці;

- не залишати шматочки пластиліну на столі, не кидати їх на підлогу;

- після роботи з пластиліном руки треба витерти серветкою і добре вимити.

5. Аналіз демонстраційного зразка.

6. Послідовне ліплення пташки.

- Зараз ми з вами уявимо, що знаходимося у майстерні народних умільців і готуємося до весняного ярмарку. Кожен намагатиметься зробити свою іграшку найкращою, привабливою, святковою.

1. Пластилін поділіть на 3 частини.

2. З першого шматка зліпіть тулуб. Заокругліть пальцями один кінець і загостріть другий — це хвостик пташки.

3. Із другої частини сформуйте кулю — це буде голова. Відтягніть дзьоб.

4. Із третього шматка пластиліну зліпіть підставку.

5. Всі частини з'єднайте.

6. Прикрасити пташку можна кольоровим пластиліном. Кругленькі цяточки ви вже робили. А прямі, загнуті, хвилясті лінії роблять із тоненьких джгутиків. Накладайте їх на потрібне місце та добре натисніть пальцем.

7. Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться.

Землі нашій поклоніться.

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться,

Веретеном покрутіться,

Раз — присядьте, два — присядьте,

І за парти тихо сядьте.

V. Практична діяльність учнів.

(Звучить тихенька музика.)

VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

- Що ми сьогодні виготовляли з пластиліну?

- Що нового дізналися?

- Що з сьогоднішнього уроку ви: знаєте, умієте, цінуєте?

VII. Перегляд та виставка дитячих робіт.

Всі ви, діти-молодці,

Гарно працювали!

Уже дзвоник пролунав,

Він мені і вам сказав,

Що урок вже час скінчати,

Треба йти відпочивати!