Календарно-тематичне планування уроків мистецтва у 1 класі до підручника «Мистецтво»

(2 год. на тиждень)

Автори О. Калініченко, Л. Аристова Видавничий дім «Освіта», 2018 рік

(За програмою О. Савченко та Р. Шияна)

уроку

Дата

Зміст уроків

з образотворчого мистецтва

Зміст уроків

з музичного мистецтва

1 семестр

1

2

Тема 1. Здрастуй, школо!

Мистецтво, образотворче мистецтво митець, лінія.

СМ: М.Вітт «Друзі», скульптура у парку м. Харків.

ХТД: Зображення чарівної мистецької стежинки (акварель, фломастери, олівці).

Музика; музичні звуки; пісня.

СМ: В.-А. Моцарт. «Маленька нічна серенада» (1 ч.); муз. І. Кириліної,

сл. П. Воронька «Засмутилось кошеня». ХТД: «Перший дзвоник» сл. і муз.

Н. Май – розучування; інструментальне музикування (трикутник).

3

4

Тема 2. Ми – учні чарівниці Гармонії

Форма предмета (прямокутник, трикутник, круг), прості форми. СМ: фотографії шкіл.

ХТД: Зображення школи чарівниці Гармонії (кольоровий папір, аплікація).

Мелодія.

СМ: В. Подвала. «Музичні загадки». ХТД: «Перший дзвоник» сл. і муз.

Н. Май – виконання з рухами; вокальна імпровізація.

М/ф «Маленький Моцарт».

5

6

Тема 3. Мої друзі – іграшки

Емоційне сприймання картин. Прості форми (повторення).

СМ: І.Шері «Безмежна уява», М.і І.Гармаш «Обійми з Мінні».

ХТД: Зображення улюбленої іграшки-друга (гуаш).

Композитор, виконавець. Будова пісні. Марш.

СМ: П. Чайковський «Хвороба ляльки»,

«Нова лялька», «Марш дерев’яних солдатиків» з «Дитячого альбому» ХТД: «Мушка лапки рахувала»

муз. А. Олєйникової сл. Т. Єфімова (укр. текст Л. Ратич) – розучування, виконання з рухами

7

8

Тема 4. Милуємося довкіллям

Довкілля, декор, орнамент. СМ: І.Брошкевич «Глечик», вишитий рушник (фрагмент).

ХТД ГР: Прикрашання куточка шкільного подвір’я орнаментом з природних матеріалів.

Високі й низькі звуки.

СМ: Е. Гріг «Пташка», Д. Шостакович

«Ведмідь».

ХТД: «Мушка лапки рахувала» муз. А. Олєйникової сл. Т. Єфімова (укр. текст Л. Ратич) - виконання з рухами; імпровізація на ДМІ.

М/ф «Ведмедик і той, що живе в річці»

Тема 5. Щедра осінь

9

10

Скульптура, прості об’ємні форми.

СМ: Р.Клірфілд «Вівтар дня подяки ІІІ», твори скульптури. ХТД: Ліплення овочів і фруктів – дарів осені (пластилін).

ГР: Викладення виліплених овочів і фруктів на картонній тарілці.

Гучні й тихі звуки (форте, піано).

СМ: М. Парцхаладзе «Осінній дощик», В. Косенко «Пасторальна»

ХТД: у.н.п. «Ходить гарбуз по городу» - інсценізація, виконання з рухами; музично-дидактична гра «Луна» (форте – піано).

Тема 6. Наша Батьківщина – рідна Україна

11

12

Основні та похідні кольори, палітра.

СМ: Й.Бокшай «Осінь золота». ХТД: Зображення осіннього краєвиду за допомогою тільки жовтої, червоної і синьої фарби (акварель; гуаш і кольоровий папір).

Ритм; танець; українські народні танці («Козачок», «Гопак»)

СМ: у.н.т. «Козачок», «Гопак» ХТД: «Ой заграйте, дударики» муз. А. Філіпенка, сл. В. Панченка – розучування.

Тема 7. Мистецькі професії

13

14

Художник, скульптор.

СМ: Б. Мазур «Кіт Пантелеймон», В.Єрко, ілюстрація, К.Ларссон

«Автопортрет за мольбертом». ХТД: Створення зображення шляхом домальовування лінії, цифри, літери (олівці,

фломастери).

Музикант, виконавець. Українські народні музичні інструменти (бандура, сопілка, скрипка); інструментальний супровід.

СМ: Награвання українських мелодій на бандурі, сопілці, скрипці тощо (на вибір учителя).

М/ф «Бременські музиканти»

ХТД: «Ой заграйте, дударики» муз. А.Філіпенка, сл. В.Панченка – виконання з рухами.

Тема 8. Мої захоплення

15

16

Художник, скульптор (повторення).

СМ: К.Зеллер «Риба-клоун», скульптура-рельєф «Риба». ХТД: Зображення рибки з пластиліну на картоні.

ГР: Створення колективної композиції-«акваріуму».

Презентація спільної роботи.

Довгі й короткі звуки. Знайомство з нотним записом; графічне зображення тривалості звуків.

СМ: К. Сен-Санс «Акваріум», «Лебідь». ХТД: «Кицю, кицю, де була?»

муз. І.Островерхого, сл. М.Пономаренко; проплескування ритму.

Тема 9. Завітаємо до театру

17

18

Театр, сцена, декорації, костюми. СМ: Фото фрагменту із спектаклю

«Коза-Дереза» на сцені театру. ХТД: Створення маски для одного з персонажів української народної казки «Коза-Дереза» (матеріали

на вибір).

Опера; соліст, хор.

СМ: М. Лисенко. Пісня Кози, пісня Вовчика з опери «Коза-Дереза».

ХТД: М. Лисенко Теми з опери «Коза- Дереза»: пісня Кози, пісня Вовчика – розучування.

Тема 10. Ми — актори, ми — костюмери

19

20

Художник, театральний костюм (повторення).

СМ: Фото персонажів вистав у театральних костюмах.

ХТД: Зображення орнаменту для сорочки-вишиванки персонажа казки «Коза-Дереза» (олівці,

фломастери).

Опера (повторення); актор.

СМ: М. Лисенко. Пісня Лисичка, пісня Рака з опери «Коза-Дереза».

ХТД: М. Лисенко Теми з опери «Коза- Дереза»: пісня Лисичка, пісня Рака – розучування; пісня Кози, пісня Вовчика – виконання в ролях.

Тема 11. «Лускунчик» на театральній сцені

21

22

Художник у театрі, декорації (повторення).

СМ: Фото сцени з вистави

«Лускунчик», Д. Хіггінс Ескіз декорації до «Лускунчика».

ХТД: Зображення новорічної іграшки для декорації до вистави

«Лускунчик» (акварель).

Балет, балерина, танцівник.

СМ: П. Чайковський. «Лускунчик» (фрагменти з балету).

ХТД: «Святий Миколай» муз. і сл. Н. Гороховської. Імпровізація танцювальних рухів під музику балету П.Чайковського.

Тема 12. Зима-чарівниця

23

24

Холодні кольори.

СМ: М.Глущенко «Зима», Ю.Писар «Зимова ідилія»,

О.Вакуленко «Казкова зима». ХТД: Зображення засніженого міста або села (кольоровий папір або картон; гуаш).

Темп. П’єса.

СМ: Я. Степовий «Сніжинки».

ХТД: «Пісня про Новий рік» муз. і сл.

Н. Май – розучування; пластична імпровізація.

М/ф «Таємна служба Санта-Клауса».

Тема 13. Зустрічаємо Новий рік

25

26

Свято Нового року. Форма, декор (повторення).

СМ: Ілюстрації до казок: Д.Дейлі

«Лускунчик», Е.Булатов, О.Васильєв «Попелюшка». ХТД: Зображення казкового годинника (матеріали навибір).

Темп.

СМ: Український народний танець

«Метелиця»; К. Дебюссі «Сніг танцює». ХТД: «Пісня про Новий рік» муз. і сл. Н.

Май (виконання). Українська народна пісня-гра «Іде, іде дід» (виконання з рухами).

Тема 14. Зимові свята

27

28

Витинанка. Розміщення зображення на аркуші.

СМ: М. Янко «Дерево життя», зразки витинанок.

ХТД: Зображення зимового лісу за допомогою витинанки

(кольоровий папір, картон).

Колядки, щедрівки.

СМ: у.н.п. «Коляд, коляд, колядниця»,

«Щедрик» в обробці М. Леонтовича. ХТД: Українська щедрівка «Щедрівочка щедрувала» – розучування; вокальна

імпровізація (пісня-побажання до новорічних свят).

К/ф «Один вдома» (фрагмент).

Перевір себе

29

30

Узагальнення. Відповіді на запитання і завдання.

Підготовка до різдвяно- новорічних свят

Узагальнення. Відповіді на запитання і завдання.

Урок-концерт: музичні твори на вибір учителя та учнів.

2 семестр

Тема 15. Мандруємо Європою

31

32

Форми транспорту.

СМ: Ю.Шевчук «Прага. Вулиця Капрова», В.Микитенко

«Фленсбург. Німеччина», порцелянова фігурка «Карета Попелюшки».

ХТД: Зображення транспорту на вибір: карети, автомобіля або літака (воскові олівці,

фломастери).

Ритм. знайомство з нотним записом (нотний стан, скрипковий ключ).

СМ: П. Чайковський. «Старовинна

французька пісня», «Німецька пісенька»,

«Неаполітанська пісенька» з «Дитячого альбому».

М/ф «Дитячий альбом».

ХТД: «Букварик» муз. А. Олєйнікової. сл. Л. Ратич – розучування; виконання ритму за записом.

Тема 16. Танцювальні захоплення європейців

33

34

Танець, пози і рухи танцівників. СМ: Ф. Харді «Танок голландських дітей»; П. Шассель

«Фанданго»; «Тарантела». ХТД: Зображення дітей, які весело танцюють (олівці,

фломастери).

Танець, менует, тарантела

СМ: Ф. Рамо «Менует» (клавесин), Л. Бетховен «Німецький танець», Дж. Россіні «Тарантела».

ХТД: виконання на ДМІ супроводу до німецького танцю; ритмічна

імпровізація. «Букварик» муз.

А.Олєйнікової сл. Л.Ратич – виконання з рухами.

М/ф «Красуня і чудовисько»,

«Білосніжка».

Тема 17. Професії в кіномистецтві

35

36

Художник-мультиплікатор. СМ: Зображення героїв мультфільму «Чіп і Дейл». ХТД: Створення образу персонажа для мультфільму та

його зображення (пластилін або олівці, фломастери).

Оркестр, диригент.

М/ф «Фантазія» (фрагменти).

СМ: Поль Дюка «Учень чарівника». ХТД: Гра «Диригент», фрагменти мелодій з мультфільмів (на вибір вчителя) - розучування

Тема 18. Мистецтво і техніка

37

38

Художник-дизайнер. СМ: Фото комп’ютера,

мобільного телефона тощо; зображення смайликів.

ХТД: Створення образу українського смайлика, зображення його з передачею емоцій (олівці, фломастери; кольоровий папір).

Електронна музика, синтезатор, ринг тон. Ноти в межах І октави.

СМ: Й.-С. Бах. «Жарт» (соло флейти, рингтон).

М/ф «Чарівна флейта».

ХТД: «Робот» муз. М. Ведмедері сл. Л. Куліша-Зінькова – розучування.

Тема 19. Світ рослин у мистецтві

39

40

Декоративне зображення. СМ: М.Приймаченко «Квіти»,

А.Коттерілл «Рожеві тюльпани». ХТД: Створення декоративної квітки (кольоровий папір).

ГР: Створення колективної декоративної композиції

«Квіткова галявина».

Музична фраза. Ноти в межах І октави. СМ: А. Вівальді «Весна», у. н. п.

«Стелися барвінку».

ХТД: «Робот» муз. М.Ведмедері сл. Л.Куліша-Зінькова – виконання; у.н.п.- гра «Мак» - розучування, виконання

Тема 20. Світ тварин у мистецтві

41

42

Народні майстри. Українські народні іграшки, свистунці.

СМ: Фото українських народних іграшок.

ХТД: Ліплення одного з персонажів української народної казки «Лисичка, Котик і Півник» (пластилін).

Ноти в межах І октави.

СМ: К. Стеценко. Опера «Лисичка, Котик і Півник» (фрагменти І дії): Пісня Котика «Ти, мій брате півнику»; Пісня Лисички «Півнику-братику, ясний соколику»; Пісня Півника «Котику-

братику, несе мене Лиска».

М/ф «Лисичка, Котик і Півник». ХТД: «Зайчик і лисичка» муз.

Я. Степового слова народні – розучування, виконання у ролях.

Тема 21. Краса весни

43

44

Відтінки кольору. Монотипія. Розміщення зображення на горизонтальному або вертикальному аркуші.

СМ: М. Глущенко «Латаття». ХТД: Виконання весняної монотипії з відтінків зеленого

кольору (гуаш).

Вальс, веснянки, пісні-заклички

СМ: Й. Штраус. Вальс «Весняні голоси»; у.н.п. «Вийди, вийди, сонечко».

ХТД: вокальна імпровізація (пісні- заклички); «Повертайся, ластівко» муз. В. Верменича сл.

М. Сингаївського – розучування.

Тема 22. Мистецтво і здоров’я

45

46

Теплі кольори.

СМ: Натюрморти з фруктами: О.Коцура, М.Дж.Ленг, К.Вернер. ХТД: Зображення фруктів і овочів теплих кольорів (акварель).

Пісні-ігри, хоровод. Ноти в межах І

октави.

СМ: М. Скорик Народний танець. ХТД: «Повертайся, ластівко» муз. В.Верменича, сл. М.Сингаївського – виконання; пісня-гра «Труби, Грицю, в

рукавицю» – розучування, гра.

Тема 23. Спорт і мистецтво

47

48

Форма і декор.

СМ: Х.-Л.Келер «Дівчата», А.Морган «Лижники».

ХТД: Зображення медалі переможця спортивного змагання (акварель, олівці, фломастери).

Музична мова: динаміка, темп, ритм. СМ: В. Сильвестров Марш.

ХТД: «Фізкультхвилинка» муз. В.Дем’янчука, сл. Л. Кондрацької – розучування; гра на ДМІ.

М/ф «Як козаки у футбол грали».

Тема 24. Великодні писанки

49

50

Великдень, писанка, візерунки, знаки.

СМ: Фото писанок, зображення знаків.

ХТД: Зображення писанки із прадавніми візерунками, знаками (тонований папір, олівці,

фломастери).

Музична мова: мелодія, динаміка, темп, ритм

М/ф «Грицеві писанки».

СМ: «Писанка» муз. М.Бурмаки, сл. К.Перелісної.

ХТД: «Фізкультхвилинка» муз. В. Дем’янчука, сл. Л. Кондрацької – виконання; «Веселкові писанки» муз. і сл. В. Качан, О. Качан – розучування.

Тема 25. Герої дитячих книжок

51

52

Композиція.

СМ: Ілюстрації до казки Ш.Перро

«Кіт у чоботях».

ХТД: Створення ілюстрації до української казки (олівці,

фломастери).

ГР: Складання намальованих

ілюстрацій до певної казки в одну книжку.

Балет.

СМ: П. Чайковський. Балет «Спляча красуня» (3 дія), фрагменти («Вовк і

Червона шапочка»; «Кіт у чоботях і біла кішечка»; «Попелюшка і принц Фортюне»; «Хлопчик-мізинчик, його

брати і Людожер»). М/ф «Спляча красуня».

ХТД: «Веселкові писанки» муз. і сл. В.Качан, О.Качан – виконання.

Тема 26. У родинному колі

53

54

Розміщення зображення вертикально чи горизонтально відповідно до задуму.

СМ: Д.Мартіашвілі «Забудова», Н.Гусафссон «Полуниця», Г.Назаренко «Петриківський розпис».

ХТД: Зображення будинку, де живе родина (кольорові або воскові олівці, крейди).

Музичний супровід.

СМ: Б. Фільц. Бабусина казка. Г. Сасько. Дідусева казка.

ХТД: «Вишиванка» муз. В. Верменича сл. М. Сингаївського – розучування; вокальна імпровізація.

Тема 27. Ми – українці

55

56

Вишиванка, рушник.

СМ: М.Приймаченко «Каравай», О.Збруцька «Світ дитинства», О.Пашинський «Засвіт встали козаченьки», В.Стаднічук «На

Запорізькій Січі», С.Глущук «Іван Голота».

ХТД: Зображення козака – хороброго воїна (матеріали на вибір).

Маршова музика (повторення).

СМ: Є. Адамцевич. Запорізький марш ХТД: інструментальне імпровізування;

«Вишиванка» муз. В. Верменича сл. М.Сингаївського – виконання; «Будем козаками» муз. і сл. А. Загрудного - розучування; ритмічна імпровізація М/ф «Слово української дитини».

Тема 28. Веселкове диво

57

58

Послідовність кольорів веселки. СМ: О.Збруцька «Веселка», Н.Хелі Хатчинсон «Ферма»,

Т.Хендерсон Сміт «Веселка і затока».

ХТД: Зображення веселки (на

вибір: олівці, крейди, фломастери, акварель, гуаш).

Музична мова.

СМ: А.Куїнджі «Веселка», С. Прокоф’єв

«Дощ і веселка».

ХТД: гра «Музична луна» муз. і сл. М. Андрєєвої; ритмічна імпровізація;

«Будем козаками» муз. муз. і сл. А.Загрудного – виконання

Тема 29. Зустрічаймо літо!

59

60

Особливості форми метелика. Основні і похідні, теплі і холодні кольори (повторення).

СМ: Д. Галчутт «Метелики». ХТД: Зображення

різнокольорового метелика (олівці, фломастери).

Ноти в межах І октави (узагальнення). СМ: В. Барвінський «Сонечко», Е. Гріг

«Метелик».

ХТД: «Барви рідної землі» муз. О.Злотника сл. О.Вратарьова –

розучування; пластична імпровізація (танок «Веселі метелики»)

Тема 30. Свято мистецтва

61

62

Підготовка малюнків для шкільної виставки.

СМ: Послідовність оформлення малюнка в рамку.

ХТД: Виготовлення рамок для кращих малюнків.

Підсумковий урок.

СМ: слухання музичних творів (на вибір учителя та за бажанням учнів).

ХТД: створення програми уроку- концерту.

Перевір себе

63

64

Узагальнення. Відповіді на запитання і завдання.

Підготовка виставки дитячих малюнків.

Узагальнення. Відповіді на запитання і завдання.

Урок-концерт: музичні твори на вибір учителя та учнів.

СМ – сприймання мистецтва

ХТД – художньо-творча діяльність ДМІ – дитячі музичні інструменти ГР – групова робота