Вчимося вчитися та критично мислити Нестандартні завдання за темами тижнів до курсу «Я досліджую світ» 1 клас - 2018

ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ЗА ТЕМАМИ ТИЖНІВ

ЧАС («Як управляти часом/тайм-менеджмент»)

«Розсипанка із букв»

Стратегія «Прогнозування за ілюстрацією»

Діти мають зробити власні припущення щодо теми та з’ясувати, що вони знають з цього приводу. Щоб налаштувати учнів на роботу, поставте такі питання: «Що, на вашу думку, тут зображено? Яка тема нашого уроку? Що ви чули про це?».

Стратегія «Фантастичні гіпотези»

Ця техніка виражена у формі запитання: «Що трапилося б, якби ніхто не звертав увагу на час?».

Гра «Виправ помилки»

— Послухайте твердження і скажіть — так чи не так.

· Уранці я прокидаюсь о 7 хвилині. (Годині.)

· Урок у 1-му класі триває 35 годин. (Хвилин.)

· Велика перерва триває 20 секунд. (Хвилин.)

· Ми робимо фізкультхвилинку протягом 3 годин. (Хвилин.)

Стратегія «Читання з позначками»

Під час читання тексту навпроти кожного абзацу учні на полях олівцем розташовують позначки. Учні знають, що позначки повинні бути такими:

«v» — якщо те, що вони читають, відповідає тому, що вони знають;

«-» — якщо те, що вони читають, суперечить тому, що вони вже знали, або вважали, що знали;

«+» — якщо те, що вони читають, є для них новим;

«?» — якщо те, що вони читають, незрозуміло, або вони хотіли б одержати докладніші відомості з цього питання.

Котра година? Ми часто ставимо собі таке запитання. І дивимося при цьому на циферблат, на екран комп’ютера або мобільного телефону...

А були ж часи, коли нічого цього не було, а люди все одно хотіли визначати час.

Одним із перших винахідників годинника, згідно із давніми літописами, був китайський астроном Чу-Конг, який жив понад три тисячі років тому.

Коли зустрічаються двоє приятелів, які давно не бачили один одного, вони нерідко говорять: «Ой, скільки води утекло!». Про яку воду йдеться? Виявляється, у давнину час вимірювали за допомогою води. Якщо в посудину з краником (наприклад, у самовар) налити води і відкрити краник, то вода по крапельці вся і витече. Припустимо, витрачений на це час — одна година. У разі наповнення посудини водою знову, в такій самій кількості, як і в першому випадку, вона витече за той самий період часу, тобто за одну годину. Отже, такою посудиною можна користуватися як годинником. Тільки слід не забувати наповнювати її щоразу.

Стратегія «Кластер»

Завдання

· Скласти кластер до слова час.

Посередині класної дошки або чистого аркуша пишуть ключове слово або речення, що є головним у розкритті теми, ідеї. Далі навколо записують інші слова чи речення, що висловлюють факти, ідеї, образи, відповідні для обраної тематики. Поступово всі нові елементи з’єднують прямою лінією з ключовим поняттям. Кожен «супутник», у свою чергу, теж має «супутників» — так визначають нові логічні зв’язки між поняттями.

Метод фантастичної проблеми «Чарівна паличка»

Якби ви були чарівниками і мали чарівні палички, що б ви зробили для того, аби діти не запізнювалися?

Графічний редактор «Фішбоун»

· Після спільного обговорення проблемної теми під модерацією вчителя учні записують її чітке формулювання в полі «Проблема» (голова риби).

· Після аналізу інформації за темою (з текстових матеріалів, фільмів тощо) учні визначають причини та аргументи, що їх підтверджують. Часто причин більше, ніж аргументів. Тоді варто пояснити дітям, що це — нормально, адже трапляються ситуації, коли причини ще не мають логічного пояснення і залишаються як припущення.

· Шляхом аналізу «причин-аргументів» діти формулюють висновок, що записують в останній частині малюнку.

Стратегія «Павутинка»

Учні утворюють коло, передаючи одне одному клубок ниток. При цьому одним реченням вони відповідають на поставлене питання. Наприклад:

· Навіщо потрібен час?

Стратегія «РАФТ»

Назва — це скорочення: Р(оль) — А(удитория) — Ф(орма) — Т(ема).

Роль

Аудиторія

Форма

Тема

Учитель

Друзі у соціальній мережі

Пост у ФБ

«Які наслідки може мати запізнення учнів на уроки?»

Мама

Діти

Електронний лист

«Як витрачається час за комп’ютером?»

Годинник

Люди

Звернення

«Бережіть час!»

Здоров’я

Учень

Попередження

«Як недотримання режиму дня впливає на здоров’я школярів?»

Вправа «Поглиначі часу»

Завдання

· Знайти на малюнку й обвести «поглиначів часу», пояснити свій вибір.

Вправа «Порушена послідовність»

Завдання

· Знайти і відновити порушену послідовність у режимі дня школяра.