Вчимося вчитися та критично мислити Нестандартні завдання за темами тижнів до курсу «Я досліджую світ» 1 клас - 2018
ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ЗА ТЕМАМИ ТИЖНІВ
ЧАС («Як управляти часом/тайм-менеджмент»)
«Розсипанка із букв»
Стратегія «Прогнозування за ілюстрацією»
Діти мають зробити власні припущення щодо теми та з’ясувати, що вони знають з цього приводу. Щоб налаштувати учнів на роботу, поставте такі питання: «Що, на вашу думку, тут зображено? Яка тема нашого уроку? Що ви чули про це?».
Стратегія «Фантастичні гіпотези»
Ця техніка виражена у формі запитання: «Що трапилося б, якби ніхто не звертав увагу на час?».
Гра «Виправ помилки»
— Послухайте твердження і скажіть — так чи не так.
· Уранці я прокидаюсь о 7 хвилині. (Годині.)
· Урок у 1-му класі триває 35 годин. (Хвилин.)
· Велика перерва триває 20 секунд. (Хвилин.)
· Ми робимо фізкультхвилинку протягом 3 годин. (Хвилин.)
Стратегія «Читання з позначками»
Під час читання тексту навпроти кожного абзацу учні на полях олівцем розташовують позначки. Учні знають, що позначки повинні бути такими:
«v» — якщо те, що вони читають, відповідає тому, що вони знають;
«-» — якщо те, що вони читають, суперечить тому, що вони вже знали, або вважали, що знали;
«+» — якщо те, що вони читають, є для них новим;
«?» — якщо те, що вони читають, незрозуміло, або вони хотіли б одержати докладніші відомості з цього питання.
Котра година? Ми часто ставимо собі таке запитання. І дивимося при цьому на циферблат, на екран комп’ютера або мобільного телефону...
А були ж часи, коли нічого цього не було, а люди все одно хотіли визначати час.
Одним із перших винахідників годинника, згідно із давніми літописами, був китайський астроном Чу-Конг, який жив понад три тисячі років тому.
Коли зустрічаються двоє приятелів, які давно не бачили один одного, вони нерідко говорять: «Ой, скільки води утекло!». Про яку воду йдеться? Виявляється, у давнину час вимірювали за допомогою води. Якщо в посудину з краником (наприклад, у самовар) налити води і відкрити краник, то вода по крапельці вся і витече. Припустимо, витрачений на це час — одна година. У разі наповнення посудини водою знову, в такій самій кількості, як і в першому випадку, вона витече за той самий період часу, тобто за одну годину. Отже, такою посудиною можна користуватися як годинником. Тільки слід не забувати наповнювати її щоразу.
Стратегія «Кластер»
Завдання
· Скласти кластер до слова час.
Посередині класної дошки або чистого аркуша пишуть ключове слово або речення, що є головним у розкритті теми, ідеї. Далі навколо записують інші слова чи речення, що висловлюють факти, ідеї, образи, відповідні для обраної тематики. Поступово всі нові елементи з’єднують прямою лінією з ключовим поняттям. Кожен «супутник», у свою чергу, теж має «супутників» — так визначають нові логічні зв’язки між поняттями.
Метод фантастичної проблеми «Чарівна паличка»
Якби ви були чарівниками і мали чарівні палички, що б ви зробили для того, аби діти не запізнювалися?
Графічний редактор «Фішбоун»
· Після спільного обговорення проблемної теми під модерацією вчителя учні записують її чітке формулювання в полі «Проблема» (голова риби).
· Після аналізу інформації за темою (з текстових матеріалів, фільмів тощо) учні визначають причини та аргументи, що їх підтверджують. Часто причин більше, ніж аргументів. Тоді варто пояснити дітям, що це — нормально, адже трапляються ситуації, коли причини ще не мають логічного пояснення і залишаються як припущення.
· Шляхом аналізу «причин-аргументів» діти формулюють висновок, що записують в останній частині малюнку.
Стратегія «Павутинка»
Учні утворюють коло, передаючи одне одному клубок ниток. При цьому одним реченням вони відповідають на поставлене питання. Наприклад:
· Навіщо потрібен час?
Стратегія «РАФТ»
Назва — це скорочення: Р(оль) — А(удитория) — Ф(орма) — Т(ема).
Роль |
Аудиторія |
Форма |
Тема |
Учитель |
Друзі у соціальній мережі |
Пост у ФБ |
«Які наслідки може мати запізнення учнів на уроки?» |
Мама |
Діти |
Електронний лист |
«Як витрачається час за комп’ютером?» |
Годинник |
Люди |
Звернення |
«Бережіть час!» |
Здоров’я |
Учень |
Попередження |
«Як недотримання режиму дня впливає на здоров’я школярів?» |
Вправа «Поглиначі часу»
Завдання
· Знайти на малюнку й обвести «поглиначів часу», пояснити свій вибір.
Вправа «Порушена послідовність»
Завдання
· Знайти і відновити порушену послідовність у режимі дня школяра.