Вчимося вчитися та критично мислити Нестандартні завдання за темами тижнів до курсу «Я досліджую світ» 1 клас - 2018
ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ЗА ТЕМАМИ ТИЖНІВ
ТАЄМНИЦІ КОСМОСУ
Ребус
Відповідь: космос.
«Розсипанка із букв»
Стратегія «Сюрприз»
Учитель перед уроком кладе картки зі стислим зображенням основних ідей уроку, а учні мають їх прокоментувати.
Стратегія «Фантастичні гіпотези»
Ця техніка виражена у формі запитання: «Що сталося б, якби ми жили на Марсі?».
Гра «Чи вірите ви, що...»
— У кожного з вас на парті — таблиця, як на дошці. Я читатиму твердження, а ви ставте в рядку «плюс», якщо згодні із ним, і «мінус», якщо не згодні.
Людина без скафандра вибухне у відкритому космосі |
- |
У космосі немає звуків |
+ |
Людина без скафандра замерзне у відкритому космосі |
- |
Нам постійно видно лише одну сторону Місяця |
+ |
Земля має не зовсім круглу форму |
+ |
Меркурій найближче до Сонця, отже, це найгарячіша планета |
- |
Білий — ось справжній колір Сонця |
+ |
Земля — третя планета від Сонця |
+ |
Стратегія «Кластер»
Завдання
· Скласти кластер до слова космос.
Посередині класної дошки або чистого аркуша пишуть ключове слово або речення, що є головним у розкритті теми, ідеї. Далі навколо записують інші слова чи речення, що висловлюють факти, ідеї, образи, відповідні для обраної тематики. Поступово всі нові елементи з’єднують прямою лінією з ключовим поняттям. Кожен «супутник», у свою чергу, теж має «супутників» — так визначаються нові логічні зв’язки між поняттями.
Стратегія «Кубування»
На гранях куба написи (у 1-му класі можна з малюнками, адже не всі діти вміють читати).
1. Опиши.
2. Порівняй.
3. Встанови асоціації.
4. Проаналізуй.
5. Застосуй.
6. Вислови своє ставлення.
Наприклад, слово космос.
1. Опиши.
Який космос? (Незвіданий, далекий, таємничий.)
2. Порівняй.
На що він схожий? Чим відрізняється? (На океан: великий, незвіданий.)
3. Встанови асоціації.
Що спадає на думку? (Сонце, планети, метеорити, космічні кораблі, космічні подорожі, інопланетяни...)
4. Проаналізуй.
Пофантазуй: з чого складається космос? (З інших планет, зірок, супутників, метеоритів, комет...)
5. Застосуй.
Яким чином це можна використати? (Поїхати в планетарій, намалювати космос, скласти розповідь про космос або казку...)
6. Вислови своє ставлення.
(Коли виросту, хочу потрапити до космосу, щоб побачити все це на власні очі.)
Метод помилок
Вправа «Цікава картина»
Завдання
· Знайти на картині те, чого не зустрінеш у космосі.
Вправа «Злови помилку»
· Сонце жовте.
· Сонячна система складається з 9 планет.
· Сатурн — не єдина планета з кільцями.
· Земля — третя планета Сонячної системи.
· Місяць — супутник Землі.
· На Марсі існує життя.
Стратегія «5 квіток»
Учні об’єднуються у команди, кожна з яких отримує свою квітку. Колір квітки свідчить про тип завдання.
· Біла квітка: розповідь на задану тему у фактах і цифрах.
· Жовта квітка: подумайте, чому...
· Оранжева: доведіть, що...
· Червона: подумайте, який емоційний стан може викликати в нас ця тема (або якийсь її ключовий елемент).
· Синя квітка: узагальніть висловлювання всіх попередніх груп-квіток; підсумуйте, що корисного та нового ми дізналися в результаті цього завдання.
Стратегія «РАФТ»
Назва — це скорочення: Р(оль) — А(удитория) — Ф(орма) — Т(ема).
Роль |
Аудиторія |
Форма |
Тема |
Житель планети Земля |
Жителі іншої планети |
Радіоповідомлення |
«Чому варто відвідати нашу планету? |
Космонавт |
Земляни |
SMS-повідомлення |
«Як виглядає наша планета з космосу?» |
Алфавіт
Завдання
· Написати якнайбільше фактів про тему навчання, кожне слово-факт має починатися з літер абетки (наприклад, під час вивчення теми «Космос»).
А |
астероїд |
Б |
борт |
В |
Всесвіт |
Г |
гравітація |
Ґ |
ґрацювати |
Д |
диск |
Е |
екіпаж |
Ж |
жарке сонце |
З |
Земля |
І |
інтерес |
К |
космонавт |
Л |
літати |
М |
Марс |
Н |
Нептун |
О |
орбіта |
П |
Плутон |
Р |
ракета |
С |
Сатурн |
Т |
телескоп |
У |
Уран |
Ф |
фантастика |
Х |
холод |
Ц |
циферблат |
Ч |
чіткість |
Ш |
шлюпка |
Ю |
Юпітер |
Я |
якнайшвидший |
Графічний редактор «Концептуальна таблиця»
Діти за допомогою вчителя заповнюють таблицю.
Характеристики |
Меркурій |
Венера |
Земля |
Марс |
Юпітер |
Сатурн |
Уран |
Нептун |
розмір |
||||||||
місце від Сонця |
||||||||
життя |
||||||||
кільця |
||||||||
колір |