Виявлення і подолання труднощів опанування навички читання в учнів загальноосвітніх навчальних закладів - Данілавічютє Е.А. 2017

Оптична дислексія
Види дислексії та методика її подолання

Оптична дислексія проявляється у змішуваннях і замінах букв, подібних графічно і таких, що різняться лише окремими елементами або просторовим розташуванням їх елементів (л-д, з-в; т-г, ь-р, н-п-и тощо). При оптичній дислексії може відзначатися зісковзування з одного рядка на інший при читанні. До оптичної дислексії відносяться також випадки дзеркального читання, що здійснюється справа наліво.

Розвиток зорових функцій та операцій (сприймання, увага, пам'ять, контроль, зорово-просторові відношення)

1-ий тип завдань - завдання з розвитку зорового сприймання та уваги:

Вправа «Зваримо борщик»

Мета: розвиток зорового сприймання та уваги.

Завдання: знаходження на малюнку овочів, які називає педагог.

Інструкція: давай зваримо борщик. Які овочі для цього знадобляться? Я буду називати той овоч, який ми повинні покласти до каструльки, а тобі необхідно швиденько його знайти на картинці. Знайдемо цибулинки, а тепер знайдемо картоплю, знайдемо моркву, знайдемо перчик, а тепер баклажани, знайдемо капусту, а тепер часничок, а тепер помідорчик, а тепер бурячок. Із завданням впоралися. Смачний борщик приготували.

Методичний коментар: хочемо зазначити, що це завдання представлене у вигляді гри. Насправді, ми рекомендуємо усі наведені в цьому посібнику приклади пропонувати виключно, як ігрові (ігрова діяльність значно підвищує мотивацію у молодшому шкільному віці, що безпосередньо впливає на продуктивність та результативність корекційної роботи). Вони успішно можуть бути модифіковані до власне творчих задумів педагога в кожному окремому випадку.

Вправа «Швидкісні хованки»

Мета: розвиток зорового сприймання та уваги.

Завдання: знаходження зазначених предметів на малюнку.

Інструкція: знайди, порахуй та назви кількість ялинок, білих ведмедів, бурих ведмедів.

Вправа «Літери-втікачі»

Мета: розвиток зорового сприймання та уваги (на матеріалі друкованих літер).

Завдання: швидкий пошук розкиданих на столі літер та збирання їх у мішечок. Обладнання: пластикові букви (можна використати звичайні літери з розрізної азбуки), мішечок.

Інструкція: з азбуки повтікали літери. Давайте ми відшукаємо кожну неслухняну букву та покладемо у мішечок (або скриньку, тощо). Я називатиму літеру, а ви відшукуйте її на своєму столі та швиденько ховайте втікачку.

Можна запропонувати літери, надруковані на папері, й швидко обводити «утікачку» олівцем.

Методичний коментар: рекомендуємо саме такий формат гри, тому що саме цей матеріал розвиває, закріплює та автоматизує процес, який після відпрацювання припиняє усвідомлюватися, однак назавжди формує стійкий зв'язок між звуком та відповідною буквою незалежно від її особливостей розташування на папері. Також цю вправу доцільно використовувати й при мнестичній дислексії.

Вправа «Контури-малюнки»

Мета: розвиток зорового сприймання та уваги.

Завдання: виокремлення та упізнавання з-поміж контурних зображень, накладених один на один усіх предметів (спочатку для виконання дітям необхідно пропонувати такі завдання, де кожен предмет різного кольору, потім пропонувати такі малюнки, де усі предмети зображено контуром одного кольору, наступним рівнем складності є використання матеріалу різнокольорових літер та друкованих букв одного кольору).

Інструкція: подивись уважно на малюнок, контури яких предметів ти бачиш на малюнку.

Вправа «Швидкісні лови трикутничків»

Мета: розвиток стійкості та концентрації уваги на матеріалі друкованих літер

Завдання: знаходження заданої геометричної фігури серед інших, запропонованих у таблиці (за 60 сек.).

Інструкція: закресли у таблиці усі трикутники, які ти побачиш.

Вправа «Швидкі лови букви»

Мета: розвиток стійкості та концентрації уваги на матеріалі друкованих літер

Завдання: знаходження заданої букви серед інших, запропонованих у таблиці (за 60 сек.).

Інструкція: закреслити букви Е у таблиці.

Вправа «Коректурна правка» (ускладнений варіант попередніх вправ).

Для цієї вправи потрібна книжка, з досить великим (не дрібним) шрифтом. Учень щодня протягом п'яти (не більше) хвилин працює над завданням: закреслює в суцільному тексті задані літери. Почати потрібно з однієї літери, наприклад, "а". Потім "о", далі приголосні, з якими є проблеми, спочатку їх теж потрібно ставити по одній. Через 5-6 днів таких занять переходимо на дві літери, одна закреслюється, інша підкреслюється або обводиться в кружечок. Літери повинні бути "парними", "схожими" у свідомості учня.

Вправа «Збери цифри по порядку»

Мета: розвиток стійкості зорової уваги, динаміки та працездатності.

Завдання: розставлення цифр, розміщених в таблиці по порядку (модифіковані таблиці Шульте).

Інструкція: покажи і назви всі цифри по порядку від одного до дев'яти. Знаходь їх якомога швидше але будь уважним.

Вправа «Парканчик»

Мета: розвиток чіткості зорового образу в разі його змішування.

Завдання: визначення заданого кольору (у першому випадку - найбільш насичений, у другому - найбільш світлий) серед запропонованого спектру відтінків.

Інструкція: відміть лише найтемніший/найсвітліший колір.

Вправа «Заплутанки»

Інструкція: формування зорової уваги, аналізу корекція та розвиток лексичної сторони мовлення.

Завдання: виокремлення усіх малюнків, контурні обриси яких накладено один на одного з наступним їх називанням та добором відповідного узагальнюючого поняття (за умов, якщо це передбачено відповідним лексичним матеріалом зображуваних предметів).

Інструкція: уважно подивись на малюнок. Тут всі предмети заплутались. Знайди й обведи різними кольорами всі предмети, які ти вирізняєш, назви їх узагальнюючим словом (фрукти, овочі, ягоди, взуття, транспорт, свійські тварини, дикі тварини).

1 варіант - де контурні обриси подаються у вигляді простої лінії.

2 варіант - контурні обриси є різнорідними пунктирними лініями.

Вправа «Заплутанки з літерами»

Інструкція: формування зорової уваги, аналізу.

Завдання: виокремлення букв, контурні обриси яких накладено один на одного.

Інструкція: уважно подивись на малюнок. Тут заплутались букви. Назви їх.

Вправа «Калякі-малякі заважають читати»

Мета: розвиток концентрації зорової уваги на графемному матеріалі.

Завдання: виокремлення букв на змішаному заштрихованому фоні.

Інструкція: прочитай літери, що сховались у рамочках.

Інструкція: знайди і покажи на першому малюнку лисичку, равлика, мишку, пташку, їжачка; на другому - усіх рибок.

Вправа «На галявині»

Мета: розвиток уваги.

Вправа «Уважні очка шукають комах»

Мета: розвиток зорової уваги.

Завдання: швидке знаходження визначеного зображення предмету на малюнку.

Інструкція: знайди на зображенні усіх комах (для виконання завдання на початкових етапах корекції необхідно пропонувати лише кольорові малюнки, згодом -переходити до чорно-білих, більш важких для сприймання).

Методичний коментар. Наведемо приклад аналогічного завдання з поетапним ускладненням матеріалу, який необхідно використовувати на різних корекційних рівнях. Хочемо зазначити, що навіть кольорові малюнки можуть мати простіші, або складніші варіанти. Це також необхідно враховувати під час добору матеріалу з розвитку зорових функцій та операцій.

Вправа «Уважні очка шукають рибок»

Мета: розвиток зорового сприймання та уваги.

Завдання: швидке знаходження визначеного зображення предмету на малюнку.

Інструкція: знайди на малюнку усіх рибок у акваріумі.

Вправа «Бабусині клубочки»

Мета: розвиток стійкості та концентрації зорової уваги.

Завдання: простежуючи за доріжками очима, знаходження клубочку, з якого зв'язано рукавичку, з якого - шарфик, з якого - шапочку, з якого - шкарпетку, з якого -светр (доріжки-ниточки між собою переплутані, з метою ускладнення завдання доріжки можуть бути пунктирними).

Інструкція: подивись уважно на малюнок та скажи, з якого клубочку зв'язано рукавички, а з якого - шарфик, шкарпетку, шапочку.

Вправа «Уважні очка шукають відмінності»

Мета: розвиток зорової уваги.

Завдання: знаходження відмінностей на малюнках.

Інструкція: знайди відмінності між картинками (аналогічне ускладнене завдання - це порівняння друкованих літер та віднаходження різниці у елементах та їх розміщенні).

Методичний коментар. І знову хочемо закцентувати увагу, що наведені завдання мають з часом ускладнюватись відповідно до корекційного етапу, на якому знаходиться школяр.

Вправа «Близнюки»

Мета: розвиток зорової уваги.

Завдання: знаходження однакових зображень (предметів, фігур, літер).

Інструкція:

1-ий варіант - знайди однакові малюнки серед інших;

2-ий варіант - з-поміж контурних зображень предметів знайди два однакових зображення;

3-ій варіант - знайди однакові фігури серед інших;

4-ий варіант - з-поміж літер, зображених по-різному, знайти дві, надруковані однаково.

Вправа «Лабіринтики-доріжки»

Мета: розвиток стійкості зорової уваги.

Завдання: знаходження правильного, єдиного можливого шляху проходження «лабіринту».

Інструкція: знайди вихід з «лабіринту».

Методичний коментар. Молодшим школярам можна пропонувати різноманітні види лабіринтів, приклади яких ми наведемо нижче. Однак необхідно пам'ятати й про поступове їх ускладнення.

Вправа «Хованки»

Мета: розвиток зорового сприймання, уваги.

Завдання: упізнавання предмету (геометричної фігури, літери) на зашумленому фоні.

Інструкція:

1-ий варіант - за цими заплутаними лініями сховалися африканські тваринки. Впізнай та назви їх, а потім розфарбуй;

2-ий варіант - за парканчиками сховались різні геометричні фігури. Впізнай та розфарбуй їх;

3-ій варіант - за цими лініями сховались літери. Впізнай та обведи їх кольоровими олівцями.

Вправа «Знайди пару»

Мета: розвиток зорового сприймання, уваги, порівняння та співвіднесення.

Завдання: знаходження предмету, зображення якого співвідноситься з певною геометричною формою.

Інструкція: знайди геометричну фігуру, серед тих що пропонуються та віднайти схожий на неї предмет. Розмісти знайдені зображення парами.

Вправа «Пригости звіряток»

Мета: розвиток зорового сприймання, уваги та уяви.

Завдання: домальовування незакінчених малюнків та їхнє розфарбовування.

Інструкція: давай нагодуємо звіряток. Домалюй та розфарбуй зображення. Розкажи кого й чим ти нагодував. А тепер розкажи, де на галявинці знаходиться білочка з грибочком, де знаходиться їжачок, ведмедик та зайчик. (справа вгорі, зліва знизу...).

Вправа «Художники»

Мета: розвиток зорового сприймання, уваги та уяви.

Завдання: малювання незакінчених частин зображень предметів.

Інструкція: художник відволікся й не домалював. Домалюй та назви, що це. Розфарбуй картинку.

Вправа «Друкарі»

Мета: розвиток зорового сприймання, уваги та уяви.

Завдання: дописування незакінчених літер.

Інструкція: у друкарні зламались деякі літери, й букви недодрукувались. Допиши їх.

Вправа «Обведи малюнок»

Мета: розвиток зорового сприймання, уваги та уяви.

Завдання: Впізнати те, що зображено на малюнку, обвести та розфарбувати.

Обладнання: Пропонуються малюнки із контурів-крапочок. (тварини, транспорт, комахи, тощо)

Інструкція: Впізнай хто це. Обведи та розфарбуй.

Ускладнений варіант - впізнати зображені пунктирами або крапочками друковані великі та малі літери й назвати їх.

2-ий тип завдань, який спрямовано на розвиток зорової пам'яті.

Вправа «Для розвитку зорової пам'яті»

Мета: розвиток короткочасної зорової пам'яті (перевірка запам'ятовування через 10-15 сек).

Завдання: запам'ятовування зображень предметів, які логічно не пов'язані.

Інструкція: подивись на картинки. Запам'ятай їх. Які предмети ти запам'ятав? - пригадай (для виконання пропонується спочатку кольоровий матеріал, потім - чорно-білий).

Вправа «Запам'ятай літери»

Мета: розвиток запам'ятовування графічних зображень літер.

Завдання: запам'ятовування та відтворення (через 10 сек.) розміщених у двох (потім трьох-чотирьох-пятьох.) різних геометричних фігурах літери.

Інструкція: запам'ятай, яка буква знаходиться в кожній фігурі. Напиши потрібні букви у порожніх фігурах (літери дібрано такі, що не схожі за формою з фігурою, у якій вони містяться.

Вправа «Знаки у клітинках»

Мета: розвиток утримування та стійкості зорової уваги, зорової пам'яті.

Завдання: віднаходження у таблиці вільно розміщених різних значків, які повторюються, та запам'ятовування кількості зображень кожної групи однакових фігур.

Інструкція: порахуй та запиши в порожніх клітинках, скільки разів трапилася в таблиці кожна фігура (зображення фігур у клітинках демонструється протягом 15 сек.)

Вправа «Запам'ятай»

Мета: розвиток зорової пам'яті.

Завдання: запам'ятовування зображень.

Інструкція: запам'ятай малюнки (4-5) та знайти їх серед 8-10 (аналогічно із кольоровими геометричними фігурами, потім - буквами).

Вправа «Мішаночка»

Мета: розвиток зорової пам'яті.

Завдання: відтворення первинної послідовності картинок, демонстрованих педагогом протягом 10-15 сек.

Інструкція: розклади картинки у такій послідовності, якій ти їх бачив.

Обладнаня:

- розрізані зображення різнокольорових квіток;

- розрізані малюнки різноманітних машинок;

- геометричні фігури (дерев'яні, або зображені на папері та розрізані);

- друковані літери (можна використати розрізну азбуку, чи то пластикові магнітні букви).

Вправа «Що сховалось?»

Мета: розвиток зорової пам'яті.

Завдання: пригадування предмету, який педагог прибирає після демонстрації декількох зображень одночасно (протягом 10 сек.).

Інструкція: подивись уважно на малюнки та запам'ятай усі предмети. А тепер скажи, чого не стало?

Вправа «Розклади по місцям»

Мета: розвиток зорової пам'яті.

Завдання: запам'ятовування розміщених у різних секторах квадрату зображень з наступним відтворенням їх розташування.

Інструкція: розмісти у квадратиках сирочок так само, як його було розташовано на картинці.

Варіанти вправи:

• посади бджілок у вулик так само, як зображено на попередньому малюнку;

• розклади сир для мишки так само, як на попередній картинці;

• розмісти різні геометричні фігури, як на зразку, попередньо уважно розглянувши його;

• розмісти різні друковані літери, як на зразку, попередньо уважно розглянувши його.

57

Більш складний варіант попереднього завдання може бути таким, де необхідно розташувати різні предмети так само, як на продемонстрованому малюнку. Наведемо приклад такого завдання нижче.

Вправа «На городі»

Мета: розвиток зорової пам'яті.

Завдання: запам'ятовування розміщених на малюнку зображень з наступним відтворенням їх розташування.

Інструкція: розглянь уважно малюнок городу. Запам'ятай в якому місці росте кожен овоч. Посади тепер на пустій грядці овочі так само, як на тій, що ти тільки що бачив.

58

Вправа «День народження котика»

Мета: розвиток зорової пам'яті.

Завдання: запам'ятовування предметів на малюнку з відповідним відтворенням кількості кожного типу предметів окремо.

Інструкція: подивись уважно на малюнок. У котика День Народження. Порахуй та запам'ятай скільки ведмедів до нього прийшло, скільки зайців, скільки білок, скільки мишей, скільки корівок.

Вправа «Заштриховані фігури»

Мета: розвиток зорової пам'яті.

Завдання: запам'ятовування по-різному заштрихованих фігур та відтворення їх малюнку на своїх шаблонах, які пропонуються через 10-15 сек.

Інструкція: подивись уважно на фігури. Запам'ятай як заштриховано кожну з них. А тепер замалюй пусті фігури так само.

Вправа «Що відрізняється?»

Мета: розвиток зорової пам'яті.

Завдання: запам'ятовування малюнків (букв, геометричних фігур тощо) що відрізняються нахилом, або розміром серед інших.

Інструкція:

• (на матеріалі картинок): запам'ятай зображення лише тих малюнків, що заштриховані з нахилом праворуч;

• (на матеріалі букв): з-поміж надрукованих букв запам'ятай лише ті, що надруковані маленькими;

• (на матеріалі геометричних фігур): запам'ятай геометричні фігури та штриховки всередині кожної з них;

• (на матеріалі літер та геометричних фігур): запам'ятай геометричні фігури та літери, надруковані всередині них.

3-ий тип завдань, який спрямовано на розвиток операцій аналізу та синтезу.

Вправа «Чарівні палички»

Мета: розвиток операцій аналізу та синтезу.

Завдання: конструювання з паличок за зразком-еталоном.

Інструкція: побудуй з паличок за зразком: парканчик, ракету, будинок, їжака, тощо.

Вправа «Відгадай, що сховано у мішечку»

Мета: розвиток уяви, операцій аналізу та синтезу.

Завдання: відгадування предмету, обстежуючи його навпомацки із заплющеними очима.

Інструкція: закрий очі, вибери предмет у мішечку доторкнись до нього з усіх боків та відгадай, що це.

Аналогічне попередньому завдання, де дошкільникові необхідно із закритими очима навпомацки упізнати літеру. Матеріалом мають слугувати фактурні за текстурою літери, наклеєні на основу.

Вправа «Збери картинку»

Мета: розвиток операцій аналізу та синтезу.

Завдання: складання із частин цілого (спочатку можна запропонувати малюнок, що розділено на 8 і більше частин).

Інструкція: ось частинки однієї картинки. Поєднай їх так, щоб утворився малюнок знову.

Вправа «Залатай килимок»

Мета: розвиток операцій аналізу та синтезу.

Завдання: добір необхідної частинки малюнку, якої не вистачає (вкладки Равена. Дитині одночасно пропонується декілька вкладок, де лише одна є такою, що підходить.).

Інструкція: килимок має дірочку, треба його залатати. Знайди латочку, яка підходить.

Вправа «Розклади на частинки»

Мета: розвиток операцій аналізу та синтезу.

Завдання: визначення з яких геометричних фігур складаються зображення.

Інструкція: визнач з яких частин (геометричних фігур) складаються зображення (повітряний змій, повітряна кулька, дерево з дуплом, будиночок, кораблик, паровозик, ракета, ведмедик, тощо). Намалюй ці фігури на окремому папірці.

Вправа «Знайди тінь»

Мета: розвиток операцій аналізу та синтезу.

Завдання: знаходження малюнку відповідного еталонному.

Інструкція: знайди правильну тінь.

4-ий тип завдань, який спрямовано на розвиток зорово-просторових уявлень (у власному тілі, по відношенню до власного тіла, відповідно до предметів).

Вправа «Весела зарядка»

Мета: розвиток зорово-просторового орієнтування.

Завдання: виконання рухів тілом за командами ведучого (або педагога)

Інструкція: почнемо веселу зарядку. Будь уважний. Праву руку вгору, лівою рукою доторкнутись носика, лівою рукою доторкнутись до правого коліна, тощо.

Більш складний варіант - це гра парами, коли своєю рукою, ногою треба торкнутися до напарника (у ролі напарника може бути не лише ще один гравець, а навіть м'яка іграшка-тваринка, або лялька).

Вправа «Що у скриньці?»

Мета: розвиток зорово-просторового орієнтування, розуміння прийменникових конструкцій, розвиток уміння описувати предмет, добираючи влучні прикметники.

Завдання: опис предмета, що лежить у скриньці.

Опис обладнання: Навколо гравця розкладені скриньки, в яких заховано різні предмети.

Інструкція: візьми скриньку, яка знаходиться справа від тебе (або попереду-позаду, тощо). А тепер опиши предмет, що там лежить, не називаючи його. (Інші гравці вгадують що це за предмет.)

Вправа «Дзеркало»

Мета: розвиток зорово-просторового орієнтування.

Завдання: відтворення рухів ведучого та їх дзеркальне відтворення.

Інструкція: пограємо у дзеркало. Я показуватиму рухи, а ти маєш скопіювати їх, неначе дивишся у дзеркало, а я твоє відображення.

Педагог демонструє зарядку, але не коментує її. Діти повинні повторювати рухи педагога дзеркально.

Завдання «Паличковий диктант»

Мета: розвиток зорово-просторового орієнтування.

Завдання: розкладання паличок за інструкцією педагога.

Інструкція: слухай уважно. Я буду диктувати тобі як розміщати палички, а ти їх викладай. У тебе має вийти візерунок з паличок..

Для цього завдання зручним є використання магнітної дошки та паличок на магнітах, однак їх може замінити килимок із тканини та звичайні палички для рахунку («килимок-рушничок» попереджатиме ковзання паличок по поверхні).

Вправа «Розсади пташок»

Мета: розвиток зорово-просторового орієнтування.

Завдання: розміщення предмету відповідно до інструкції.

Обладнання: малюнок із лісовою галявинкою та вирізані з паперу зображення пташок, до яких наклеєний двосторонній скоч.

Інструкція: Ось пташки, які прилетіли до нової галявинки. Вони хочуть познайомитись та роздивитись галявинку та звірів, які тут живуть. Посади пташку між..., справа від..., зліва від...

64

Вправа «Жабки»

Мета: розвиток зорово-просторового орієнтування.

Завдання: знаходження зображень відповідно до усної інструкції педагога.

Інструкція: покажи жабку, зображену у правому верхньому куті, лівому нижньому, справа від жабки у відрі, зліва від жабки з м'ячем, під жабкою у якої очки горять сердечками.

Вправа «Кумедні змійки»

Мета: розвиток зорово-просторових уявлень.

Завдання: знаходження зображень відповідно до усної інструкції педагога.

Інструкція: покажи, яка змійка у лівому верхньому куті, у правому нижньому куті, посередині, між двома верхніми змійками.

Вправа «Дракончики»

Мета: розвиток зорово-просторового орієнтування.

Завдання: знаходження зображень відповідно до усної інструкції педагога.

Інструкція: покажи дракончика, зображеного у правому верхньому куті, лівому нижньому, по центру...

Вправа «Ми подорожуємо»

Мета: розвиток зорово-просторових уявлень.

Завдання: показування за інструкцією педагога предметів.

Інструкція: нумо відправимось до цікавої та далекої країни Канади. Ми будемо подоружувати різними способами: і повітрям, і водою, і землею. Те, чим ми подорожуватимемо:

• те що попереду від вертольоту та позаду літака;

• тим, що зліва від велосипеду та над грузовичком;

• тим, що розміщено у правому нижньму кутку;

• тим, що між коником та вітрильником.

Ось ми й дісталися Канади, а тепер поїдьмо потягом до канадсьекого лісу. Відгадайте, у вагончику якого кольору ми поїдемо. Цей вагончик знаходиться над вітрильником.

Вправа «Сім'я»

Мета: розвиток зорово-просторових уявлень.

Завдання: показування за інструкцією педагога людей та їх розташування по відношенню один до одного.

Інструкція: покажи хто справа від дідуся, хто зліва, кого тримає тато на правій руці, кого - на лівій, хто сидить у мами на правій руці, хто у тата - на лівій, тощо.

Вправа «Аплікація»

Мета: розвиток зорово-просторових уявлень.

Завдання: Самостійно виготовити аплікацію.

Інструкція: з яких елементів можна зробити такі аплікації (додається еталон та елементи для виготовлення аплікації):

- букет квітів (квіти)

- тварини та птахи Африки (жирафа, страус)

- лісові друзі (ведмедик, зайчик)

- транспорт (літак, тролейбус, корабель)

- грибочки-лісовички (гриб-боровик, гриб-мухомор)

Обладнання: еталони-зразки та вирізані елементи для виготовлення аплікації, двосторонній скоч або клей, папір-основа.

Вправа «Розфарбуй парканчик»

Мета: розвиток зорово-просторових уявлень.

Завдання: розфарбування паркана за інструкцією.

Інструкція: розфарбуй синім кольором штахетину, зліва від фіолетової, зеленим - справа від сірої, між голубою та жовтою, зліва від жовтої, розфарбуй рожевим справа від голубої, тощо.

Методичний коментар: з метою ускладнення наведеного вище завдання доцільно пропонувати дітям чорно-білий малюнок парканчику, де кожну штахетину від початку й до кінця, необхідно зафарбувати відповідно до інструкцій педагога.

Вправа «Дзеркальні обриси»

Мета: розвиток зорово-просторових уявлень.

Завдання: знаходження зображень малюнків із їхніми контурними зображеннями.

Інструкція: з'єднай малюнки іграшок із їхніми контурами, які зображені догори ногами.

5-ий тип завдань, який спрямовано на розвиток зорового контролю.

Вправа «У рядочку рівно»

Мета: розвиток зорового контролю.

Завдання: визначення фігур, що розміщені вище, або нижче рядка.

Інструкція: знайди фігури, які розміщені вище, або нижче рядка та закреслити їх (аналогічне завдання із використанням цифр, букв).

Вправа «Знайди помилки»

Мета: розвиток зорового контролю.

Завдання: знаходження того, що зображено неправильно.

Інструкція:

- віднайди те, що зображено на малюнках неправильно;

- віднайди неправильно надруковані цифри та закреслити їх. Обведи в кружечок цифри, які зображено правильно;

- віднайди неправильно надруковані літери та закреслити їх. Обведи в кружечок букви, які зображено правильно.

Вправа «Буква чи ні?»

Мета: розвиток зорового сприймання та уваги, контролю.

Завдання: знаходження з-поміж графічних образів, схожих між собою, букви.

Інструкція: чи є тут буква? Якщо є, то яка, назви й покажи.

Вправа «Помилки друкаря»

Мета: розвиток зорового контролю на графемному матеріалі.

Завдання: знаходження з-поміж букв неправильно надруковані літери.

Інструкція: подивись уважно на букви та закресли ті, що надруковані неправильно. (Для виконання запропоновано матеріал, де у рядках надруковано 8, 16, 20 літер із двома, чотирма, п'ятьма помилками відповідно).

Вправа «Читання рядків із прикритою нижньою половиною»

Мета: формування зорового сприймання, уваги, пам'яті, контролю, операцій аналізу, ймовірнісного прогнозування, фонематичних і графічних уявлень.

Завдання: читання лише верхньої частини літер кожного рядка (нижня частина є прикритою аркушем паперу).

Інструкція: читай, відгадуючи кожну наступну букву, орієнтуючись на її верхню частину.

Вправа «Читання рядків із прикритою верхньою половиною»

Мета: формування зорового сприймання, уваги, пам'яті, контролю, операцій аналізу, ймовірнісного прогнозування, фонематичних і графічних уявлень.

Завдання: читання лише нижньої частини літер кожного рядка (верхня частина є прикритою аркушем паперу).

Інструкція: читай, відгадуючи кожну наступну букву, орієнтуючись на її нижню частину.